bureautafel maken met buigtriplex uit 1 geheel

fredvh

Nieuw lid
8 okt 2012
2
0
Hallo iedereen! Graag had ik een tafel gemaakt zoals op de bijgevoegde foto... Ik had gedacht aan het lamineren van verschillende lagen buigtriplex. Is dit mogelijk/de beste optie? Ook rekening houdend met de sterkte etc.. De 'poten' vd tafel dienen op zich niet gebogen te worden.Ik weet dat buigtriplex op zich niet het sterkste materiaal is, maar misschien maken verschillende lagen dit wel sterk genoeg? Ik wil zeker geen constructie met een geraamte binnenin etc...tips voor het makkelijk maken van een grote mal zijn ook altijd welkom.

graag jullie mening hierover
PS: ik ben niet in het bezit van veel werkmateriaal/benodigdheden, bij deze oproep dus ook de gemakkelijkste weg tot het verkrijgen van een zo degelijk resultaat--> output/input ratio zo hoog mogelijk :)

dank bij voorbaat beste klussers,
keep on klussin'!
 

Bijlagen

  • volta.jpg
    volta.jpg
    24,3 KB · Weergaven: 223
Laatst bewerkt:

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Aan een tafel als deze ga je weinig plezier hebben: alles rolt eraf. Weet je zeker dat dit een tafel is? Het lijkt mij namelijk een bank. Een (groot) deel van zijn stevigheid ontleent deze juist aan het feit dat die oppervlakken gekromd zijn. Dus voor de hoogste output/input-ratio bij gebruik als tafel zou ik zeggen: input->0.

Arthur
 

fredvh

Nieuw lid
8 okt 2012
2
0
Desondanks dat het lijkt op een bank ipv een bureautafel, graag had ik toch de mogelijke werkwijze te weten gekomen om dit te realiseren, in de veronderstelling dat er maar 1 echte buiging plaatsvindt ter hoogte van de '90graden' bocht
 

WR1944

Oud hout
Als het dan toch een tafel moet worden lijkt me een vlak blad wel zo handig. Dan zouden de poten ook vlak kunnen zijn om het simpel te houden. Dan blijft er een trapezium over met twee afgeronde hoeken. Hier is wel een simpele mal voor te maken waar je met spanbanden het triplex goed strak omheen kan trekken.
Als de poten in de getoonde bolle vorm gaan komen krijgen we een ander verhaal. Dan zou je direct na de ronde hoek moeten overgaan naar die bolling. Omdat je een vlakke plaat niet zomaar over de hele breedte kan bollen blijft er een driehoek, waarbij de basis bij het einde van de ronde hoek begint en de top in het midden onderaan van de poot valt. De beide overblijvende driehoekige flappen kan je dan van een bolling voorzien. Houten platen zijn maar in een enkele richting te buigen, het is als het ware twee-dimensioneel. Als je het met een vel karton kan maken kan je het ook in hout.
Alhoewel ik het proces van het maken van voorwepen zoals stoelzittingen, die in twee richtingen gebogen zijn niet in detail ken, lijkt het me dat die in dunne lagen zijn gelamineerd en onder hoge druk en vochtigheid in een mal zijn gevormd. Dat is waarschijnlijk niet te doen voor de gemiddelde amateur.
 

tuoh

Oud hout
Als je niet al te veel gereedschap tot je beschikking hebt zou ik nog eens goed nadenken alvorens er aan te beginnen.
Het ziet er eenvoudig uit om te maken, maar onderschat de moeilijkheden niet om een aanvaardbaar resultaat te bereiken.

Om een dergelijke constructie te lamineren heb je een exact passende mal en contramal nodig, het nodige opspangereedschap of vacuumzak, etc.
Er moet wat geëxperimenteerd worden om te bepalen hoeveel de gelijmde constructie gaat terugveren na het uit de mal nemen. Ongeacht welke lijm er gebruikt word, terugveren kan je nooit uitsluiten. Hier moet dus bij de constructie van de mallen al rekening mee gehouden worden, wil je een hoek van 90° bekomen dan moet de hoek van de mal X° scherper gemaakt worden.

Bij iets wat er op het eerste zicht simpel uitziet zit meestal heel wat kennis achter, die kennis word stelselmatig opgebouwd door deze constructies regelmatig te bouwen. Ervaring opdoen noemt men dat. Lamineren is een proces van vallen en opstaan, Er kan veel misgaan, en er zal veel misgaan bij de eerste pogingen alvorens je een onberispelijk werkstuk tevoorschijn tovert.
Bereid je dus voor op een obstakelrijke tocht met teleurstellingen, verlies van materiaal, slechte verlijming, fouten bij het opspannen, maatafwijkingen, etc.

Een makkelijke oplossing is er niet, enkel de juiste oplossing werkt.


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
90 graden bochtstukken zijn aan de meter te koop in verschillende radii in multiplex gemaakt. Deze worden o.a. veel gebruikt bij het aftimmeren van jachten en interieurwerk. Je moet dan een oplossing bedenken voor de overgang van het hoekstuk naar het boven -en zijvlak. Je zou het in de design sfeer op kunnen lossen met contrast en een andere richting van de nerf, of er nog een keer een vel fineer op hpl overheen kunnen trekken. Door een klein stukje van het hoekstuk af te zaken krijg je een grotere hoek, verbinding tussen het hoekstuk en de vlakken met deuvel, domino's of lamello's, eventueel met in combinatie met een kleine overlappende verbinding. Als je over 2 richtingen een kromming wilt maken, wat b.v. voor de zijkanten zou kunnen, dat sta je nog wel voor wat andere technische problemen, waarvan de grootste is hoe je de welving van de zijvlakken over laat lopen in een vlak bovenblad. Als ik er zo over nadenk wel een interessant klusje:).

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.