Klein draaiwerk : flessenstoppers en andere projectjes

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Het was op de kop af 1 week geleden dat ik wat had geprobeerd te maken in de werkplaats. Afkickverschijnselen waren een dagelijks verschijnsel maar helaas kan er even weinig gedaan worden. Vrijdagavond was het dan zo ver. Na het eten vertrok ik met mijn zoontje naar de werkplaats. Samen hebben we een hele partij blokjes uitgezocht en zelfs nog wat kleine stukjes aan elkaar verlijmd ! Da's altijd lachen, het is nooit genoeg lijm voor junior hahaha De blokjes hebben we allemaal geboord op de draaibank met een boortje 7,5mm zodat die dan worden omgetoverd tot flessenstoppers.

Dit was het resultaat wat op mij stond te wachten op zaterdagochtend. Wat een productie he!!!
IMG_4542.jpg

Ik had geen zin in ingewikkelde vormen, de schoonheid van het hout moest dit keer genoeg zijn.
IMG_4543.jpg

Weer een paar
IMG_4544.jpg

Hier zijn ze voorzien van een laagje druivenpitolie
IMG_4545.jpg

Van een goede vriend (wie heb ik heb leren kennen via dit forum!!) kreeg ik eens een metalen onderdeel van een flesopener. Daar heb ik vorige week bij Schulte een aantal bijgekocht maar dan in de gepolijste vorm
IMG_4547.jpg

Gaatje boren
IMG_4546.jpg

Yep, past....mooi hout he !! Er zaten wat stukken tussen die 5000 walnotenbalkjes die ik ooit kocht.
IMG_4548.jpg

De hele dag ging erg snel voorbij maar ik had nog graag een bal willen draaien (bij nader inzien had ik dit beter een andere keer kunnen doen). Het lichaam was wat vermoeid maar ik was zoblij dat ik weer eens wat kon doen. Ach, bepaalde oude gewoonte's zijn lastig af te leren. Deze bal is "rondig" geworden hahaha
IMG_4549.jpg

Vandaag wil ik proberen om verder te gaan met de afwerking van deze projecten....Wordt dus weer vervolgd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMG_4552.jpg
Het meerendeel heeft een laagje Shellawax gekregen. Een aantal heb ik gelaten zoals ze waren........ "au naturelle"....sjemig....dat klinkt wel erg chique.......

Zoals je ziet heb ik maar bij een paar flessenstoppers het metalen onderstuk erop gezet. Het leek me ook wel leuk om iemand een flessenstopper met verwisselbare kop te verkopen. Theoretisch is er ergens in november weer een expositie. Daar zal ik niet groots uitpakken maar dit keer wil ik voornamelijk kleine dingetjes meenemen.
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Rick,

Erg mooi gemaakt. Ik hou erg van werkstukken waarin het hout opzich en nerf voor zich spreken! En Shellawax geeft het een prachtige glans. Misschien moet ik dat toch eens bestellen ;-)
De gedraaide bal is ook erg mooi. Van welk hout heb je dit gemaakt? Taxus?

Rene
 

ernst

Actieve deelnemer
rick , ik vindt je erg vervelend.
altijd mooi hout aanbieden en nu mij lekker maken met mooi hout in draaiwerk.
ben nu dus compleet besmet met een virus.
was eerst boerentimmerwerk en nu moet en zal er een draaibank komen
DANK JE VOOR DEZE PLEZIERIGE BESMETTING MET DIT VIRUS.
EINDELIJK BLIJ MET EEN BESMETTELIJK IETS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Rene : Je kan het shellawx hier wel eens proberen.Mocht het wat voor je zijn dan kan je altijd een flesje aanschaffen. De bal is inderdaad taxus. Mijn"bal"hout is bijna op

@Ernst : Wat moet ik zeggen ? Graag gedaan dan he!! hahaha
 
Laatst bewerkt:

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb je junior nog kunnen ontlijmen ;-) of moet dat in verloop van tijd er af slijten
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Rendew: Hahaha....je doelt op het "kijk-papa-allemaal-blokjes-op-de-vloer-gelijmd-mooi-he"-incident van vorig jaar.....Neehoor, junior is een goede hulp
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Rick,

Dank je wel voor je aanbod. Ik kom zeker weer eens langs om weer lekker een hele middag over hout te praten. Altijd erg gezellig.

Rene
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heb nu dus een aantal flessenstoppers klaar maar toen was mijn "display" zeker niet meer naast wens. Gisteren heb ik een knoestige stuk walnoten gepakt , daar een hele serie gaten in geboord en vandaag ga ik daar wat vorm in aanbrengen zodat de stoppers een mooie plek hebben om te "staan".
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.