Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Welke machine/apparaat ???

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een machine waarmee ik gaten kan boren in hout. Het gat heeft een diameter van 4,5 tot 5 cm.
    Een speedboor heeft dus geen zin want die gaat tot max 4 cm heb ik begrepen.
    Verder moet het hout niet helemaal doorboort worden maar tot slechts 3 cm diep.
    Daardoor valt de gatenzaag weer af.
    Er moet hier toch een apparaat voor zijn maar tot nu toe heeft niemand mij kunnen helpen hiermee.

Wie heeft er Tips??

Groet,

jonas

Is frezen met de bovenfrees een optie?, met sjabloonring en mal, of uit de losse hand, dan worden de gaten niet helemaal zuiver rond, maar na wat oefenen zal dat ook wel redelijk lukken. Hangt ook van het doel vd gaten af.

of eerst met de gatenzaag het gat tot 3 cm diep voorboren, de eerste cm met centerboor, dan zonder centerboor tot 3 cm diep en dat het hout wat er nog staat wegfrezen met de bovenfrees.

Het hout dat ik gebruik zijn zware takken. Ik wil er spotjes in verwerken dus is het belangrijk dat het wel echt strakke gaten/uitsparingen zijn. Ook wil ik aan het eind op de kop z'n kant ( wwar de tak is afgezaagd ) een spotje plaatsen.

Op takken werken met een bovenfrees valt ook niet mee, protool verkoopt zobo boren, die gaan volgens mij tot vrij grote maten, maar zijn niet goedkoop, of zoek eens op forstnerboren.

En in totaal gaat het om echt veel gaten ( 200 st ) dus t zou fijn zijn als er niet heel veel tijd in zou zitten

Of een gatenzaag (minus de centerboor) en een bovenfrees of manuaal met bijtel en grondschaaf (kan een afgevijlde inbussleutel in een blok hout zijn)

(late reactie zie ik)

zou dan voor een zobo of forstnerboor gaan, maatr mischien weten anderen nog alternatieven. Zou me trouwens wel kans zien om een vrij strak gat te frezen met een bovenfrees alleen 200 gaten in boomtakken schiet niet op op die manier, beter boren met een geschikte boor

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Ik zou zeker een Forstner boor gebruiken,

http://www.cmtorangetools.nl/article...+HW+50+x+90+mm.

mvg
    Patrick

Athanor
    Guest
    Ja, dat is de beste oplossing!

Hier bijvoorbeeld te koop: http://www.fine-tools.com/forstnerbit.html

Succes, Fons

Forum Rechten