Houtverbreding voor tafelblad: welke plankvolgorde??

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Een dilemma!

Mooie ruwe noten 2 duims planken vlak en op dikte geschaafd. Bijna klaar voor verlijmen. Zijkanten worden nog netjes passend geschaafd. Nu nog de keuze voor de volgorde......het bekende techniek/esthetiek dilemma. De planken zijn nu 45mm dik, dosse, kurkdroog. Het wordt voor een blad zonder regels.

Die grote middelste plank is 36cm breed en echt een fantastische plank: spiegelt in de breedte en lengte, mooie tekening, donker en heel veel kleine warrige stukjes...die wil ik eigenlijk niet verzagen! Dan kunnen er twee planken naast om tot 90cm te komen. Echter als ik de "om en om" regel toepas komt de spintkant van die twee naastgelegen planken boven en dat ziet er echt niet uit naast die donkere middelste plank. FOTO 1

1:
optie1.jpg

De opties:

- 3 "lachende" planken naast elkaar, zou dat riskant zijn, ivb met schotelen over de volle breedte? Wel de mooiste samenstelling.....FOTO 2
- toch die breede plank verzagen en omdraaien en zo met 3 andere gelijke delen om en om 90cm halen? (dat lukt nl zonder spint in het zicht). Daar gaat dan die mooie brede plank....... FOTO 3
- toch alle planken en door midden zagen over het hart en zo met ca 6 of 8 smallere delen een mooi effen blad maken (al dan niet om en om, want meeste spanning is er dan wel uit)? Daar gaan alle mooie brede dosse delen.....

Wat zouden jullie doen? Of zijn er nog andere oplossingen, die ik nu vergeet?

2:
optie2.jpg

3:
optie3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jan P

Actieve deelnemer
8 jul 2012
32
0
Twente
Hallo,

Mooie stukken hout heb je daar,

Als de planken goed droog zijn kun je ze wel aan elkaar lijmen als op foto 2
Als je het blad straks rondom goed in de lak of de olie zet en het blad in een droge ruimte toepast zal het hout niet zo veel meer werken.

Als het blad wel een klein beetje werkt (krimpt) zal de bovenkant een kleinbeetje rond trekken,en bij zwellen wat hol trekken.
Omdat je geen regels gebruikt zal dit niet tot scheurvorming leiden.

Zelf heb ik 27 jaar geleden een kurkdroge plank mahonie van 40 x 620 x 1800mm uit een stuk toegepast als blad op een badkamermeubel.

Na 25 jaar (vrouw wilde wat anders) het blad er weer puntgaaf en vlak uit gehaald.

Jan
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
Bedankt!

Echter optie 3, met 4 gelijk brede delen die samen 90cm maken, om en om, lijkt me toch het veiligst. Ik neig steeds meer naar die keuze....

Heeft iemand nog andere tips of suggesties, of zin om mee te denken?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
De optie van foto 2 zou ik niet aandurven. Maar mogelijk kan het wel, hangt ook samen met de vochtigheid van het hout t.o.v. de ruimte waarin hij komt te staan.

Wat voor effect wil je bereiken. Een zo perfect mogelijk strak blad? Dan is een aantal smallere stroken waarschijnlijk de beste optie.
Persoonlijk mag ik graag wat meer tekening zien en heb ook wat minder problemen met spint. Daardoor krijgt het naar mijn mening toch wat meer binding met zijn oorsprong...de natuur.:)
Maar ik kan me wel voorstellen dat foto 1 wat minder mooi is. Foto 3 ziet er goed uit.
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
@gandel69 idd een zo strak mogelijk blad met een mooie dosse tekening, zonder spint!. Het wordt optie 3, en ik ga de breede plank ontspinten :) helaas voor deze mooie brede plank, maar ik denk dat configuratie 3 de meest stabiele is voor mijn blad :) Wordt (ooit) vervolgd....haha
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Ik snap je dilemma, maar denk dat je - mede gezien vervorming van het hout en je wens (eis...) om er een super strak tafelblad van te maken - een goede keus maakt door de brede planken verder op te splitsen.

Ben wel erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat... #ooit :rolleyes:

Succes !
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
@ViTu heb je de ruimten tussen de naden gewoon dichtgeklemd met lijmtangen en gelijmd, is dat goed gegaan en gebleven? Niet teveel spanning met als gevolg kromtrekken of scheuren?

ik ga nu grenen 6 planken van 27x92 mm lijmen en twijfel,of dit wel goed gaat omdat er bij sommige planken aan de einden wel 1 of 2 milimeter ruimten zit tussen de planken, net zoals jouw foto.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.