Digitale schuifmaat: advies?

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Kan iemand mij in de juiste richting wijzen ivm de aankoop van een digitale schuifmaat?

Er is blijkbaar ook op dit gebied veel rommel te koop.
Iemand tevreden over een bepaald merk?

Hartelijk dank,
Bert
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
sommige mensen hebben het er niet op maar ik heb een digitale schuifmaat van de lidl en die doet het nu na 3 jaar nog steeds perfect.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
sommige mensen hebben het er niet op maar ik heb een digitale schuifmaat van de lidl en die doet het nu na 3 jaar nog steeds perfect.

De mijne doet het al vijf jaar, dagelijks gebruik aan het bureau. Dus geen idee hoe die zich in het stof hou(t)d Oja de batterijtjes, knoopcellen, bij de Action voor Action prijzen.
 

jordiij

Actieve deelnemer
13 jan 2012
237
0
Leusden
met stof blijst die het ook goed doen.

alleen als iemand hem wil kopen wel een tip laat hem niet in de schuur of zo liggen als het heel koud is want met een wat koudere temperatuur kan het beeldscherm kapot gaan.

gr jordi
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je een goede wilt hebben is die van Mitutoyo een hele goede. Je kan geluk hebben met een goedkope uitvoering. Ik heb ze vroeger verkocht ook van Gedore deze komen gezien de inkoopprijs uit china maar voldeden goed. Alleen hoe weet je dat je schuifmaat nauwkeurig is? Wie heeft keramische maten om te testen. Wie heeft een geijkte schuifmaat? Mitutoyo 530(type als ik het goed onthouden heb) heb ik vaak laten ijken (calibreren) voor klanten. Per 10 stuks 5 zonder afwijking en de grootste afwijking die ik gezien heb was 0.03mm.De rest er tussen in. Hoe ze dat bij een gewone schuifmaat (nonus min 0.05) kunnen aflezen weet ik niet.
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Voor houtbewerken lijkt me en digitale schuifmaat een beetje overdreven, maar als je er echt een wil hebben zou ik voor de Mitutoyo gaan. Ik gebruik er zelf een paar op mijn werk (metaalbewerking) als het echt nauwkeurig werk is, maar anders gewoon een analoge (ook Mitutoyo). Wil je een digitale schijfmaat testen op degelijkheid (dus niet ijken) schuif 'm dicht, zet 'm op nul, schuif 'm helemaal open en vervolgens een paar keer snel open en dicht. Nu weer op dicht schuiven en kijken waar de teller op staat. Staat ie niet meer op nul: lekker laten liggen en niet kopen.

Groet Paul
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Dank voor de reacties!

Gisteren heb ik de knoop doorgehakt, na een grondig zelfonderzoek :eek:...
Daarbij bleek dat ik de kwaliteit van de Mitutoyo niet echt nodig heb en -financieel- ook niet kan verantwoorden.

Een nauwkeurigheid van 0.1 mm is voor mijn bezigheden ruim voldoende, meestal zelfs te goed.

De digitale schuifmaat moet ook helpen mijn illusie, dat ik kan houtbewerken zonder bril, overeind te houden :eek:

Dus heb ik bij Conrad voor € 25.99 een schuifmaat gekocht die door 8 van de 8 klanten als uitstekend wordt ervaren.

Nogmaals dank!

Bert
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Nog even een voorlopige conclusie, misschien heeft iemand er wat aan.

Ik heb de schuifmaat nu meer dan een week kunnen gebruiken en testen en ben tot nu toe kompleet tevreden.

De schuifmaat is zwaar RVS, mooi gebouwd, de cijfers zijn zeer duidelijk. Het plastic doosje is stevig en bedoeld voor continu gebruik, geen wegwerpverpakking.

Ook de slimme test die Paulus hierboven voorstelde heb ik nu meerdere malen gedaan en ja, zelfs bij bruusk dichtschuiven vanaf maximum opening, geeft het toestelletje onmiddellijk 0.00mm.

Voor mij dus een goede koop.
Bert
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
ik gebruik er een van gedore digitaal is veel makkelijker heb hem al 3 jaar en werkt nog net zo goed als toen hij nieuw was .
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
*BUMP*

De nauwkeurigheid ve schuifmaat binnen houtbewerking gaan toepassen is uiteraard geheel vd pot gerukt, maar toch merk ik dat ik steeds vaker naar mijn schuifmaat grijp om dingetjes, awelja, op te meten. Het is vaak gewoon handiger dan de rolmaat, zeker bij 'repetitief meten'. Met vouwmeters maak ik overigens de kachel aan. En ik heb geeneens een kachel dus dat is altijd hommeles met de vrouw.

Nu ben ik het aflezen van die oennius-schaal wel danig beu. Ik moet eerst onder de TL-bak gaan staan, en dan gaan staan kantelen en vloeken tot ik een zichthoek heb gevonden zonder reflecties. En dan zie ik nog niets want ik moet een bril, maar dit ter zijde.

Verlanglijst:
. meting 'verschuift' niet (d'Uh!);
. niet zo'n wieltje waar je je suf aan staat te schroeven om de bek 0,05mm/10000omwentelingen te laten verschuiven. Neen, gewoon duimpje er op en schuiven maar (je zou nog gaan denken dat ze het daarom schuifmaat noemen, maar zoals geweten denk ik te veel);
. schroefje voor fixeren ve meting;
. inkeping in de bek want ik wil 'm wel tegen de muur kunnen hangen. Wie bergt nou dingen op!?
. wordt geleverd met batterij en met Jessica Biel;
. geen Gedore-prijzen tenzij strikt noodzakelijk om aan voorgaande eisen te voldoen;

Bij mijn gebruikelijke leveranciers aan het grasduinen geweest, en bij Rubart kwam ik een dingetje van "BW" tegen: Burg Wächter PRECISE PS 7215.

Is dat wat? Iemand bekend met het merk? Nodeloos te melden dat ik gecharmeerd ben vd prijs. Rubart is pakweg Dictum of Baptist niet (beiden hebben ook een alleraardigste aanbod, maar wel meteen minimaal 2x aan de prijs; en dan nog altijd zonder Jessica!), maar als Rubart dit levert zal het toch geen speelgoed zijn, neen?

Jimbo.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Heb een digitale Mitutoyo (al 35 jaar omdat ik in een vorig leven interfaces voor ze gemaakt heb) en ééntje van van Cranenbroek en kan onderling niet echt afwijkingen constateren die voor mij van belang zijn. Ja de Mitutoyo is af-fabriek iets beter afgesteld, niet iets wat met een klein schroevendraaiertje niet binnen 3 minuten op te lossen is. De Mitutoyo is via een kabeltje door een computer uit te lezen (wat ik al 35 jaar niet meer gebruik) en heeft Go/NoGo functies, ook die gebruik ik niet.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Burgwachter ken ik alleen van sloten. Later kwamen ze ook met digitale sloten. Het zal dus wel een aangekocht artikel uit china zijn. Waarschijnlijk nog geen slechte ook.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wel eens aan een kunststof schuifmaat gedacht?

https://www.conrad.nl/nl/wiha-29422...3749169:pla-221081509028_pla-812913&WT.srch=1

Is verdacht duurzaam en nog redelijk zuiver. Laat je niet foppen door de aflezing van 0,01mm, de nauwkeurigheid is "slechts" een 0,1mm. Ik moet daar mee uitkijken, anders krijg ik Tuoh weer over me heen dat het een Schuil duimstok ook wel lukt:p

Wij hebben er 1 op werk speciaal voor ESD werkzaamheden, maar het zijn fijne lichtgewicht schuifmaten. Ook nog eens Swiss made, voor het geval je daar gevoelig voor bent. De prijs is de helft van een Mitutoyo, ook nog wel aangenaam.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Sinds twee jaar de schuifmaat van Ironside. Werkt prima en zuiver maar op de meest onverwachte momenten is de batterij leeg. Blij dat ik nog een gewone schuifmaat heb die ik heb overgehouden van de ambachtsschool. Die vooral werd gebruikt bij metaal bewerken. Voor houtbewerken komt het niet altijd (meestal) op een tiende op aan, vanwege de werking van hout.

ironside-schuifmaat-digitaal.jpg
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Omdat het er bij houtbewerking niet op de honderdste mm aankomt zou ik er een nemen die het ook niet weergeeft. (is altijd zo'n zenuwachtig geknipper)
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik ben al blij als ik ruwweg binnen een cm precies zit, al zie ik wel een toepassing voor zaagdikte of om afwijkingen te meten.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Lol, heb net de Paulus methode getest om te kijken of het wel of niet kopen...... Op nul, helemaal open, paar maal heen en weer rammen en helemaal dicht en dit schuifmaatje netjes terug naar nul. Voor rond de dertig eurootjes een beste aankoop :rolleyes: als ik de expert mag geloven:cool:
 

tuoh

Oud hout
................ de nauwkeurigheid is "slechts" een 0,1mm. Ik moet daar mee uitkijken, anders krijg ik Tuoh weer over me heen dat het een Schuil duimstok ook wel lukt:p

.......... De prijs is de helft van een Mitutoyo, ook nog wel aangenaam.

Geen schrik hebben, kan op zen tijd wel een precisietooltje waarderen hoor;)
Gebruik al jaren diverse modellen van Mitutoyo, zowel de klassieke als een stel digitale schuifmaten. Bij het houtdraaien is een klassiek model mijn meest gebruikte tool, dient zowel als diktepasser als voor het opmeten en afschrijven.
In de loop der jaren heb ik verschillende merken in handen gehad maar geen enkele beviel zo goed als de japanner:p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.