Metabo PK 200 motor probleem

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
Sinds kort ben ik in het bezit van een Metabo PK 200
Echter wou ik vandaag de zaag aanzetten en bromde de elektromotor en sloeg uit en er kwam een vreemde lucht uit.
Ik heb hieronder een aantal vragen met foto's opgesteld

Nu heb ik de motor uit de zaagtafel gehaald nu vraag ik mij alleen af wat de oorzaak kan zijn?
1 van de koolstofblokken ziet er vreemd uit, het blok is erg ruw aan de slijtage kant en er lijkt een vorm van oxidatie op het messing/koper te zitten van de houder
IMG-20121004-00011.jpg IMG-20121004-00008.jpg

Wel viel mij op dat er speling zat tussen de as van de motor en de overgang naar de as van het zaagblad (heeft geen speling)
Dient dit verholpen te worden of is dit gebruikelijk?
IMG-20121004-00013.jpg

Tijdens het losschroeven brak één van de schroeven heeft iemand een idee hoe ik het restand er nog uit zou kunnen krijgen?
IMG-20121004-00014.jpg

En de laatste vraag is waar kan ik Metabo onderdelen bestellen aangezien ik weet dat firma Kruis een behoorlijke marge op de onderdelen vraagt (ervaring met Makita onderdelen)

Alvast hartelijk bedankt,
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Afhankelijk van hoe vast de schroef zit kan je er met de dremel een sleuf infrezen en zo met de grote philips schroevendraaier aan de slag? Zo doe ik het meestal.
Er bestaan ook allerhande tools voor, maar dan kost het weer geld...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
afgebroken schroeven en tapeinden verwijder ik met een Boa Grabit setje.
het lijkt op de foto net of de wikkeling verkleurd/verbrand is.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Eerst een groefje in slijpen. Dan een andere stang met de gasbrander rood gloeiend stoken. Deze ga je dan tegen de afgebroken schroef houden net tot je ziet dat de de loctide begint te werken, roken of glanzend worden. Dan is het moment om de schroef eruit te draaien.
Succes
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
Heb de motor weer aan het draaien. het koolstofblokje dat een ruw oppervlak had was de boosdoener heb het met een vijl netjes glad gemaakt en nu werkt het allemaal weer.

Bedankt voor de tip bungdacue ik ga het proberen.

Iemand nog een mening of de speling in de as gebruikelijk is of dat ik de lager uit de aluminium houder moet halen en vervangen?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Die koolborstel is niet voorniets zo raar vervormd, ook valt de verkleuring van een aantal motorwikkelingen op.
Als je het mij vraagt is of de motor een keer vlink overbelast, wat tot vonkvorming heeft geleid op de koolborstels, en tot overerhitting van de wikkelingen.
Persoonlijk zou ik de wikkelingen doormeten.
Heb ook geinformeerd naar de kosten van een nieuwe motor, mij is kortgeleden namelijk een pk200 met vergelijkbare symptomen aangeboden.
Afhankelijk van de aanbieder kost een motor tussen de 300 en 350 euro.
Voor mij reden om van de koop af te zien trouwens.

Hou deze motor in de gaten, loopt ie nu wel direct op toeren??
Wat doet de motor qua geluid onder belasting?
Hoor je ook zoiets als grommende lagers??

Succes met deze zaagtafel!!!

Grtz: Wupsie
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ben het met Wupsie eens. Wanneer de koolborstels er zo uitzien is er wel degelijk wat mis geweest. Ik hoop voor je dat hij het blijft doen, maar wees niet boos als het binnenkort weer misgaat.

Kun je de koolborstels zijn wanneer de motor draait? Vonkt het dan (erg)?
 

ricardovm

Nieuw lid
7 nov 2011
18
0
Ben het met Wupsie eens. Wanneer de koolborstels er zo uitzien is er wel degelijk wat mis geweest. Ik hoop voor je dat hij het blijft doen, maar wees niet boos als het binnenkort weer misgaat.

Kun je de koolborstels zijn wanneer de motor draait? Vonkt het dan (erg)?

Ik heb de zaag zelf nooit aangehad dus weet niet wat de oorzaak is van het defect.

Het zwarte op de draden zou van de koolstofborstels kunnen komen hoop ik.
De vonken vallen mee in de zin van dat ik ze wel zie maar niet buitensporig veel tov bijvoorbeeld een boormachine die ik heb.

Waar zou ik de wikkelingen kunnen laten doormeten of zou ik dit zelf kunnen doen met een voltage meter?
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ben zelf niet zo bekend met de motor onder de pk 200, maar vaak hebben dergelijke machines 2 fasen motoren, welke gecombineerd zijn met een condensator, dit, om op 1 fase 240 volt te kunnen werken.
Ik zou de twee wikkelingen doormeten, om te zien of dit verschillende resultaten oplevert, verder kun je meten of er t.o.v. wikkeling en de behuizing een sluiting oid is.
Dit kun je doen met een universeel meter, je moet deze dan instellen op weerstands meting.
Wikkelingen die erg heet zijn geweest gaan zker voor problemen zorgen, dat is een kwestie van tijd.

Maar goed; look at the bright side :)
De zaag werkt, zonder extra kosten, een eventueel probleem herken je snel genoeg natuurlijk.
Succes met je zoektocht.

erder nog even een hele flauwe opmerking: lang leve de inductie motorrrr!!!!!!!!


errerk: mijn letter fee werkt niet meer....lol
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.