Eerste echte verbinding

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Na de zomervakantie ben ik gestart aan de MBO opleiding tot meubelmaker.
Deze eerste paar weken krijgen we een paar kleine opdrachten om te laten zien wat we kunnen.

Hier een voorbeeld, een tand verbinding.
tevens de eerste hout verbinding die ik zelf heb gemaakt. naast de ´koud op elkaar verbindingen´ dan...

Foto´s:

betraq.jpg




byib.jpg
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Netjes man! Ik zou ook wel graag op deze manier het vak leren, gewoon bij de basis beginnen!
 

hansoosting

Actieve deelnemer
4 okt 2011
55
0
Thom, doe dan een cursus meubelmaken! 1 avond per week leer je de kneepjes van het vak. Erg leuk!
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ziet er inderdaad goed uit! Waar volg je de opleiding?? En zijn er ook avond opleidingen in de buurt van noord limburg/ oost brabant.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Bedankt.
En Davee: Ik volg de opleiding aan het Friesland College in Heerenveen.
Er zijn in Heerenveen wel avond opleidingen maar van het zuiden zou ik dat echt niet weten.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Vandaag een andere opdracht afgemaakt:
Een driehoek met tand verbindingen.
Dat was al wat lastiger met zulke hoeken.

Foto´s:

33ubhg3.jpg



vg3ax3.jpg
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Wow, ook dat zier er weer netjes uit! Kan je iets vertellen over het proces? Met name de middelste ligger lijkt me lastig.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Het begon met het tekenen van de driehoek op ware grote op een stuk papier.
De stukken hout had ik van te voren al op de afkort lengte afgezaagd.
Vervolgens plaatste ik het hout op de tekening en kon ik punten zetten op de kruisingen van de hoeken, en op de andere belangrijke plaatsen.
Daarna alles verder afgetekend en de weg te halen stukken zwart gemaakt.

Om de gaten voor de tanden de juiste hoek te geven stak ik eerst recht naar beneden, vervolgens draaide ik het hout om en kon ik de hoek er uit steken.
De gaten voor de middelste ligger heb ik er met de beitel uit geklopt.
eerst een smal gat (wel al de juiste breedte) en daarna de rest weg gestoken.
Ik had aan beide kanten van het hout een vierkantje getekend zodat ik van beide kanten kon zien of ik de juiste hoek / grote al te pakken had.

-------------------------------------

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is ;)
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hoi Haye,

ziet er erg mooi en strak uit. Het betere handwerk zullen we maar zeggen. Is machinaal ook iets moeilijker te doen.

gr
Akwadraat
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Moai wurk Galama! Het zijn ook gewoon mooie dingen om je werkplaats oid wat mee op te vrolijken en als je er af en toe 1 maakt ook goed voor de handvaardigheid. Rob Cosman ging elke ochtend eerder naar school en maakte een paar zwaluwstaartverbindingen en er zijn wel meer meubelmakers die zo de dag beginnen. Heeft iemand ook een link naar meer van dit soort voorbeelden, en hoe je ze maakt? Echt mooi basis houtbewerken.

jaap
 

krikri

Nieuw lid
4 sep 2012
5
0
Hallo Haye,

bij het zien van die mooie verbinding vroeg ik me af hoe je van foto1 naar foto2 gaat. Op foto1 lijkt het of er hier en daar toch nog wat ruimte tussen de verbindingen zit, terwijl op foto2 alles naadloos aaneen sluit.

Ben eens benieuwd hoe je dit doet... :)
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Hallo Haye,

bij het zien van die mooie verbinding vroeg ik me af hoe je van foto1 naar foto2 gaat. Op foto1 lijkt het of er hier en daar toch nog wat ruimte tussen de verbindingen zit, terwijl op foto2 alles naadloos aaneen sluit.

Ben eens benieuwd hoe je dit doet... :)

Dat wil ik ook graag weten.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Ja er zaten nog wel wat naden tussen zoals te zien is op foto 1.
Op foto 2 is precies dezelfde verbinding en hout te zien maar dan in elkaar gelijmd.
De lijm heeft de naden opgevuld denk ik. Het zijn alleen niet zulke scherpe foto´s dus ik denk dat het daar van komt dat het niet goed te zien is.
 

Haye Galama

Actieve deelnemer
18 feb 2012
136
0
Breukelen
Moai wurk Galama! Het zijn ook gewoon mooie dingen om je werkplaats oid wat mee op te vrolijken en als je er af en toe 1 maakt ook goed voor de handvaardigheid. Rob Cosman ging elke ochtend eerder naar school en maakte een paar zwaluwstaartverbindingen en er zijn wel meer meubelmakers die zo de dag beginnen. Heeft iemand ook een link naar meer van dit soort voorbeelden, en hoe je ze maakt? Echt mooi basis houtbewerken.

jaap

Bedankt Jaap,

Ze hebben al een mooie plek gekregen in m´n werkplaats. :)

Op google is wel redelijk wat te vinden over verschillende verbindingen. https://www.google.nl/#hl=nl&gs_nf=...a99ba6613b0dd7&bpcl=35277026&biw=1600&bih=799
Maar om het echt goed te leren is een cursus misschien nog de beste oplossing ;)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Leuk om te zien.
Vind zelf de grote staarten mooier dan de vele kleintjes.
De volgende stap word een verdekte staart? :p

Mag ik een tip geven?

Probeer niet te krassen met een kruishout/kruisstaal waar je niet hoeft te zagen, dan zie je de kraslijnen ook niet als je klaar bent.
Natuurlijk is het mogelijk om nadien ze weg te schaven/schuren maar als je een kast moet maken met 10 lades is het moeilijker om ze dan allemaal gelijk te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.