Keukenrolhouder, simplistisch project

WR1944

Oud hout
Bij gebrek aan een rubriek voor simpele projecten zet ik dit maar tussen de hoogstaande werkstukken.
In de laundry room worden keukenrollen gebruikt om de handen droog te maken of iets schoon te maken en ik gebruik de velletjes ook om bijvoorbeeld lijmresten of gemorste afwerkingsproducten te verwijderen. De rol had geen vaste plaats en rolde wel eens op de grond. Tijd voor actie.
In het kader van het opdoen van ervaring en om restjes hout op te maken ging ik aan het ontwerpen. Aan de hand van de rolafmetingen werd een simpele houder opgezet. Ik had al een ronde stok gekocht van 22 mm. In de wangen komt een groef waar de stok met rol in kan glijden en er niet uitgetrokken kan worden bij het afscheuren van een velletje.
Voor het frezen van de groef maakte ik een mal in 1/2" ply. Het frezen ging met een 1/4" freesje en met een kopieerring van 15,88 mm. Met deze combinatie moest de mal aan alle kanten ca. 4,8 mm groter worden. Na het uittekenen van de vorm ging de figuurzaag er in. Na het maken van een proefje bleek het goed te kloppen.
Het multiplex op maat gezaagd. De wangen werden 3/4" omdat er een groef voor de stok in moest komen. De achterkant en het plankje werden 1/2". De groeven in beide wangen gemaakt. De groef voor het plankje werd met de cirkelzaag gemaakt, steeds beide wangen een zaagbladbreedte opschuiven tot het plankje er in paste. De groef nog even opgeschoond met de routerplane. Aan de achterkant van de wangen kwam een groef voor de achterkant. De hoeken van de wangen en het plankje werden afgerond, alles geschuurd en samen gelijmd. De stok werd op lengte gezaagd, bevestigingsgaatjes geboord en de zaak kon tegen de muur. De rol en het wasmiddel hebben een nette plaats gekregen.
 

Bijlagen

  • PA011211q.jpg
    PA011211q.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 286
  • PA011212q.jpg
    PA011212q.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 286
  • PA011213q.jpg
    PA011213q.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 285
  • PA021214q.jpg
    PA021214q.jpg
    63,7 KB · Weergaven: 286
  • PA021215q.jpg
    PA021215q.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 286

WR1944

Oud hout
Ik overweeg polyurethane maar omdat ik een hekel heb aan afwerken moet ik even moed verzamelen.
Het was eigenlijk een probeersel om een identiek exemplaar te kunnen maken voor in de keuken. Dat wordt dan wel van "echt" hout. In de keuken hangt nu een wat gammel geval. Op het plankje staan borrelglaasjes maar m'n verzamel groeit gestaag. Dus ben ik toe aan een groter plankje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.