advies Scheppach HM-2

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik zag net op 2dehands.be een HM2 staan.

Hij is in niet al te beste staat (roest op het schaafvlak...)
http://www.2dehands.be/bouw/gereeds...-131748931.html?locale=all&p=all&user=3168573

Heeft er iemand een idee wat dit toestel in deze staat waard is.
De koper heeft al aangegeven dat hij 400€ een acceptabel bod vindt.
Voor een recente HM 2 zou dit zeker oke zijn, maar in de toestand waarin hij verkeerd weet ik het niet.

131748931-scheppach-hm2-houtbewerkingmachine.jpg

Tips en commentaren zijn dus welkom.

Mvg
Sebastiaan
 

rohan

Nieuw lid
4 sep 2012
15
0
Ik kocht 2weken een hm2 kaal (zonder extra`s') voor 200 euro dus 400euro is het een mooie prijs met frees en langgat boor ,maar kijk wel naar de rollen of die nog goed zijn , en de tandwielen die de rollen aandrijfen( zitten achter de kap) , en roest is er zo vanaf,


gr

rohan
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Voor 400 euro moet je niet te lang twijfelen met deze uitrusting.
In een andere post heb ik al eens geschreven waar je op moet letten bij aankoop.

Succes met de overweging.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Alvast bedankt voor de commentaren
Ik heb vanochtend met de verkoper gebeld en ga woensdagavond eens een kijkje nemen (en oppikken als het mij aanstaat).

@Scheppie: bedoelde je dit
De Scheppach HM1 ken ik goed en als je een goede hebt gaat ie nooit kapot, bij kopen de volgende punten controleren, aan en afvoerrol, die moeten heel zijn en beetje soepel, niet verdroogd, de tandwielset aan de zijkant van de machine, zis die in orde en niet versleten, het riempje tussen de schaafas en de tandwielset, dat drijft uiteindelijk de aanvoerrol aan. Als die versleten of kapot is kost je dat een tientje of 3 voor een nieuwe. Ook even checken of de boutjes in de schaafas waarmee het klemstuk op de schaafbeitel geklemd zit niet kapotgedraaid zijn. Verder de messen even kijken of ze nog te slijpen zijn en niet te ver teruggeslepen. Als je de machine als combi wilt gebrukken moeten de 2 stangen aan de zijkant van de machine erin zitten. Die waren bij de HM1 niet altijd standaard dus er zijn ook HM1 combi's zonder die stangen en dan kun je er alleen mee schaven.

Ik kijk dus vooral naar tandwielen, rollen,boutjes id schaaf, riemen en de staat vd messen.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Weet niet zeker of ik deze bedoelde, ik heb het volgnes mij nog x uitgebreider beschreven maar dit komt goed in de buurt.

Ook even kijken of de vlaktafel bij verstellen netjes naar beneden aat en niet blijft hangen in 1 hoek en of de vandiktetafel netjes gangbaar is. Beetje stroef allemaal geen probleem. Met schoonmaken kun je een eind komen. Er horen niet teveel rammeltjes in de machine te zitten als je hem laat test draaien. Metaalrammel bij de motor kan komen van de beschermplaat voor de 2e aandrijfriem, dat kan geen kwaad. Soms rammelt de alu plaat tegen de motor , beetje verbuigen en probleem opgelost. Echt andere rammels moeten er niet inzitten anders kan er iets echt kapot zijn.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Bedankt voor de extra uitleg, ik voeg ze toe aan mijn lijstje.
Zijn er aan de frees toevoeging nog onderdelen die vaker beschadigd of stuk zijn?

uit nieuwsgierigheid: heeft iemand enig idee wat die staaf-achtige items zijn die er nog bij liggen? (foto's op 2dehands)
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het lijken me geen scheppach onderdelen, enige wat het zou kunnen zijn zijn nieuwe aandrijfrollen. Als dat zo is ben je spekkoper voor 400 euro want die rollen kosten zo 65 euro per stuk en zijn veelgevraagd.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik heb een jaar geleden ofzo de zelfde machine gekocht, in een slechtere staat. Als de machine in goede staat is, wat je met een keer testen snel ziet, is het een zeer goede koop. Indien er wat aan mankeerd en je een beetje technisch inzicht hebt, is het eenvoudig om het geheel op te knappen en onderdelen te vervangen of te repareren.

Weet je waarom de verkoper er afstand van doet?
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Waarom hij weg wordt gedaan is een vraag die ik morgen zeker ga stellen.

Mijn broer is autotechnieker in wording (en ik zelf heb ook al wat aan 50cc's gesleuteld) dus die kennis zal zeker van pas komen tijdens het opknappen.
Ik had TH0M zijn opknap werk al eens bekeken en dat ziet er mooi uit. Hopen dat ik tot even goed resultaat kom.
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ik ben de bank deze maandag gaan afhalen. Waarom hij verkocht werd was niet zo duidelijk (de verkoper had hem van zijn neef gekocht en samen met een zaagtafel en was enkel id zaagtafel geïnteresseerd, waarom zijn neef dit weg deed???)

Op het eerste zicht ziet hij er in goede staat uit, tandwielen, riempjes enzo lijken allemaal erg oke en hij was erg proper.
We hebben de frees en de schaaf getest en alles draait proper en klinkt zoals ik zou verwachten.

De rollen daar heb ik wel nog wat vragen bij.
De aanvoerrol vertoont wat verduring, maar ik denk dat dat nog wel meevalt.
De afvoerrol, daarvan snap ik ff niet meer hoe die er uit zou moeten zien.
Op een foto van Thom is duidelijk te zien dat daar iets oranje rond zit, dit is bij mij zeker het geval niet meer. Ik had gezien dat er resten van iets oranje op de rol zaten, id groeven, maar wist niet wat dat was.

Dus waarvoor dient die oranje rubber en waar kan ik dit vinden/heb ik dit nodig?

Ik zal properen vanavond wat fotos te trekken.

(de vlakbank schaaft wel fijn)
 

sebc

Actieve deelnemer
1 jun 2012
110
0
Leuven, Belgium
Ondertussen heb ik de bank wat getest en nog wat fotos gemaakt. (in mijn garage die een soort van dumping is geworden tijdens mijn verbouwing)

De hele machine draait soepel, alles gaat proper op en neer. Wat olie en vet zullen het gepiep dat er op sommige stukken zit wel nog oplossen.

-De vlakbank werkt proper en de messen zien er goed uit. Er staat wat roest op, maar ze komen makkelijk los en lijken mij nog de maximale lengte te hebben en zijn zelfs scherp ;-) . Wat ik wel al als probleem heb is dat het tweede deel vd bank steeds los komt, een veer aan die sluiting zou dit oplossen, maar mss zijn er beter methodes.

D2H_9004.jpg

-De vandiktebank is (zoals meestal) iets minder in orde. De eerste rol (zie fotos lager) ziet er nog goed uit, maar de tweede lijkt mij totaal op aangezien hij niet pakt en alle oranje rubber er af is??? Het gevolg is dat ik het hout wat moet duwen om het er proper door te krijgen en dat het einde vh balkje (70*70 mm) dat ik geschuurd had een stuk dunner is omdat de balk naar omhoog gaat als hij uit de eerste rol komt.

D2H_8998.jpg

D2H_9000-cut.jpg

D2H_9031-cut.jpg

-De langgatboor moet wat olie/vet krijgen zodat ie wat soepeler gaat, maar hij lijkt proper te werken. De bijgeleverde boren zien er ook nog vrij goed uit. Ik heb de kleinste al getest een hier een mooi slot mee geboord.

D2H_9006.jpg

D2H_9029.jpg

-De freestafel draait ook proper, ik snap nog niet zo goed hoe de beveiliging gebruikt/geïnstalleerd moet worden (de ijzere die op de tafel ligt en de gelakte op de foto eronder). Ik ben ook nog niet zeker of ik ga investeren in frezen. Ik heb nu een bovenfrees en dacht daar een tafel voor te maken.
(ha ja, en de grapjas die mij dit verkocht heeft heeft een slijpschijf id frees gestoken)
D2H_9005.jpg

D2H_9007-cut.jpg

De stroom voorziening is ook nog niet oke, hiervoor heb je zo een verouderde verlengkabel nodig en dat had ik niet, valt dit nog te krijgen?

Naast dit zaten er ook nog enkele onderdelen bij (iets wat lijkt op ?aanvoer/afvoer? rollen, een geleider op rollagers) die duidelijk niet bij deze machine horen. Daarvoor ga ik een apart topic aanmaken.

Mijn grootste vraag is dus nog steeds wat ik met die rollen zou moeten doen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.