Maken trapgat + verbouwing a.s. babykamer

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Beste vrienden,

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is, of wel het juiste forum, maar ik weet dat hier wel genoeg kennis is!

Begin volgend jaar wordt ik voor het eerst vader, en wel van een tweeling! Het wordt dus tijd om wat ruimte te maken in onze jaren 50 woning met houten verdiepingsvloeren. In eerste instantie wilde ik zelf een vaste trap naar de zolder maken, maar uiteindelijk heb ik daar wegens gebrek aan kennis en tijd toch van af gezien. 11 Oktober a.s. komen ze een vaste trap naar de zolder zetten, maar voor die tijd moet er wel een trapgat gemaakt worden. Omdat dat een stoffig klusje wordt, wil ik op dat moment meteen 2 muurtjes weghalen. Daarover mijn vragen:

Het trapgat
De zoldervloer wordt gedragen door houten balken (65 x 165) die op 62cm van elkaar over de breedte van de woning lopen. (zie tekening) Waarschijnlijk om de overspanning kleiner te maken, steunen deze balken op een tussenmuur. Tevens is er op die plek een dwarsverbinding gemaakt met een balk van de zelfde afmeting. (Zie foto's) Wat ik niet kan zien, of niet weet is:

1. Wat is de functie van die balk? (mischien ook minder van belang aangezien hij niet in de weg zit.
2. Wat van verbinding is er gebruikt, of werd daar voor gebruikt? Lijkt wel een soort half hout verbinding. Kan ik gewoon op de voorgestelde plaat een raveel aanbrengen? Ik ben uiteraard wel van plan om het geheel te ondersteunen tijdens de werkzaamheden.
3. Ik ben van plan om minimaal een gelijke balk te gebruiken voor de raveel en raveelijzers te gebruiken. Is dit acceptabel?


Slopen van de muurjes
We hebben nu 2 inbouwkasten. Eén is er voorzien van een smalle ladder naar de zolder. De andere wordt als kast gebruikt. Om de voorste kamer groter te maken, wil ik die kast ruimte daar bij aantrekken.

1. Zover ik kan zien, hebben die kastmuren geen dragende functie. De balklaag steunt daar immers niet op. Tevens zit er op de beneden verdieping niks onder en staan deze wanden dus gewoon om een houten vloer. Klopt het dat ik deze muren dus kan verwijderen?

De raveel verbinding bij het bestaande trapgat heb ik niet gezien, maar zoiets zou er moeten zitten.

Huidig.JPG

Toekomst.JPG

Balk laag 1.jpg

De volgede 2 foto's zijn gemaakt via de opening die te zien valt op bovenstaande foto, richting de tussenmuur:

Overzicht Zolder.jpg

balk laag 2.jpg
 

Bijlagen

  • Huidig.JPG
    Huidig.JPG
    67,1 KB · Weergaven: 285
  • Toekomst.JPG
    Toekomst.JPG
    64,4 KB · Weergaven: 285
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op de foto's kijk je tegen de balk aan die je beschrijft in je verhaal?
Zijn dat niet gewoon korte stukken balk die tussen de balklaag zijn gezet, bovenop de muur, om de muur als het ware te verlengen, dwz zorgen dat geluid niet boven het plafond van de ene naar de andere kamer kan?

Ik zou m'n raveling gewoon uit dezelfde houtdikte maken als de rest vd balklaag, wat het meest te verduren krijgt zijn de beide bestaande balken die de raveling te dragen krijgen. Op jouw tekening te zien kun je de raveling ook nog op de muurtjes laten rusten, gewoon goed ondervullen op de muren zorgt al voor heel wat stevigheid.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Oh ja, gefeliciteerd trouwens, met je aanstaande vaderschap. Kan je uit eigen ervaring zeggen dat dat 1 van de leukste dingen is wat er is:eek:
 

tuoh

Oud hout
Thom,

Ik weet niet hoe jullie het in Nederland doen, maar hier in Vlaanderen worden bij een trapgat alle balken van de raveeling dubbel uitgevoerd. Dit wil zeggen dat de dwarse balk (de raveelbalk) waar de ingekorte staartbalken mee worden opgevangen dubbel uitgevoerd word. De raveelbalk moet immers heel wat meer gewicht kunnen torsen. ( een deel van de verdiepingsvloer)
Door de hogere belasting van de raveelbalk moeten op hun beurt de beide roosteringsbalken waar deze raveelbalk in- of tussenvalt dubbel uitgevoerd worden.
In jou geval echter kan deze verdubbeling komen te vervallen ( met dank aan de dragende tussenmuur) Het volstaat dus om de ingekorte roosteringsbalken (staartbalken) op te vangen met één enkele raveelbalk.

Om de raveelverbindingen tot stand te brengen zijn tegenwoordig raveelijzers op de markt, die klaren de klus zonder problemen.

Wat je daar op de foto's ziet zijn inderdaad korte stukken balk met een dubbele functie, enerzijds het vermijden van geluidsoverslag, en anderzijds werken ze ook als spanhouten.
spanhouten, Sint Andrieskruisen, etc, worden gebruikt om het uitknikken van de balken onder belasting tegen te gaan, ze zorgen tezelfdertijd voor een verstijving van de hele vloer. Bij de tussenmuur zijn de balken vermoedelijk ingemetseld? Hier klaart het metselwerk dan dezelfde klus als de spanhouten.



Mvg,

André
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi André en Bjorn,

Bedankt voor jullie antwoord en de felicitatie! Zaterdag is een mooie dag om te klussen!

(het slopen van de muur wordt moet ik nog maar eens rustig bekijken)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Wat vreemd je treden lopen tot achter het stootbord. En niet zoals gebruikelijk tot aan het voorhout ??? Reden er voor. :confused: Ik zie het al boom ligt op z'n kop. :mad:

Psssst waar staat tas voor, gewoon nieuwsgierig. :(
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Spaander gaat door voor de wasmachine!

@JPAJS , als je weet dat de boom op kop ligt, is dan je andere vraag ook opgelost? (Ik ben namelijk niet helemaal thuis in alle terminologie!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Spaander gaat door voor de wasmachine!
@JPAJS , als je weet dat de boom op kop ligt, is dan je andere vraag ook opgelost? (Ik ben namelijk niet helemaal thuis in alle terminologie!
Dank je THOM als ik de wasmachine win schenk ik hem aan jou want jij kan hem beter gebruiken dan ik.
Nog gefeliciteerd met de aankomende uitbreiding in je gezin en succes met de ruimte uitbreiding.
Ik geniet er elke keer weer van om een project op het forum te volgen en de adviezen van de ervaren houtbewerkers te lezen.

Groeten.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
@ Spaander, Dank je wel!

Hier twee foto's van de gemonteerde trap. Let wel, hier heb ik zelf niks aan gedaan. Ik heb de trap besteld en laten monteren, voor dit geld kon ik het zelf bijna niet doen!
IMG-20121011-WA0001.jpg
IMG-20121011-WA0002.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.