Hout drogen.

J. Koster

Nieuw lid
27 aug 2011
1
0
Beste lezers,

Enige tijd geleden heb ik enkele stammetjes pruimenhout, grote dikke takken perenhout en een stam perenhout in het water gelegd om te wateren.
Het pruimenhout ligt er nu ongeveer 10 maanden in en het is tijd om dit eruit te halen. Het perenhout gaat er in november uit.
Het pruimenhout wil ik gaan gebruiken om voorwerpen van te draaien. Mijn vraag is hoe dit pruimenhout het beste verder behandeld, gedroogd kan worden. Een of beide van de kopse kanten met was insmeren?, rechtopzetten?, nu al voorbewerken en dan verder laten drogen?
Advies en ervaringen hiermee zijn meer dan welkom.
Met vriendelijke groeten, Joost Koster
 
A

Athanor

Guest
Welkom hier Joost!

Er zijn verschillende topics over hout drogen geschreven o.a. In dit forum als je even flink doorbladert vind je veel info met verschillende inzichten. Ook zoeken met "hout en drogen" geeft een 8-tal pagina's die je kunt doorbladeren. Hier een met veel info: http://www.woodworking.nl/showthread.php?174-Hout-drogen


Fons
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kijk dan ook maar meteen naar een paar berichten over wateren van hout.
Zo maar in een vijver plonsen en het er een tijdje later weer uitvissen lijkt mij niet serieus genoeg.

Volgens mij is stromend water noodzakelijk en een watertijd van enige jaren.
Maar ook zonder wateren lukt drogen prima. Stammen met een diameter van meer dan ongeveer 10 - 15 cm
wel minimaal eenmaal in de lengte door zagen.
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
even een vraagje ivm een bouwdroger :
zou het mogelijk zijn om hout te drogen in een kelder waar een bouwdroger staat te draaien ?
Deze winter is mijn kelder onder water komen staan door het overvloedige grondwater . Daar er enkele m³ eik ligt heb ik een bouwdroger gehuurd en laat deze continu draaien , nu controleer ik mijn hout wekelijks en blijft het tussen de 12 en 14 % staan . Alle dagen pomp ik het maximum aan water weg om dan in de lente de vloerplaat te kunnen behandelen. Nu ben ik gaan lezen op amerikaanse forums en daar wordt hierover redelijk wat gesproken.

Wat zijn hier de meningen over :

Is het te doen om een soort droogkamer te maken in een kelder waar een bouwdroger staat te draaien , een CV ketel staat en voldoende verluchting is ? Of zou ik het hout niet droger kunnen krijgen op deze manier ?

groeten
stefke
 

tuoh

Oud hout
Een bouwdroger ontrekt vocht aan de omgeving, ligt er hout rond het ding dan staat dit hout ook vocht af, hoeveel? dat hangt van het toestel en de omgeving af. Een te vochtige omgeving bezorgd de bouwdroger al handen vol werk:p De luchtvochtigheid blijft hier redelijk hoog, de houtvochtigheid zal dan ook niet noemenswaardig dalen. Omdat hout hygroscopisch is zal het altijd een evenwicht willen bereiken met de omgeving, word de omgeving droger dan volgt het hout en omgekeerd.
De kapaciteit van het toestel zal ook zijn invloed hebben op het eindresultaat.

Als ik het zo lees zit je qua drogen nu op het maximaal haalbare in die welbepaalde omgeving en opstelling. Als het vochtgehalte al een paar weken stagneert op 12 à 14% dan weet je het wel.

Of je het hout nog droger krijgt met een bouwdroger kan enkel proefsgewijs vastgesteld worden. Het komt erop aan om met de bouwdroger de luchtvochtigheid in de omgeving zo laag mogelijk te krijgen, het hout volgt dan automatisch, maar wel met de nodige vertraging, dat gaat niet van de ene dag op de andere. Het zal sowieso een traag proces worden, niet te vergelijken met de werking van een droogkamer. Het is eerder een geoptimaliseerd natuurlijk droogproces. Of je er profijt uit kan halen? ik betwijfel het.
Maar het is wel een interresante case, ben benieuwd naar het vervolg.


Mvg,

André
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Eens de keldervloer behandeld is ,zou het vochtgehalte in de omgeving sowieso naar beneden moeten gaan. En dan hoop ik dat het hout volgt uiteraard . Profijt eruit halen is nu niet direkt de bedoeling , maar soms kun je wat hout kopen en dan op deze manier toch beter en/of sneller laten drogen .Dat is eigenlijk oorspronkelijk de bedoeling . Ik heb laatst drie bolen eik opgekocht via een veiling en zou deze dus zo willen drogen .
Misschien kan ik deze dan iets sneller gebruiken. Enkel buiten laten liggen opgelat en afgedekt weet ik niet hoe droog je hout kunt krijgen %gezien dan he.
Eens de vloer behandeld is zal ik dagelijks opmeten en de vorderingen bijhouden .
Ook ben ik benieuwd of hier al iemand iets dergelijks heeft geprobeerd ?
Wordt vervolgt;)

grtz
stefke
 

tuoh

Oud hout
Als je de luchtvochtigheid nog naar beneden krijgt gaat het hout zonder twijfel volgen, dat is nu éénmaal een wetmatigheid bij massief hout.
Hout buiten drogen kan maar tot ongeveer 14%, lagere waarden ga je in onze streken zelden of nooit aflezen, of er moest een extreem lange zomer zitten aan te komen:D


Mvg,


André
 

stefke

Actieve deelnemer
21 mrt 2009
251
11
Dus André , kan ik het eikenhout bij 14 % gebruiken in buitentoepassing zonder al te veel problemen te verwachten ? Voor binnen had ik het graag naar 10¨% gekregen, ik zal het melden als dit gelukt is . Waarschijnlijk deze zomer dus ;-)
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
waarom moet het perse in de vijver hebben gelegen? Natte omgeving dus neemt het hout vocht op en daarna wil je het weer drogen. Hier staan de standaard regels voor het drogen van hout, het gaat er dus om om alle planken recht op elkaar te stapen en te ventileren en niet te snel te laten drogen. Het is in het Engels: storage, acclimating of wood
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.