Gouden regen koffietafel + 3 Olijfhouten schalen

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Een riks werkjes van de afgelopen tijd, en voorlopig ook de laatsten want ik peer hem weer naar het buitenland om daar verder aan houtbewerken/tuinieren te doen voor een lange tijd.

Eerst een trio schalen van uniek Olijven wortelhout. Massief en zelf uit een stronk gezaagd dus, geen fineerrommel.
Mijn huidige topstukken met het mooiste hout wat ik tot nog toe ben tegen gekomen. :eek:
Tjokvol 'eksteroogjes', rijke contrasten en warrig draad. Afgewerkt tot korrel 4000, gekookte lijnzaadolie, schellac and nitro lak.
Zie ook de video:

Olijfwortelkluit (9) (Custom).jpg Olijfwortelkluit (11) (Custom).jpg
Olijfwortelkluit (12) (Custom).jpg Olijfwortelkluit (13) (Custom).jpg

Naast dit ook nog een koffietafel uit een knots van een Gouden regen stam. De stam was geheel hol van binnen en nog net bruikbaar..
De glasplaat heb ik via marktplaats gekocht na lang zoeken naar een ovale met mooie dikte. De plaat rust op flexibele rubber dopjes, want vast bevestigen heeft geen nut met 2 verschillende materialen.
Filmpje:

Gouden Regen Tafel (6).resized.jpg Gouden Regen Tafel (7).resized.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mooi werk !! Die tafel had ik al gezien via you-tube. Mooie combinatie van materialen, wat gaat er met de tafel gebeuren ?

Die schalen zijn ook weer goed gelukt. Spuit je zo'n knol eerst zo schoon mogelijk met de hogedrukspuit ? Ik zag ook een klein kettingzaagje op elektra. Heb je daar wat meer info over ? Ben ik al een tijdje naar op zoek.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Wat een gave projecten! Vind vooral de schalen fantastisch. Mooi gedaan!:eek:

Weer naar het buitenland? Waar gaat de reis naartoe?? Succes en veel plezier gewenst!

G.A.V.
 
A

Athanor

Guest
Prachtig werk hoor!

Hoe heb je de takken uit de stronk allemaal in hetzelfde vlak gebracht om het glazen blad te ondersteunen? Lijkt me een lastige klus, ook omdat je e.e.a. Ook nog waterpas wilt hebben.....

Complimenten hoor!


Fons
 
A

Athanor

Guest
Jaa, goed idee! Staaltje van "out of the box" denken :)


Fons
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Mooi werk !! Die tafel had ik al gezien via you-tube. Mooie combinatie van materialen, wat gaat er met de tafel gebeuren ?

Die schalen zijn ook weer goed gelukt. Spuit je zo'n knol eerst zo schoon mogelijk met de hogedrukspuit ? Ik zag ook een klein kettingzaagje op elektra. Heb je daar wat meer info over ? Ben ik al een tijdje naar op zoek.

Hah Rick, ja die knol moet ik eerst zo goed mogelijk schoonspuiten anders gaat de zaag me echt haten.. Je duwt zo wel wat van het vuil dieper in het hout, maar botte kettingen zijn niet te vermijden (als de stenen maar weg zijn). Ik heb hier een oude afgeragde keting voor, en voel regelmatig of het blad niet te heet is. Als electrozaag gebruik ik een Makita 5012B met de hoogste kettingsnelheid die er is. Aparaatje is alleen niet meer te krijgen tenzij je goed gaat speuren. Echter, Makita maakt tegenwoordig ook heeeeele mooi electrozagen (UC3030A) met variabel toerental etc. Ze zijn alleen wat lomper dan dit miniding. Kijk ook eens naar de HUSQVARNA 317 EL, die heeft ook een hoog (hoger dan Makita) toerental en had die gekocht als ik de Makita 5012B niet te pakken kon krijgen. Op sommigen passen ook carvingblaadjes, maar dat verschild dus per zaag. Dan zou je even contact op moeten nemen met Jeroen Compagne van Beeldhout.


Wat een gave projecten! Vind vooral de schalen fantastisch. Mooi gedaan!:eek:

Weer naar het buitenland? Waar gaat de reis naartoe?? Succes en veel plezier gewenst!

G.A.V.

Bedankt! Ik ga weer terug naar Nieuw Zeeland op een werkvisum, m'n 2e thuis. :p Mijn contacten uitbouwen hoop ik.

Prachtig werk hoor!

Hoe heb je de takken uit de stronk allemaal in hetzelfde vlak gebracht om het glazen blad te ondersteunen? Lijkt me een lastige klus, ook omdat je e.e.a. Ook nog waterpas wilt hebben.....

Complimenten hoor!

Dank je! De boel vlak krijgen was niet makkelijk inderdaad, ik moet ooit nog eens iets slims op bedenken want dit probleem heb ik vaker. Een soort frees of schaaf op een verschuifbaar frame zat ik aan te denken. Nu moet ik nog doen met proberen, beetje wegschuren, weer proberen etc.....

Fons


erg mooi allemaal

even een vraagje over de afwerking van de schalen
zorgt de nitro lak nu voor die glanzende afwerking of de shellac?
of komt het door de combinatie van de twee?

De lak zorgt voor de glans. De schellac dient alleen om de porien te vullen, en belangrijker de olielaag in te sluiten want anders krijg je problemen met de hechting. Op deze manier kan ik de look van olie, en de hardheid/glans van lak combineren.
 

tuoh

Oud hout
Prachtig werk hoor!

Hoe heb je de takken uit de stronk allemaal in hetzelfde vlak gebracht om het glazen blad te ondersteunen? Lijkt me een lastige klus, ook omdat je e.e.a. Ook nog waterpas wilt hebben.....

Complimenten hoor!


Fons


Fons,

daar is niks moeilijk aan, plaats de stronk met de takuiteinden op een waterpas gestelde vlakke plaat ( werkbank) De hoogste tak laat je steunen op het blad, de andere takken ondervul je met een passend stukje afvalhout zo dat de stronk mooi waterpas komt te staan. Neem nu een klein blokje hout een weinig hoger dan de hoogste vulblok, met dit blokje teken je nu rond elke tak de hoogte van het afschrijfblokje af, er zorg voor dragend dat het blokje tijdens het afschrijven op de vlakke plaat rust.

Hierna is het enkel kwestie van op het lijntje te zagen om alle poten op de juiste lengte te krijgen:D Deze methode werkt altijd, en kost niks. Last van een wiebelende tafel of stoel? gebruik dezelfde methode en het eindresultaat is steeds een stabiele stoel of tafel, totale duur der werken één kwartiertje van je kostbare tijd.


Maar welke methode er ook gebruikt is, Houthasses, prachtig eindresultaat!


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
waar haal jij die lak vandaan?
heb eens gezocht maar kan er niets van vinden

Dat kan komen omdat nitro cellulose lak eigenlijk niet meer verkocht mag worden ivm VOC waarden ed.. Sommige verfspeciaal winkels hebben nog restpartijen. Ik wilde perse deze hebben omdat celluloselak in elkaar smelt, waardoor je een dikke laag krijgt en die dus kunt polijsten. De nieuwe generatie watergedragen of acryl lakken hechten mechanisch (moet je schuren, dus weer extra kans op fouten) en krijg je dus allemaal dunne laagjes op elkaar met een enorm risico op door de laklaag heenschuren. Waardeloos voor de ingewikkelde objecten die ik maak. Google eens op 'cellulose lak spuitbus' voor internet leveranciers.

2 componentenlak zal ook werken, maar is een stuk lastiger in gebruik en je moet dan spuitgereedschap aanschaffen..

Oh en hey bedankt voor de tip Andre, daar kan ik wat mee (als ik een vlakke werkbank kan vinden haha).
 
A

Athanor

Guest
Dat is een goede tip, André! Kwestie van op z'n kop denken :)

Zien jullie nog wat in de rokspuit? Dat vond ik ook wel wat hebben......

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.