Werkblad met tegels

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hallo,

Ik wil een werkblad maken voor een keuken in mijn (onverwarmd) tuinhuisje. Er komen tegels (plm 30x30cm) op het blad. Nu is mijn vraag wat voor hout kan ik het best gebruiken om tegels op te lijmen?
Ik kan watervast multiplex gebruiken, maar of dat echt nodig is? Misschien volstaat 18mm mdf ook wel? Wie heeft hier ervaring mee? Wel wil ik elastische (tegel)lijm gebruiken.

Er komt een eiken rand om het blad heen, die ge-whitewashed wordt, en nu is tevens de vraag wat is slim? Eerst de voegen tussen de tegels inwassen (zwart) en dan het hout wit maken of andersom?
Beide zijn vochtig en kunnen elkaar beinvloeden.

Verder nog goede tips?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Antoon
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
In een onverwarmd tuinhuis en in deze toepassing nooit MDF gebruiken. Watervast multiplex is verstandiger.

De rand plaatsen na het schilderen en voegen, lost beide problemen op.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
multiplex gebruiken.
en vergeet de voorstrijk niet , voor houtachtige ondergrond .
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Heren bedankt voor de tips.
Ik denk dat ik maar betonplex ga gebruiken.
Bijtel: als ik de rand plaats na het schilderen en voegen, blijft er nog steeds een klein voegje over tussen de rand en de tegel, en dat is nu juist waar het over gaat.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Ik heb twee van deze tafels gemaakt, (maar die werden binnenhuis gebruikt0 en ik heb dus well MDF gebruikt - maar wel bewerkt met PVA bonding)

en zoals je zelf al hebt opgemerkt, is het better om eerst de rand te maken en te schilderen en dan de tegels erin , als de rand van gloss verf wordt voorzien blijft de voegsel er niet op zitten gewoon met een vochtig doekje afvoegen, gaat veel makelijker dan je denkt

de rand is belangrijk om eerst geplaats te hebben zodat je de tegels naar de rand hoogte kan toewerken, en niet andersom, anders kan de rand te hoog of te laag zijn, en je werkt op vierkanten tegelijk, daarom eerst de rand plaatsen
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
het randje tussen tegels en hout kan je het beste dichtkitten. Als je dit met voegsel dichtsmeert, krimpt het vanzelf weer los. Dan kan er dus water tussen komen.

Betonplex is ook niet handig. Wat op de toplaag hechten de tegels niet. Misschien dat betonkontact geschikt is als voorstrijk, maar beter is het normaal (watervast) multiplex te gebruiken. Overigens was mijn eerste reactie niet helemaal correct. Er is wel degelijk MDF wat geschikt is voor vochtige toepassingen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Persoonlijk vind ik kitvoegen niet zo mooi, zou ik alleen doen als het blad echt water op de kop krijgt. Wat je eventueel ook kunt doen is een epoxyvoeg toepassen, is beter zuurbestendig en kan ook meer werking opvangen. De epoxyvoeg van mapei vind ik goed verwerkbaar, maar bij eventueel toepassen wel even goed informatie inwinnen bij de leverancier over de verwerking.

Belangrijk is dat je ondergrond goed draagkrachtig is, voldoende stevige plaat is dus belangrijk, de diverse tegellijmboeren leveren voorstrijk voor zuigende en niet-zuigende ondergronden. Inbouwresevoirs maak ik vaak van watervast mdf, dan maakt me het niet veel of ik voorstrijk gebruik voor zuigende of niet zuigende ondergronden, als ik een plaat heb met een grondlaag erop dan gebruik ik voorstrijk voor niet zuigende ondergronden.
Bij tegelwerk op houtenvloeren mag alleen poederlijm gebruikt worden, maar voor een werkblad zou pastalijm ook wel kunnen als je er maar rekening mee houdt dat pastalijm lucht nodig heeft om te drogen, dus niet te snel afvoegen.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Wat een gedoe allemaal, en dat voor 10 tegels op een blad van plm 60x170cm. Ik dacht dat het eenvoudiger zou zijn, maar niets is minder waar.....
De ondergrond is stevig, dwz 2 kastjes, dus 4 kastwandjes, met voor en achter een regel, en tussen deze twee kastjes ook nog 2 regels, dus het dunkt me, als ik daar een plaat van 18mm opleg met daarop de tegels van 10mm dik, dat dat toch moet kunnen.
Zoals gezegd, komt het geheel in een onverwarmd tuinhuisje. Vocht zal alleen de luchtvochtigheid zijn, en het nat afdoen na gebruik.
Maar alle tips waren en zijn nog steeds erg welkom.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zo simpel mogelijk: watervast mdf of een interieurplaat multiplex, watervast multiplex (duur) is niet nodig als je geen waterballet op je blad verwacht. Zou dan wel de houten omranding vastlijmen (bruislijm) zodat er nooit geen water bij kops multiplex kan. De plaat voorstrijken en de tegels erop plakken en afvoegen (voldoende droogtijd tussen plakken en afvoegen).
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Hoi Bijtel,

Het gaat me niet om de eenvoud of snelheid, maar wat niet nodig is, is niet nodig. Waarom zou ik duurdere watervast multiplex kopen, als het ook met een goedkopere plaat kan. en zoals Bjorn zo mooi omschrijft: Ik verwacht geen "waterballet" op het werkblad. Het moet echter wel tegen de luchtvochtigheid kunnen die in mijn (onverwarmd) tuinhuisje heerst.
en vandaag was het redelijk vochtig zag ik.

Het kan best eenvoudiger en sneller. Maar we beschrijven natuurlijk de duurzaamste manier ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.