Blok iepenhout als tafel

christvanschaijk

Nieuw lid
9 jun 2009
3
0
Hallo, ik heb een massief blok (40x40x40cm) iepenhout waarvan in een verrijdbaar bijzettafeltje wil maken. Dit blok is vers gezaagd met de kettingzaag uit het hart van de stam van een oude iep. Eerst wil ik dit blok laten drogen en een beetje schaven en schuren. Daarna wil ik het behandelen om het duurzaam en knoeivast te maken. Hoe kan ik dit het beste doen en ook de natuurlijke look en tekening van het hout behouden? Met vriendelijke groeten, Christ
 

tuoh

Oud hout
Jammer genoeg gaat dat blok Iepenhout zeker barsten en scheuren bij het drogen.

Zo een gebarsten blok kan ook zijn charme hebben, maar je weet vooraf niet hoe het er gaat uitzien na droging, voor hetzelfde geld eindig je met brandhout. :cry:


Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ben inderdaad ook bang dat het hout gaat scheuren. iepenhout is echter wel erg mooi. misschien kan je het blok verzagen en daarna weer verlijmen???

rick
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
rickkoorman zei:
ik ben inderdaad ook bang dat het hout gaat scheuren. iepenhout is echter wel erg mooi. misschien kan je het blok verzagen en daarna weer verlijmen???

rick
Wel eerst een paar jaar voorzichtig drogen na het zagen, dan vlakken en verlijmen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ben je bekend met de lucht van iepenhout? Speciaal iepenhout van een oude iep? Mijn vrouw houdt van hout, maar met een blok iepenhout in de woonkamer hoef ik echt niet aan te komen....

Qua afwerking laat olie volgens mij het meeste het karakter van het hout intact. Scheuren zal het zeker, inderdaad.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.