Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Blok iepenhout als tafel

Hallo, ik heb een massief blok (40x40x40cm) iepenhout waarvan in een verrijdbaar bijzettafeltje wil maken. Dit blok is vers gezaagd met de kettingzaag uit het hart van de stam van een oude iep. Eerst wil ik dit blok laten drogen en een beetje schaven en schuren. Daarna wil ik het behandelen om het duurzaam en knoeivast te maken. Hoe kan ik dit het beste doen en ook de natuurlijke look en tekening van het hout behouden? Met vriendelijke groeten, Christ

Re: Blok iepenhout als tafel

Jammer genoeg gaat dat blok Iepenhout zeker barsten en scheuren bij het drogen.

Zo een gebarsten blok kan ook zijn charme hebben, maar je weet vooraf niet hoe het er gaat uitzien na droging, voor hetzelfde geld eindig je met brandhout. :cry:

Mvg,

André

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik ben inderdaad ook bang dat het hout gaat scheuren. iepenhout is echter wel erg mooi. misschien kan je het blok verzagen en daarna weer verlijmen???

rick

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    ik ben inderdaad ook bang dat het hout gaat scheuren. iepenhout is echter wel erg mooi. misschien kan je het blok verzagen en daarna weer verlijmen???

rick
    Wel eerst een paar jaar voorzichtig drogen na het zagen, dan vlakken en verlijmen.

Ben je bekend met de lucht van iepenhout? Speciaal iepenhout van een oude iep? Mijn vrouw houdt van hout, maar met een blok iepenhout in de woonkamer hoef ik echt niet aan te komen....

Qua afwerking laat olie volgens mij het meeste het karakter van het hout intact. Scheuren zal het zeker, inderdaad.

Forum Rechten