Stuurwiel zelf maken van mahonie

hansaka

Nieuw lid
2 apr 2008
5
0
Ik heb met veel plezier zelf een mahoniehouten stuurwiel gemaakt met een diameter van 106 cm.

Gemaakt van 4 mm dik mahonie in 8 lagen verlijmd.

Als er van deze kant belangstelling is, wil ik met genoegen een aantal foto's plaatsen.

Je mag ze ook opvragen zodat ik ze per e-mail kan sturen. Eventueel maak ik er ook een hele beschrijving bij.

Attached files
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
ja plaats maar een paar foto's hier! altijd leuk. ben benieuwd
Bas
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig gedaan!! Hoe heb je het wiel zo, op het oog althans, mooi zuiver rond gekregen en voldoende druk op de lijmverbindingen gemaakt? Op welke boot zit het nu?
 

bas

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
110
0
inderdaad prachtig! hoe zitten de spaken vast in het wiel en aan de as?
Bas
 

hansaka

Nieuw lid
2 apr 2008
5
0
jaap zei:
Prachtig gedaan!! Hoe heb je het wiel zo, op het oog althans, mooi zuiver rond gekregen en voldoende druk op de lijmverbindingen gemaakt? Op welke boot zit het nu?

Men neme:
30 mm dik MDF die maak je zuiver rond op 1 mtr.,
dan 1 plaat van 122 x 122, daar leg je plastic op om de voorkomen, dat de lijm (epoxy) aan deze plaat blijft zitten.
Op deze plaat leg je de ronde plaat en maak hem goed vast aan de onderplaat.
Dit niet verwaarlozen, omdat je veel druk moet uitoefenen op de te lamineren
stroken mahonie.
Om de 5 cm. een houten klosje, om een zo gelijkmatig mogelijke druk te geven.
Na iedere laag de buitenrand goed schoonmaken van resten lijm en de volgende laag
aanbrengen.
Met de bovenfrees, kan je de hoepel om gelijke breddte te maken. Dit was bij mij nodig, omdat niet alle latjes van gelijke breedte waren.
Na 4 lagen kan je de spaken met schroeven aan de "hoepel" vast maken.
De ronde plaat heb je nu niet meer nodig.
De hoepel met de spaken daar aan vast leg je weer op de onderplaat en aan de binnenkant
van de hoepel monteer je weer klosjes aan de onderplaat.
Hierna weer 4 lagen mahonie.(de schroeven zijn nu onzichtbaar)

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.