Rotex

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Hoi allemaal,
Ik ga de houten plafonds ( zolderingen) in ons huis opknappen, dwz schuren en schilderen. Nu staat er een donkerbruine beits op. Alle plafonds bestaan uit ribben van 18 X 6 cm( tussenafstand ongeveer 40cm) met daarop plankenvloer. De balken zijn geschaafd, maar met een 4-zijdige schaafmachine, zodus heb je af en toe vlakken die niet geschaafd zijn. Alles in naaldhout. Vandaag ben ik begonnen met een oude Makita excentrische schuurmachine (125 mm) en voor de hoeken een Festool DTS 400, beide met korrel 40. Pover resultaat. En vermoeiend met die machines boven je hoofd werken. Ze nemen gewoonweg te weinig materiaal af waardoor je automatisch meer druk gaat zetten, wat natuurlijk ook niet goed gaat, en je moe wordt...
Dan heb ik de zoekfunctie gebruikt en een paar gewaardeerde forumleden zijn wel te spreken over de Rotex 150/125/90.
Om iets mooi gaaf te schuren gebruik ik gewoonlijk een oude Metabo of de Makita, en die voldoen voor het werk dat ik maak.
Maar nu zoek ik een agressieve machine die heel vlug heel veel beits/hout weghaalt. . En handig in gebruik , en niet te zwaar. De balken moeten geschuurd worden , maar ook de planken die er boven opliggen moeten een andere kleur krijgen. Ik dacht dus aan de Rotex, maar de 150 valt al af wegens te zwaar, en ik twijfel tussen de 125 ( groter oppervlak en stabieler heb ik hier ergens gelezen) of de 90 met als voordeel de bijhorende driehoek om in de hoekjes te schuren.
Heeft er al iemand zo'n (rot)klus gedaan en zo ja , welk was volgens hem/haar het best geschikte materaal?
gr,
Danny
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Als je heel veel moet doen moet je misschien overwegen een plafond schuurmachine te huren, zon ding op een stok.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Voor een egaal plafond zou dat inderdaad de oplossing zijn , maar ik zit met die balken. Het zal met een kleinere machine moeten gebeuren...
gr,
Danny
 

tuoh

Oud hout
Ai, dat word een rotklus. Moet echt alles eraf? Als alles opnieuw geschilderd word is het dan geen optie om er even over te gaan met een schuurmachine en er dan een laag primer op te zetten, gevolgd door de afwerklaag. Zo hoef je niet alles blank te halen.
De schuurmachine die het snelst materiaal verwijderd is nog altijd een bandschuurmachine, maar boven het hoofd is dat niet evident werken.

Toch ik zou eerder kijken naar de kleinst mogelijke bandschuurmachine, eerder dan een Rotex of iets dergelijks. We hebben op het werk enkele Rotex schuurmachines, maar daar ben ik hoegenaamd niet happy mee. Wat die dingen doen kan je nauwelijks schuren noemen, dat is eerder polijsten. Om tussen twee afwerklagen te schuren oké; maar om hout blank te schuren? nee, dat duurt een eeuwigheid.

Het snelst werkt zonder twijfel (zand)stralen, maar dat stof hé, er zijn wel lagedruk zandstraaltoestellen zoals de "Ibix" maar zelfs daarmee sta je in het stof.

In elk geval succes met de klus,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Toch ik zou eerder kijken naar de kleinst mogelijke bandschuurmachine, eerder dan een Rotex of iets dergelijks. We hebben op het werk enkele Rotex schuurmachines, maar daar ben ik hoegenaamd niet happy mee. Wat die dingen doen kan je nauwelijks schuren noemen, dat is eerder polijsten. Om tussen twee afwerklagen te schuren oké; maar om hout blank te schuren? nee, dat duurt een eeuwigheid.

Nou andre, die opvatting verbaasd mij wel een beetje, mijn ervaring is juist dat de Rotex als je niet uitkijkt hard doorvreet.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik zou kiezen voor een kleine bandschuurmachine zoals de DeWalt D26480 of nog beter de Festool RAS 115.04 wat eigenlijk een haakse slijper is die op een lager toerental draait speciaal geschikt voor het schuren van hout. En ik zou altijd een stofzuiger gebruiken.
Misschien kun je ook een afbijtmiddel of verfstripper gebruiken.
566670_D26480_1.jpg
pkom_se_ras115_570733_p_02a.png

Nieuwe afbeelding.jpgNieuwe afbeelding (1).jpg
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Nou andre, die opvatting verbaasd mij wel een beetje, mijn ervaring is juist dat de Rotex als je niet uitkijkt hard doorvreet.

Inderdaad, mijn rotex met korrel 60 vreet in een zucht en een scheet door lagen en lagen verf heen en dan moet je oppassen om niet het kale hout mee te nemen...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Afbijtmiddel boven je hoofd gebruiken zou ik ten sterkste afraden en afbranden levert te veel brandgevaar op. Maar ik ben het ook met Andre eens dat schuren boven je hoofd een rotklus is. Ik heb wel heel goede ervaringen met een rotex 150 en verflagen verwijderen. Ik gebruikte korrel 40 en er is nog grover volgens mij en dan vreet het er af, echt ongelofelijk snel. Maar dat waren oude deuren, onderhands geschuurd. Een rotex 90 is ideaal voor de hoeken, maar voor de grotere oppervlaktes weer wat minder geschikt. En veel schuurpapier verversen, dat helpt ook.

Succes met de klus, en een paar foto's is altijd leuk!

jaap
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Wij gebruiken bij ons op het schip een palm schuurmachine op lucht. Deze machines zijn ook lekker licht en makkelijk met een hand te bedienen. Kun je andere hand gebruiken om je vast te houden:)
 

tuoh

Oud hout
Nou andre, die opvatting verbaasd mij wel een beetje, mijn ervaring is juist dat de Rotex als je niet uitkijkt hard doorvreet.

Ja, het komt misschien schokkend over, maar zo ervaar ik het toch elke dag weer. Van al wat er op de markt onder de noemer schuurmachine verschijnt is mijn inziens een bandschuurmachine nog altijd onverslaanbaar. Zowel qua schuurbeeld als vlakheid van het oppervlak is dit gewoon met niks anders te vergelijken. Hoe groter de machine hoe beter het resultaat.
Om tussen twee afwerklagen eens te schuren gebruik ik ook wel eens die Rotex, verder blijft dat ding in de kast liggen. Er een werkstuk mee vlak schuren kan je vergeten, leg er na de schuurbeurt maar eens een rechte rei op:rolleyes:

Om laklagen te verwijderen zal het ding vermoedelijk wel werken, maar voor serieus schuurwerk voldoet het niet aan wat ik als een afgewerkt werkstuk beschouw.
Dit zal vermoedelijk wel aan mij liggen, maar voor schuurwerk ben ik heel kritisch. Daarom ook dat mijn bandschuurmachine ondanks de respectabele leeftijd niet op pensioen mag;)

Waar ik wel heel tevreden over ben is dat kleine vlakschuurmachientje van Festool, de 400 en nog wat, met de rechthoekige zool. Voor klein werk is dat toch handiger dan een grote bandschuurmachine, terwijl ook het eindresultaat mag gezien worden.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Om tussen twee afwerklagen eens te schuren gebruik ik ook wel eens die Rotex, verder blijft dat ding in de kast liggen. Er een werkstuk mee vlak schuren kan je vergeten, leg er na de schuurbeurt maar eens een rechte rei op

Andre, zo snap ik je opmerking wel, eigenlijk geef je aan dat hij dus te agressief is om fatsoenlijk vlak mee te schuren, en daar kan ik me wel wat bij voorstellen, ik denk dat hij in principe net zo hard schuurt als een bandschuurmachine (als niet agressiever) maar ook minder controleerbaar. Er echt mee vlakschuren dat kon wel eens problematisch worden.
 

wesley

Nieuw lid
5 mrt 2008
9
0
Mensen,

Met een Rotex kun je prima vlak schuren het is een kwestie van de juiste zool en stand (grove stand met harde zool tot P120, fijne schuurstand met standaard zachte zool P120 -P220 of superzacht vanaf p220) juiste toerental icm met juiste zuigkracht, er worden kilometers Himax, Corian etc etc mee (vlak) geschuurd we komen allemaal weleens bij de Mac Donalds en of Tmobilewinkels ;)
Daarnaast zijn er volgens mij ook vele meubelmakers en parqueteurs die zweren bij hun Ro150

Echter zal ik hem niet boven mijn hoofd gebruiken, en alle plafond schuurmachines maken een roterende beweging (alla haakse slijper maar dan langzamer) als je dat lakt gaat het niet mooi worden. Mijn advies is een Metabo lakfrees en daarna een Festool ETS 125 of een andere excentrische schuurmachine.

suc6
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Heb zelf geen ervaring met een rotex, de plekken waar je makkelijk bij kunt zou ik met een bandschuurmachine doen en de moeilijkere plekken zou ik proberen met een lammellen schijfje in de haakse slijper, daarmee heb ik eens een eiken balk ontdaan van de verflaag, wat ook een rotklus was, zorgen voor een dichte veiligheidsbril is een pre.
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Zelf zou ik er voor kiezen om het grotere werk met een lakfrees te doen, heerlijk om 't toplaagje snel te verwijderen..
( http://www.youtube.com/watch?v=2bI7Xzm_fTU ) --> heb m nog niet van een andere merk dan metabo kunnen vinden..
Ik heb de mijne gebruikt om tapijtlijm van een trap te verwijderen, heerlijk snel. Je moet er alleen op letten dat je m niet op meer dan 0,1 mm zet, anders haal je misschien te snel te veel weg.
Nabewerking kun je dan met de rotex doen, met een grit 60 beginnen lijkt me dan grof zat.
Het mooiste is dat je het grove werk snel en met weinig moeite kunt doen, en daana nabewerken met rotex (zonder dat je schuurzooltjes snel verstoppen)..
Hoop dat je er wat aan hebt...
(op marktplaats staan er nu 2, ik heb de mijne bij Gerritsen in doetichem vandaan..)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Als ik zo'n klus moest aangaan dan zou ik uit mijn arsenaal de RO150 en 90 meenemen. Het werk zal sowieso een hel zijn, maar een slechte machine keuze zal het enkel erger maken.
Zelf heb ik de RO150 niet graag, maar ik kan niet zonder. Als je hem uit haalt dan is het meestal wel omdat er "vies" werk is te doen, en hij maakt het iets minder erg.
De 150 is zwaar en vervelend om te houden, maar zoveel krachtiger en sneller dan de 125 die ik ooit had, toen ik de 90 kocht was ik ook bang dat die te slap zou zijn, maar het tegendeel is waar! er zit enorm veel kracht in dat klein ding, meer zelfs proportioneel met de 150.
De 150 zou ik enkel gebruiken om snel te gaan op de grote oppervlakten, maar met enkel de 90 lukt het ook. Om de beits weg te nemen MOET je wel absoluut granat papier nemen, ander papieren zullen onmiddelijk verstoppen, granat papier verstopt of slijt praktisch niet, meestal moet ik het vervangen omdat het na lange tijd kapot gaat aan de boord.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Zo'n lakfrees is wel een mooi apparaat, maar niet echt veelzijdig. Met een elektrische schaafmachine kan je ook verf verwijderen. Wel opletten dat je geen schaafbanen krijgt.

Iemand wel eens de verfverwijderingseigenschappen van deze twee machines met elkaar vergeleken?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Nog even gekeken naar de Lakfrees van Metabo, die heeft van die hardmetalen wisselmessen. Die zijn niet duur en gaan lang mee. Als je met je normale schaaf op dit soort oppervlaktes gaat dan wordt het 1) lastig de diepte instellen, 2) lastig schaafbanen te voorkomen 3) ik denk dat je heel wat messen gaat verslijten.

Zon lakfrees kost iets meer als 200 euro dus denk ik niet zon slechte optie, zeker als je je tijd meerekent.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Sorry voor de laattijdige reactie, en allen bedankt om mee te denken. Ik heb er ook een weekendje over nagedacht ( nog andere dingen gedaan ook , natuurlijk) en er zijn een paar machines die afvallen wegens hun gewicht en/of te onhandig. De kleine Festool bandschuurmachine weegt 3,8 kg, en de Metabo lakfrees lijkt me ook geen pluimgewicht. De Ras 115 zit met zijn 2,3 kg ook aan de hoge kant.
Ik wil wel even verduidelijken dat de afwerking niet perfect vlak moet zijn. Bijkomende moeilijkheid - buiten het boven het hoofd werken- zijn vooral de vele hoeken en kanten.
Ik heb een aantal schuurmachines , deels gekocht en een paar van onze zoon gekregen wegens zijn vertrek naar de USA.
Ben dus in het bezit van een Metabo 150 exc.machine met dubbele uitslag, de Makita 5021, een zware Bosch bandschuurmachine ( 20 jaar oud) de Festool DTS 400 , nog een oude AEG vlakschuur ( 30 jaar ) , en een Metabo delta zonder stofafzuiging.
In de praktijk grijp ik voor grote oppervlakken naar de Metabo 150, en als het wat kleiner wordt naar de Makita.
Nadeel van de excenters en ook anderen is dat je ,zogauw je met de schuurrand een hoek raakt , de flodders ziet rondvliegen.
Daarom dacht ik aan de kleine Rotexen , die een beschermzool hebben zodat het schuurpapier langer heel blijft.
Een paar fotos om één en ander te verduidelijken.020.jpg023.jpg026.jpg028.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.