Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Onderwerp: Rotex

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Rotex

Hoi allemaal,
    Ik ga de houten plafonds ( zolderingen) in ons huis opknappen, dwz schuren en schilderen. Nu staat er een donkerbruine beits op. Alle plafonds bestaan uit ribben van 18 X 6 cm( tussenafstand ongeveer 40cm) met daarop plankenvloer. De balken zijn geschaafd, maar met een 4-zijdige schaafmachine, zodus heb je af en toe vlakken die niet geschaafd zijn. Alles in naaldhout. Vandaag ben ik begonnen met een oude Makita excentrische schuurmachine (125 mm) en voor de hoeken een Festool DTS 400, beide met korrel 40. Pover resultaat. En vermoeiend met die machines boven je hoofd werken. Ze nemen gewoonweg te weinig materiaal af waardoor je automatisch meer druk gaat zetten, wat natuurlijk ook niet goed gaat, en je moe wordt...
    Dan heb ik de zoekfunctie gebruikt en een paar gewaardeerde forumleden zijn wel te spreken over de Rotex 150/125/90.
    Om iets mooi gaaf te schuren gebruik ik gewoonlijk een oude Metabo of de Makita, en die voldoen voor het werk dat ik maak.
    Maar nu zoek ik een agressieve machine die heel vlug heel veel beits/hout weghaalt. . En handig in gebruik , en niet te zwaar. De balken moeten geschuurd worden , maar ook de planken die er boven opliggen moeten een andere kleur krijgen. Ik dacht dus aan de Rotex, maar de 150 valt al af wegens te zwaar, en ik twijfel tussen de 125 ( groter oppervlak en stabieler heb ik hier ergens gelezen) of de 90 met als voordeel de bijhorende driehoek om in de hoekjes te schuren.
    Heeft er al iemand zo'n (rot)klus gedaan en zo ja , welk was volgens hem/haar het best geschikte materaal?
    gr,
    Danny

Als je heel veel moet doen moet je misschien overwegen een plafond schuurmachine te huren, zon ding op een stok.
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    Voor een egaal plafond zou dat inderdaad de oplossing zijn , maar ik zit met die balken. Het zal met een kleinere machine moeten gebeuren...
    gr,
    Danny

Ai, dat word een rotklus. Moet echt alles eraf? Als alles opnieuw geschilderd word is het dan geen optie om er even over te gaan met een schuurmachine en er dan een laag primer op te zetten, gevolgd door de afwerklaag. Zo hoef je niet alles blank te halen.
    De schuurmachine die het snelst materiaal verwijderd is nog altijd een bandschuurmachine, maar boven het hoofd is dat niet evident werken.

Toch ik zou eerder kijken naar de kleinst mogelijke bandschuurmachine, eerder dan een Rotex of iets dergelijks. We hebben op het werk enkele Rotex schuurmachines, maar daar ben ik hoegenaamd niet happy mee. Wat die dingen doen kan je nauwelijks schuren noemen, dat is eerder polijsten. Om tussen twee afwerklagen te schuren oké; maar om hout blank te schuren? nee, dat duurt een eeuwigheid.

Het snelst werkt zonder twijfel (zand)stralen, maar dat stof hé, er zijn wel lagedruk zandstraaltoestellen zoals de "Ibix" maar zelfs daarmee sta je in het stof.

In elk geval succes met de klus,

André

Toch ik zou eerder kijken naar de kleinst mogelijke bandschuurmachine, eerder dan een Rotex of iets dergelijks. We hebben op het werk enkele Rotex schuurmachines, maar daar ben ik hoegenaamd niet happy mee. Wat die dingen doen kan je nauwelijks schuren noemen, dat is eerder polijsten. Om tussen twee afwerklagen te schuren oké; maar om hout blank te schuren? nee, dat duurt een eeuwigheid.
    Nou andre, die opvatting verbaasd mij wel een beetje, mijn ervaring is juist dat de Rotex als je niet uitkijkt hard doorvreet.

Ik zou kiezen voor een kleine bandschuurmachine zoals de DeWalt D26480 of nog beter de Festool RAS 115.04 wat eigenlijk een haakse slijper is die op een lager toerental draait speciaal geschikt voor het schuren van hout. En ik zou altijd een stofzuiger gebruiken.
    Misschien kun je ook een afbijtmiddel of verfstripper gebruiken.

Nieuwe afbeelding.jpgNieuwe afbeelding (1).jpg
    Laatst gewijzigd door neel; 27-09-12 om 22:42.

Of als je niet van schuren houd een gipsplaat ertegen en die schilderen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Nou andre, die opvatting verbaasd mij wel een beetje, mijn ervaring is juist dat de Rotex als je niet uitkijkt hard doorvreet.
    Inderdaad, mijn rotex met korrel 60 vreet in een zucht en een scheet door lagen en lagen verf heen en dan moet je oppassen om niet het kale hout mee te nemen...

Afbijtmiddel boven je hoofd gebruiken zou ik ten sterkste afraden en afbranden levert te veel brandgevaar op. Maar ik ben het ook met Andre eens dat schuren boven je hoofd een rotklus is. Ik heb wel heel goede ervaringen met een rotex 150 en verflagen verwijderen. Ik gebruikte korrel 40 en er is nog grover volgens mij en dan vreet het er af, echt ongelofelijk snel. Maar dat waren oude deuren, onderhands geschuurd. Een rotex 90 is ideaal voor de hoeken, maar voor de grotere oppervlaktes weer wat minder geschikt. En veel schuurpapier verversen, dat helpt ook.

Succes met de klus, en een paar foto's is altijd leuk!

jaap

Wij gebruiken bij ons op het schip een palm schuurmachine op lucht. Deze machines zijn ook lekker licht en makkelijk met een hand te bedienen. Kun je andere hand gebruiken om je vast te houden:-)

Forum Rechten