GROOT naambord.

tuoh

Oud hout
Gisteren van start gegaan met het snijden van een groot naambord, eens klaar komt dit bord aan onze loods te hangen. Alhoewel er maar één loods staat zijn er altijd wel leveranciers die ons niet weten te vinden:confused: Daar moesten we dus iets aan doen.
Omdat de bouwloods niet echt klein is, eerder het omgekeerde is waar, mocht het bord ook wel wat groter worden:D Als basis heb ik een afgekeurd stuk Eiken huidgang uitgezocht dat voldoende groot is. De buitenafmetingen zijn 2600mm lengte, 330mm hoogte, en 40mm dikte, hierdoor kan ik een teksthoogte aanhouden van 250mm. Daar kan niemand nog naast kijken hoop ik.

Door de grote afmetingen van de letters heb ik niet direct een bril nodig om die dingen te kunnen uithakken:D Maar die grote afmetingen zorgen er ook voor dat elk foutje word uitvergroot. Zorgvuldig werken is dus de boodschap.

Het stuk gang eerst maar eens door de vandikteschaaf gevoerd, de zijkanten met het haalmes bewerkt en alle scherpe kanten gebroken, ons blad is nu klaar om beschreven te worden.

De rest is idem als bij mijn vorige posting, letters afschrijven met papieren sjablonen, daarna de hoekaansluitingen tussen de rechte vlakken afschrijven. Hierna kan het hakwerk beginnen, eerst de middenlijnen en hoeken inhakken, en daarna verder uithakken en opzuiveren. Door het grotere formaat duurt één en ander wel wat langer. Heb ondertussen toch al vier letters klaar gekregen;) Nog vier grote te gaan en drie op halve hoogte.

Bijgaand wat foto's van de werken.


Mvg,

André


CIMG2256.jpg

CIMG2262.jpg

CIMG2264.jpg

CIMG2267.jpg

CIMG2265.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Andre, wat heb je het toch in de vingers! Ik weet wel, oefening baart kunst, maar dit is weer zo strak en zuiver. Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is de spatiering tussen de letters. Doe je dat op het oog?

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap,

inderdaad oefening baart, misschien niet direct, kunst, maar wel een vaste hand. Meer kan ik er anders niet van zeggen. Dit zijn zo van die projecten waarbij je volledig moet focussen op het deeltje waar je mee bezig bent. Hier is elke uitgesneden letter een werkstuk op zich, en die moet ook zo bewerkt worden. De som van al deze delen word dan na enige tijd ineens een kompleet uitgesneden naambord:D

Verder vraagt dit werk enkel vlijmscherp gereedschap en een flinke portie geduld. Uit den boze is tijdsdruk, dat komt het werk namelijk niet ten goede.

In tegenstelling tot tekstbewerking of layout werk zijn er bij het snijden van letters weinig regeltjes om de juiste spatie tussen de letters vast te leggen. Wat als geprinte tekst er goed uitziet kan bij het houtsnijden volledig anders overkomen. Daarom doe ik dit spatiëren altijd op het oog, en met behulp van de lettersjablonen. Wat heen en weer schuiven tot het optisch klopt. Het mooiste resultaat krijg je als de letters redelijk dicht tegen elkaar staan, maar elk lettertype is anders, en vraagt om een andere spatie. Dit is ook weer zo iets waar je gevoel voor moet (leren) krijgen. Je leert het met vallen en opstaan. Ik heb ook al teksten gehad waarbij ik pas nadien zag dat het toch niet "dat" was. Dan kan je enkel denken " de volgende keer beter" En ben je dus weer een ervaring rijker:D


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
En nog wat foto's van het inmiddels volledig uitgesneden naambord, waar ik op het laatste moment nog wat aan gewijzigd heb. Enkele kleinere letters laten wegvallen en een anker in de plaats gesneden. We zijn tenslotte toch een watergebonden vereniging, of niet?

Volgende week kan er geschilderd worden, witte letters en daarna de rest in Biopinolie.


Mvg,

André


Bezig om het anker uit te werpen:D
CIMG2277.jpg

Klaar voor het ankeren.
CIMG2288.jpg

Het complete naambord.
CIMG2281.jpg

En nog een detail van een letter.
CIMG2272.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het verschrikkelijke voor ons is dat het er zo eenvoudig uitziet als jij het doet. Ik vind het weer prachtig, zo superstrak. Topwerk Andre!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Rupe.... is op fietsafstand, misschien moet ik ook eens op de koffie...

In ieder geval ziet er weer zeer net en strak uit, Tuoh.

groeten
ornament
 

tuoh

Oud hout
De loods, voorlopig nog zonder naambord, is elke donderdag en zaterdag open. Zaterdags ben ik meestal aanwezig. De koffie staat steeds klaar, ben je in de buurt spring dan gerust eens binnen, altijd welkom.
De site is in de buurt gekend als de CNR werf en er zijn wegwijzers in heel de gemeente. Alle wegen leiden in dit geval naar Rupe...;)

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Is dat de loods waar de boot "de Mosselhengst" is gebouwd?

Bekijk bijlage 1693

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu


Inderdaad, dat is de bewuste loods. Je hebt die dus al gevonden zonder naambord nodig te hebben? ben ik voor niks aan de slag gegaan;)

Er staat weer een mosselhengst in de steigers, deze maal een complete nieuwbouw. Dat is ondertussen al een kleine tachtig jaar geleden dat dit nog eens gebeurde.


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Maar die koffie nog niet, Tuoh.
Ik dacht dat de mosselhengst op de foto (sept 2005) een nieuwbouw was. Ben ik verkeerd?

groeten ,
ornament

http://www.houtsnijden.eu

Dat was geen nieuwbouw maar een doorgedreven restauratie:p Enkel de ribben en het vlak zijn origineel gebleven, de rest is volledig vernieuwd.
Het schip is toen ook terug in de oorspronkelijke staat terug gebracht, de kajuit is er af gehaald en het schip heeft nu terug een open ruim.(visserman uitvoering)
Minder luxe voor de schipper maar wel origineel.


Mvg,

André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb die mosselhengst en zien varen en zien aanmeren in Boom. Geen gewone verschijning: komt nogal breed over, vergeleken met de meeste schepen.
groeten
ornament
 

tuoh

Oud hout
Na wat schilder- en schuurwerk om de letters mooi in de verf te zetten, vandaag enkele lagen Biopinolie aangebracht. Binnen een paar dagen volgen nog enkele lagen bootlak en klaar is kees.
Dan kan het bord tegen de gevel geschroefd worden, zo word ons patrimonium wat verfraaid:D

Bijgaand nog wat foto's van het (eind)resultaat.


Mvg,

André


Er hoeft niet tot op het lijntje geschilderd te worden:D
CIMG2293.jpg

Dank zij de schuurmachine verschijnen er strakke randen.
CIMG2295.jpg

Het voorlopige eindresultaat.
CIMG2299.jpg
 

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
Prachtig werk. Proficiat.

Persoonlijk vind ik dat de witte verf het mooie snijwerk een beetje "verbergt", doet verdwijnen. Met zwarte, of donkere verf, lijkt me zou je de fijne nuances van het snijwerk beter zien. Of verandert dat weer als het bord eenmaal in het daglicht hangt?

Bert
 

tuoh

Oud hout
Thanks:mad:

de primaire functie van een naambord is dat het duidelijk leesbaar is, al de rest is meegenomen. Het snijwerk is dus gewoon een middel om dit primaire doel te bereiken.
Het is in dit geval geen doel op zich.
Nu moet ik wel zeggen dat de foto's geen recht doen aan de realiteit, in 2D worden de letters afgevlakt, het effect van de V-vormige insnijdingen valt voor een deel weg, maar dit kan ook aan de fotograaf van dienst liggen natuurlijk.

Eens buiten geplaatst gaan zon en schaduw hun werk doen, er komt dan echt een relief tevoorschijn. Dit gaat ook telkens wisselen van uitzicht afhankelijk van hoe de zon erop valt. Dit wil ook zeggen dat het kleinste foutje in het snijwerk sterk gaat uitvergroot worden, je ziet het van ver als er iets niet klopt. Zorgvuldig werken is dus de boodschap.

Woonden we nu in een streek waar de zon altijd schijnt, ja, dan kon ik het schilderen van de letters wel achterwege laten, licht en schaduw zorgden dan wel voor een vlot leesbare tekst.

Mvg,

André
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Al zijn de letters wit ( ik denk dat ik gouden letters nog mooier had gevonden) ik vindt het fantastisch !!!!!
Als de loods slecht te vinden is kan je natuurlijk ook weg bewijzering bordjes maken, die hoeven niet zo groot te zijn :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.