Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Onderwerp: GROOT naambord.

GROOT naambord.

Gisteren van start gegaan met het snijden van een groot naambord, eens klaar komt dit bord aan onze loods te hangen. Alhoewel er maar één loods staat zijn er altijd wel leveranciers die ons niet weten te vinden Daar moesten we dus iets aan doen.
    Omdat de bouwloods niet echt klein is, eerder het omgekeerde is waar, mocht het bord ook wel wat groter worden Als basis heb ik een afgekeurd stuk Eiken huidgang uitgezocht dat voldoende groot is. De buitenafmetingen zijn 2600mm lengte, 330mm hoogte, en 40mm dikte, hierdoor kan ik een teksthoogte aanhouden van 250mm. Daar kan niemand nog naast kijken hoop ik.

Door de grote afmetingen van de letters heb ik niet direct een bril nodig om die dingen te kunnen uithakken Maar die grote afmetingen zorgen er ook voor dat elk foutje word uitvergroot. Zorgvuldig werken is dus de boodschap.

Het stuk gang eerst maar eens door de vandikteschaaf gevoerd, de zijkanten met het haalmes bewerkt en alle scherpe kanten gebroken, ons blad is nu klaar om beschreven te worden.

De rest is idem als bij mijn vorige posting, letters afschrijven met papieren sjablonen, daarna de hoekaansluitingen tussen de rechte vlakken afschrijven. Hierna kan het hakwerk beginnen, eerst de middenlijnen en hoeken inhakken, en daarna verder uithakken en opzuiveren. Door het grotere formaat duurt één en ander wel wat langer. Heb ondertussen toch al vier letters klaar gekregen Nog vier grote te gaan en drie op halve hoogte.

Bijgaand wat foto's van de werken.

Mvg,

André

CIMG2256.jpg

CIMG2262.jpg

CIMG2264.jpg

CIMG2267.jpg

CIMG2265.jpg

Beste Andre, wat heb je het toch in de vingers! Ik weet wel, oefening baart kunst, maar dit is weer zo strak en zuiver. Waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben is de spatiering tussen de letters. Doe je dat op het oog?

jaap

Hallo Jaap,

inderdaad oefening baart, misschien niet direct, kunst, maar wel een vaste hand. Meer kan ik er anders niet van zeggen. Dit zijn zo van die projecten waarbij je volledig moet focussen op het deeltje waar je mee bezig bent. Hier is elke uitgesneden letter een werkstuk op zich, en die moet ook zo bewerkt worden. De som van al deze delen word dan na enige tijd ineens een kompleet uitgesneden naambord

Verder vraagt dit werk enkel vlijmscherp gereedschap en een flinke portie geduld. Uit den boze is tijdsdruk, dat komt het werk namelijk niet ten goede.

In tegenstelling tot tekstbewerking of layout werk zijn er bij het snijden van letters weinig regeltjes om de juiste spatie tussen de letters vast te leggen. Wat als geprinte tekst er goed uitziet kan bij het houtsnijden volledig anders overkomen. Daarom doe ik dit spatiëren altijd op het oog, en met behulp van de lettersjablonen. Wat heen en weer schuiven tot het optisch klopt. Het mooiste resultaat krijg je als de letters redelijk dicht tegen elkaar staan, maar elk lettertype is anders, en vraagt om een andere spatie. Dit is ook weer zo iets waar je gevoel voor moet (leren) krijgen. Je leert het met vallen en opstaan. Ik heb ook al teksten gehad waarbij ik pas nadien zag dat het toch niet "dat" was. Dan kan je enkel denken " de volgende keer beter" En ben je dus weer een ervaring rijker

Mvg,

André

En nog wat foto's van het inmiddels volledig uitgesneden naambord, waar ik op het laatste moment nog wat aan gewijzigd heb. Enkele kleinere letters laten wegvallen en een anker in de plaats gesneden. We zijn tenslotte toch een watergebonden vereniging, of niet?

Volgende week kan er geschilderd worden, witte letters en daarna de rest in Biopinolie.

Mvg,

André

Bezig om het anker uit te werpen
    CIMG2277.jpg

Klaar voor het ankeren.
    CIMG2288.jpg

Het complete naambord.
    CIMG2281.jpg

En nog een detail van een letter.
    CIMG2272.jpg

Het verschrikkelijke voor ons is dat het er zo eenvoudig uitziet als jij het doet. Ik vind het weer prachtig, zo superstrak. Topwerk Andre!
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Hmm CNR in Rupe.... Ik kom graag een koffietje doen.

Rupe.... is op fietsafstand, misschien moet ik ook eens op de koffie...

In ieder geval ziet er weer zeer net en strak uit, Tuoh.

groeten
    ornament

De loods, voorlopig nog zonder naambord, is elke donderdag en zaterdag open. Zaterdags ben ik meestal aanwezig. De koffie staat steeds klaar, ben je in de buurt spring dan gerust eens binnen, altijd welkom.
    De site is in de buurt gekend als de CNR werf en er zijn wegwijzers in heel de gemeente. Alle wegen leiden in dit geval naar Rupe...

Mvg,

André

Is dat de loods waar de boot "de Mosselhengst" is gebouwd?

HPIM4012.jpg

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu
    Laatst gewijzigd door ornament; 28-09-12 om 22:55.

alweer een topwerk andré! (ik moet er ook nog eens aan denken om binnen te springen op zaterdag...)

Forum Rechten