Houtvochtmeter

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Ik heb voor de lol deze aangeschaft om een stukje kijken of het werkt:
https://m.ebay.com/itm/0-99-9-Digit...794674?hash=item2cc68e9772:g:MtwAAOSwb69Zv3-9

Nauwkeurig? Geen idee. Heb ook geen referenties. Zie wel duidelijk dat als het houd ligt te drogen het vochtpersentage afneemt en op een bepaald moment stabiel blijft. Meter geeft dan 7% aan. Ook meerdere meeting zitten gemiddeld dicht bij elkaar. Ik kan er mee uit de voeten. Hoeft voor mij ook geen wetenschap te worden.
Mijn tafeltjes die ik uit schaaldelen iep heb gemaakt zijn in iedergeval niet gescheurd.
 

tuoh

Oud hout
Voor dit geld kan je natuurlijk niet veel verwachten, maar zou zoiets ook enigszins betrouwbare informatie kunnen geven? brennenstuhl vochtmeter

NEE.

Meters waarbij je geen houtsoort kan ingeven heb je in feite niks aan. Ze laten enkel zien of het hout nog verder droogt, maar welke waarde je nu juist hebt???????
Een weegschaal laat ook aflezen of het hout nog droogt, maar hoeveel, of waar ergens de houtvochtwaarde nu zit????

Zeker als je regelmatig de grenzen van massief hout gaat aftasten voor een bepaalde constructie, zoals er hier op het forum regelmatig voorbij komen, heb je echt nood aan een degelijke houtvochtmeter.
En inderdaad dat kost wat, maar deze tool is dan even belangrijk als een goede bovenfrees of zaag. De goede kosten hier ook aardig wat geld, wel voor een goede vochtmeter is dat niet anders.
Het ding spaart een boel ergernis en miserie uit, en je weet dan waar je mee bezig bent en wat je kan verwachten.
 
P

Pel

Guest
Je ziet immers hier op het forum vaak genoeg de trieste foto's van gescheurd hout, waar een heleboel werk en energie in is gestoken. Voor de hobbyist is zo'n apparaat gewoon te duur, die moet bij de inkoop van zijn hout er maar op vertrouwen dat hij droog hout inkoopt. Maar als je professioneel bezig bent bv. als meubelmaker is zo'n apparaat onontbeerlijk, zo'n prul van €10 daar heb je helemaal niets aan.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Klopt ergens wel Pel, maar als diezelfde hobbyist vlot een kleine 1000€ op tafel legt om een Festool of Mafell machine aan te schaffen zal er ook nog wel wat budgetruimte zijn om een even belangrijke tool als een vochtmeter aan te kopen veronderstel ik?

Anders een iets goedkopere machine nemen en een wat duurdere vochtmeter, dat levert een betere eindbalans op.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Klopt ergens wel Pel, maar als diezelfde hobbyist vlot een kleine 1000€ op tafel legt om een Festool of Mafell machine aan te schaffen zal er ook nog wel wat budgetruimte zijn om een even belangrijke tool als een vochtmeter aan te kopen veronderstel ik?

Anders een iets goedkopere machine nemen en een wat duurdere vochtmeter, dat levert een betere eindbalans op.

+1
 
P

Pel

Guest
Mee eens André, maar in de praktijk blijkt toch weer dat ze het veelal anders zien, zo'n klein kastje zie je in de werkplaats nog niet eens liggen, bovendien heeft het ook nog een foute kleur.:)

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.