Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: Houtvochtmeter

Houtvochtmeter

Hey iedereen,

Zoals mss bij velen op de verlanglijst... Ik ben aan het rondkijken voor een vochtmeter, om zo wat accurater te kunnen gaan omspringen met mijn houtvoorraadje.

Maar zoals gewoonlijk zie ik door de bomen de meter niet meer
    Je hebt er goedkope en heel dure.. en ik veronderstel dat het verschil in prijs ook wel zal doorschijnen naar de accuraatheid van de meter.

Ik ben op zoek naar een prijsvriendelijk instapmodel. Gewoon iets dat mij het vochtpercentage van een stuk hout kan meedelen. Kan ik dan gesteld zijn met een model van pakweg 30-50 euro? bv: http://www.toolnation.nl/meetapparat...chtmeters.html

Wat zijn jullie ervaringen met houtvochtmeters?

groeten,
    Sam

oeps.. die had ik even gemist. dit mag dicht dan!

bedankt

Graag gedaan! Ik wist dat ik het ooit gelezen had, dus ik dacht: 'ik zoek het even op'. Het viel me op dat Tuoh (André) vaak degene is die over vochtmeters begint, hij noemt het zelfs zijn "ultieme houtbewerkingsmachine". Mischien kan hij je nog helpen met specifieke vragen.

Ik heb vorige week de GANN Hydromette BL Compact gekocht. Meer informatie over dit toestel vind je hier :http://www.gann.de/Produkte/Elektron...S/Default.aspx
    Ik heb voor dit toestel gekozen na wat navlooiwerk op een Duits forum. Het heeft een correctie voor 4 houttypes en was nog redelijk van prijs (134,95€ plus 17€ verzendingskosten).
    Ik kan jammer genoeg de nauwkeurigheid niet testen of een vergelijkende meting met een ander toestel doen, dus over de kwaliteit van de meting kan ik me niet uitspreken. Tot hiertoe bevalt het toestel me best. Ik post later nog wel wat meer ervaringen ermee.
    Groetjes,
    Pascal

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik neem aan dat er wel wat kwaliteitsverschil zal zitten tussen beide meters. Misschien kan je de Lidl-meter kopen om te kijken of de metingen op verschillende houtsoorten en verschillende vochtigheidsgehalten een zelfde tendens vertonen. Anders zal je toch moeten testen met een geijkte meter om iets over de nauwkeurigheid te kunnen vertellen.

Grappig, die Lidl-meter stond vorige week ofzo in de promo hier in belgië, alleen is die nooit geleverd aan de winkels... jammer eigenlijk, want ik wou die wel eens testen. Voor mij is het namelijk niet superbelangrijk hoe droog het hout exact is, ik wil gewoon weten of het al droog genoeg is voor gebruik Het is natuurlijk wel zo fijn als het een beetje accuraat is (stel dat ik van mening verander)

Maar eigenlijk denk ik niet dat ik daar perse een vochtmeter voor nodig heb... (Voor mijn beroep als architect dan weer wel, maar dan een meer algemene vochtmeter)

Zijn er eigenlijk truukjes waarmee je zonder meter kan nagaan of het ongeveer droog genoeg is voor verwerken in meubels? Ik bedoel maar, hout is en blijft levend, het is geen 'rocketscience denk ik dan (al dan niet verkeerdelijk).

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010
    Ik heb deze, goedkoop en werkt voor mij prima.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/1...archDetail=005

mvg
    Patrick

Forum Rechten