langgatboormachine of vierkante gatensteekmachine

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Ik ben van plan om een machine bij te kopen.
Maar ik zit te twijfelen tussen een langgatboormachine of een vierkante
gatensteekmachine. Ik kan namelijk van een kennis een oude goed werkende
langgatboormachine kopen voor een mooie prijs, maar dan zit je met een gat
met afgeronde hoeken die je nadien eventueel moet recht steken met een beitel.
Ofwel koop ik mij een nieuwe vierkante gatensteekmachine waarbij de gaten na
boren al recht zijn.
Volgens mij kan ik met een langgatboormachine net dat ietsje meer dan met de
gatensteekmachine, maar ik zou graag eens de meningen van jullie horen.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ben wat dat betreft toch meer fan van de speedboren en beitels. Of als ik er veel moet maken maak ik gewoon een mal voor de bovenfrees, met klein frees diameter gat afwerken zodat de hoeken nagenoeg vierkant zijn, dan heb je nog maar weinig te beitelen.

Als ik ooit al zo'n apparaat zou willen dan zou ik er toch voor kiezen om zo'n ding op een combinatiemachine te verkrijgen omwille van de ruimte. Veel vlakte van dikte banken kunnen een langatboor installatie als accesoire hebben en de meeste combinatiemachines hebben ook zo'n inrichting.

Ik zou overigns voor de langgatboor gaan omdat deze veelzijdiger is. Dat je dan nog wat moet beitelen of pennen afronden is opzich ook leuk werk.
 

tuoh

Oud hout
Er is ook een derde mogelijkheid namelijk de kettingboormachine, boort rechte gaten in een derde van de tijd die je nodig hebt met een langgatboormachine :D
Bij de kettingboor zijn de gaten onderaan afgerond, je dient enkel de pennen aan de uiteinden licht af te schuinen.

Mvg,

André
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
@ Zuma: inderdaad, als je al zo'n machine zou aankopen kijk je best voor een combinatie-
machine, maar aangezien er hier thuis al een oude vlakbank en een draagbare vandiktebank
staat is het eigenlijk zinloos om nu nog een combiné te kopen enkel en alleen voor die
langgatboorinrichting.

@ Tuoh: ik had nog niet gedacht aan de kettingboor (we boren op het werk de meeste
gaten met zo'n machine).

Maar ik denk toch nog meer voor de langgatboormachine te gaan.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Misschien ruimte winnen: losse vlakbank en losse draagbare vandikte bank in wisselen voor een combi met langgat? Wellicht kan je dan ook wat capaciteit winnen op de vandikte functie met een combi.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.