Salontafel

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
@ tuoh: je hebt volkomen gelijk. Het zagen ging niet helemaal vlotjes nee, her en der wat brandplekjes inderdaad. Had zelf gedacht dat de lompe schulpzaag mijn paneeltjes zou verslinden.... Toch maar eens proberen dan! Bedankt voor de leerzame informatie!

@ wupsie: bedankt voor de link en de complimenten! Vind de tekening van dit stuk hout ook heel belangrijk, daar horen ook de "onvolkomendheden" bij.

Groet,

G.A.V.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Met een beetje fantasie zie je allerlei figuren in de tekening van het hout: De vader van Bart Simpson, een Alien, een zombie, etc. Geweldig stuk hout.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Inderdaad, die zie ik ook allemaal! Maar meest opvallend vind ik het zombie konijn in deze:

attachment.php
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Schitterend stuk hout en mooi verzorgd werk. Je hebt ook een mooie werkplaats! Zelf heb ik erg goede ervaringen met osmo hardwax olie, 3 keer opbrengen, met een tussenpauze van een dag en vooral een kwartier/half uur na het opbrengen het overtollige goed wegpoetsen. Doeken uithangen om te laten drogen en niet zo in de prullenbak gooien. Als je het witte in het zebrano echt wit wilt laten, zul je naar watergedragen pu lak moeten kijken. Een aantal lagen, een keer tussendoor schuren voor de stofinsluitingen etc en de laatste laag eventueel in de was zetten, waarbij je de was opbrengt met staalwol OOOO, krijg je ook een heel mooi zacht mat effect. Ben benieuwd naar het eindresultaat! Zo'n mooi stuk hout had ik nooit laten staan:)

jaap
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

heb weer wat tijd kunnen besteden aan de salontafel met meerdere gezichten.....;) Er zitten inderdaad hele rare, bijzondere en opmerkelijke figuren in dit blad. Mijn leerlingen hadden het zombie-konijn inmiddels ook al gevonden!!:p

De werkplek is inderdaad fantastisch. Heerlijk zo'n werkplaats binnen een school voor jezelf....kan er mooie projectjes maken en de leerlingen kunnen zo af en toe ook meegenieten of zelfs meehelpen!!

Vorige week vrijdag heb ik de poten gelijmd. Dit ging niet helemaal van harte..... ik dacht met de spanbanden het geheel probleemloos te kunnen lijmen. Het viel me nog niet mee om de hoeken helemaal lekker passend te krijgen. Had nog met de gedachten gespeeld om alle delen aan elkaar te plakken met tape, lijm er tussen en dan dicht vouwen en vast zetten. Had ik dit maar gedaan want de verbindingen zijn me niet helemaal naar zin...:mad:

DSC05025.jpg

Hieronder is een naadje te zien wat ik misschien had kunnen voorkomen door de tape-methode toe te passen.... Maar ja, als je alles van te voren weet.....

DSC05029.jpg

Gisteren de bevestiging voor de poten aangebracht. Dacht zo even de rampa-moeren erin te draaien maar wat een tegenvaller was dat zeg!! Constant draait zo'n moer er scheef in!! Had de gaten het eerste stukje nog een mm groter geboord zodat de rampa-moeren niet direct het hout omhoog zouden werken. Dit viel dus gelukkig mee. Heeft iemand een tip hoe dit plaatsen makkelijker kan?!:confused:
Het balkje op de plek gelijmd en met wat schroeven vastgezet. Om het geheel te verduidelijken is een fotootje gemaakt met een "open poot"..... Moeren met een dikke ring eronder en dan kunnen de poten mooi strak aangedraaid worden!

DSC05023.jpgDSC05022.jpg

Vandaag de poten geschuurd en de hoeken voorzien van een vellingkantje van 3 mm. De poten eronder gedraaid en toen even genieten.... op de naadjes na ben ik zeer tevreden over het resultaat tot nu toe! De kleur van de poten vind ik momenteel ook wel mooi, had echter in gedachten om deze te "ebonyzen" met een azijn-staalwol mengsel.... Zwart zou ook mooi staan denk ik, vallen de naadjes ook niet op...:rolleyes: Dit zal ik even overleggen met de bazin welke met smacht op de tafel zit te wachten...

DSC05027.jpgDSC05031.jpg

Deze week nog even het blad na-schuren en dan kan de salontafel mee naar huis. Daar ga ik verder met de afwerking. Ben nog steeds aan het twijfelen over de afwerklaag. Neig ook naar een hard-wax laagje.... echter...... de pu-lak van Jaap vond ik ook nog niet zo'n gek idee, ik ben ook een beetje bang dat het spinthout geel gaat uitvallen na de behandeling met olie..... of zal dit nog meevallen?!

Arghh....moeilijk dat kiezen!! Ik ga de reststukjes maar eens als experiment te lijf met diverse afwerkmiddelen!!

Bedankt voor de reacties tot nu toe en ik houd jullie op de hoogte!!

Gr. G.A.V.
 

tuoh

Oud hout
Het probleem met de openstaande verstekken bij de poten word veroorzaakt door de lijmdikte, daar doet ook tape niks aan. Wanneer je de verstekkanten exact op 45° zaagt is er geen ruimte voor de lijm. Die moet ergens naar toe en dwingt de verstekken dus open.

Om mooie sluitende verstekken te verkrijgen moeten de hoeken kleiner dan 45° gezaagd of gefreesd worden. Meestal hou ik hier 44° à 44,5° aan, dan komen de gelijmde verstekkanten altijd mooi dicht en heb je voldoende aan tape om de boel tijdens het drogen bijeen te houden.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wow, mooi mooi mooi!!!
Mischien kun je de naden nog dichtschuren met een beetje niet kleurende/vlekkende lijm??
Vind de "blonde" uitstraling ook mooi, en ben benieuwd hoe de kleur uitpakt bij de testjes die je gaat uitvoeren.
Is het geen geweldige hobby??je leert aldoende, en het resultaat is nu al geweldig!!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bij m'n eerst werkgever deden ze dat ook zo bij het zagen van verstekken: 1 kant op 46 graden zagen en dan de boel met tape in elkaar lijmen.

Ik zou het ook proberen om de naden te voorzien van iets houtlijm en dan schuren. Persoonlijk denk ik dat wanneer je de poten verder afrond de naad ook beter dicht zal zijn, kun je voorzichtig proberen door er ronde kanten aan te schuren. Moet je natuurlijk wel mooi vinden, uiterlijk van de poot veranderd er wat door.

Erg mooie tafel verder, leuk idee om nog eens na te maken
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Goedenavond allemaal,

hahaha, de droevige hond had ik zo nog niet gezien!! ;) Weer een figuur erbij!!

Bedankt TUOH, en anderen, voor de goede tip over de verstekken.... had er al vaker moeite mee om deze mooi dicht te krijgen.

@ Scheppie; ik probeer het konijn te ontwijken maar helemaal lukt me dit niet meer nee...hahaha

De tafel is inmiddels thuis, na een keuring is toch besloten om de poten donker te maken..... Zo besloten zo gedaan, op naar mijn werkplaatsje en aan de gang. Met nog donkere vingertoppen typ ik dit bericht. :D
Denk dat ik het bij één laag zal houden. Moet nog wel even wachten tot het helemaal goed is opgedroogd natuurlijk om een goed oordeel te kunnen vellen!

DSC05033.jpgDSC05036.jpgDSC05034.jpg

Deze week de reststukken goed schuren en dan eerst eens kijken wat de hard-wax met het spinthout gaat doen!!

Gr. G.A.V.
 
Laatst bewerkt:

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

ben even met wat anders bezig geweest afgelopen tijd. Maar de tafel is in de hardwax-olie gezet!! In dit geval een matte hardwax van Blue Dolphin. Super fijn spul!!

(het terrorkonijn blijft maar weer in beeld komen...:p)

DSC05097.jpgDSC05093.jpgDSC05095.jpg


Erg mooi om te zien hoe het hout eruit komt te zien op het moment dat de olie aangebracht wordt! Het geheel is mooi mat opgedroogd en komt perfect tot zijn recht!! Morgen nog een laag en dan is de salontafel klaar!! :D

Gr. G.A.V.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Gadverdamm; wat een lekkere tafel gaat dit worden!!!!
Je hardwax avontuur is voor mij reden om op termijn het blad van mijn tv meubel af te schure, zit nu blanke lak op, en hastseflast, hardwax derop :)
We zitten hier met smart te wachten op een foto van de tafel in zijn toekomstige natuurlijke habitat.
Mooi moakt kerel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.