Salontafel

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

tis alweer een tijdje geleden dat ik een werkstuk op het forum heb gezet. Aangezien ik momenteel bezig ben met een, naar mijn idee, bijzondere salontafel wil ik dit jullie niet onthouden. :)

Van onze houthandel-koning uit Zwolle heb ik ergens dit jaar een bijzonder stuk Zebrano gekocht. Het betreft hier een warrig getekend stuk welke door de midden gezaagd bij hem op zolder lag, totale dikte ongeveer 45 mm. Onbekantrecht en her en der wat scheurtjes.
Bij het zien dacht ik direct aan een salontafel welke ik al eens wilde maken. Gespiegeld zou dit kunststukje van de natuur niet misstaan in onze woonkamer.....

Dus vorige week maar eens begonnen met het vlakken van beide delen. Heel voorzichtig natuurlijk want ik was bang dat er stukken uit het hout zouden knappen. Er zat iets van een kromming in maar gelukkig heb ik deze er goed uit kunnen schaven. Met de vandiktebank beide delen op dikte gemaakt. 0,3 mm per keer en op de laagste doorvoersnelheid door de machine. De beitels hebben dit, zogenoemde 'poetsen', niet als prettig ervaren denk ik maar het resultaat was heel goed. Beide delen zijn nu 20 mm dik, niet heel dik maar het is niet anders.

De lijmkanten ook gevlakt en dan bepaalt hoe de delen aan elkaar te bevestigen/lijmen. Op mijn werk hebben we dit schooljaar enkele nieuwe Festool gereedschappen aangeschaft, hierbij ook een Dominofrees.....:p Deze vers uit het grijze koffertje direct maar eens geprobeerd! 10 mm domino's erin, bijna alle lijmklemmen gebruikt die we hadden. Viel nog niet mee!! Kreeg niet overal de lijmnaad 100% dicht. :mad:

Vandaag de delen geschuurd en op lengte afgezaagd. De bedoeling is dat ik twee poten, rechthoekige zuilen eigenlijk, uit Walnotenhout ga maken welke ik op regels bevestig die aan de onderkant van het blad gelijmd gaan worden. Met rampa-moeren en draadeind hoop ik het geheel, dus dwars door de poten heen, strak te trekken waardoor het een stabiel geheel is en blijft.

Tijdens de opslag heb ik het blad tussen balkjes geklemd omdat het natuurlijk wil gaan werken én daarbij 1x vallen en ik kan weer gaan lijmen denk ik......

Afwerking blad zit ik aan een blanke hardwax te denken. De poten ga ik zwart kleuren met het magische mengsel van azijn en staalwol!! Hoop ik.....

Ik houd jullie op de hoogte van de verdere vorderingen!!

Groeten G.A.V.
 

Bijlagen

  • DSC04986.jpg
    DSC04986.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 1.302
  • DSC04989.jpg
    DSC04989.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 1.291
  • DSC04991.jpg
    DSC04991.jpg
    95 KB · Weergaven: 1.290
  • DSC04993.jpg
    DSC04993.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 1.290
  • DSC05002.jpg
    DSC05002.jpg
    100,9 KB · Weergaven: 1.417
  • DSC05004.jpg
    DSC05004.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 1.294

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Wat een geweldig werkstuk!!!
Persoonlijk heb ik een ongezonde band met zebrano, kan het niet uiteggen :)
Op deze manier ziet het er heel goed uit, ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Ik zeg het nog 1 keer:

GAAAAAAAFFFF!!!!!!!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Ik vind het stuk hout prachtig maar ik zou er wel moe van worden als ik er elke dag tegenaan moest kijken tijdens de koffie. Voor mijn smaak iets te wild al is het een prachtig stuk hout helemaal zo gespiegeld.
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
zeer gaaf man daar val ik helemaal bij weg met mijn eiken tafel succes man gr leroy
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
@scheppie: voor de drukkeren onder ons is dit hout wellicht een feest van herkenning

Ik dacht dat het Zebrano was maar het is dus ADHD hout, dat heeft de handel in Zwolle vast nog niet liggen...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@scheppie : ADHD-hout ? Jahoor,heb ik genoeg hahaha

@Gav : Erg mooi om te zien hoe je met dit geheel bezig bent. Ik zal het hout voor de poten vandaag even apart leggen.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Goedenavond allemaal,

gezien de reacties kunnen meerdere houttisten dit stukje Zebrano waarderen! Het stuk is inderdaad vrij druk maar dat kan ik handelen..:D Wat ik met de reststukjes ga doen weet ik nog niet precies. Heb al wel enkele vragen gehad van leerlingen welke graag een stukkie mee naar huis wilden....

Vandaag bij de houtboer van Zwolle langsgeweest en het hout voor de poten opgehaald. Direct doorgereden naar de ijzerwarenwinkel voor enkele rampamoeren en 2 stukken M10 draadeind. Volgende week verder werken aan dit project.
Morgen beginnen aan een nieuwe gereedschapskist met zwaluwstaartverbindingen.....

Binnenkort dus meer!

Gr. G.A.V.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Je bent lekker druk bezig, zoals een liefhebber van zebrano betaamd :)
Ben benieuwd hoe de rampa moeren/ draadstangconstructie uit gaat pakken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
In m'n schooltijd hadden we een paar stukjes zebrano liggen, en wat ik me ervan herinner is dat het heel erg stonk;-)
Wel prachtig hout, vind je spiegeling heel geslaagd!
Ben al benieuwd naar de volgende foto's;-)

Groeten,
Steven
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hallo allemaal,

hier een klein vervolg op de reeds gedane werkzaamheden aan de salontafel. Moet inderdaad ook concluderen dat Zebrano wel apart ruikt ja, :( Had van de week het stuk alvast in de woonkamer liggen om eens te kijken hoe en wat. Nachtje laten staan maar dat kon je de volgende dag zeker merken.....

Vanmiddag bezig geweest met de poten. Het idee is dat ik van Walnoot een tweetal holle blokken creëer. De poten worden in verstek verlijmd waar binnenin weer een plankje wordt verlijmd. In dit plankje komen 2 gaten rond 12 mm. Er komt een balkje op de onderkant van het blad, hierin draai ik 2 rampa-moeren M10. De holle poten, 36 x 36 x 9 cm, vallen precies over dit net beschreven balkje. Met draadeinden M10 en twee moeren kan ik zo alles vast zetten.

Eerder deze week van een hele plank enkele paneeltjes gemaakt.

DSC05011.jpgDSC05012.jpg

Met de bovenfrees aan de kopsekanten een schuinkantje gefreesd.

DSC05013.jpg

Het eerder besproken plankje, eiken 25 mm dik, laat ik in een groef vallen waardoor deze dus binnenin de poot vast komt te zitten. Deze groef heb ik gemaakt door eerst twee zaagsnedes op diepte te zagen en uit de hand het restmateriaal weg te frezen met de bovenfrees.

DSC05015.jpg

Vervolgens moesten de verstekken gezaagd worden. Deze heb ik gezaagd op de cirkelzaag, redelijk fijn getand blad erop en hopen dat alles zuiver zou lukken. Klein frustratie momentje was dat de mee omhoog gekomen voorritszaag net iets boven het blad uitstak en mijn eerste paneeltje enigzins heeft beschadigd.....:mad: Gelukkig komt de kras vrij dicht onder de tafel te zitten en dus bij normaal gebruik uit het zicht.....

DSC05016.jpg

Het plankje wat ik in de poot verlijm op maat gezaagd en dan voor de eerste keer de delen passen en klemmen. Het resultaat viel me niet tegen!! Gelukkig.... helaas zijn er twee paneeltjes toch al iets gaan werken waardoor deze iets bol staan. Kan zijn dat ik in de poot nog een aantal klosjes mee verlijm waardoor het geheel wat strakker blijft staan.

DSC05019.jpg

Op onderstaande foto is een globale weergave hoe het geheel moet worden. Ik had vanmiddag geen tijd meer om te lijmen en om de voorzieningen te treffen voor de draadeinden en dergelijke. Ik hoop hier morgen nog ergens tijd voor te vinden. Zodra ik weer vorderingen maak laat ik het weten!!

DSC05018.jpg

Nu het einde van dit werkstuk in zicht komt vraag ik me af hoe ik het geheel zou gaan afwerken. Het blad mag niet glimmen. In het blad zitten wat kleine holle ruimtes, wat scheurtjes etc. Er moet een mooie afwerking op komen maar we willen de tafel wel alledaags kunnen gebruiken..... Ook moet de huidige kleur zoveel mogelijk behouden worden. Zit nu denken aan Osmo wax-olie..... Heeft iemand anders nog suggesties??? Ik hoor ze graag!! Alvast bedankt!! :D

Groeten G.A.V.
 

tuoh

Oud hout
Dat word een aparte salontafel, mooi verzorgd werk, uitgevoerd in een leuke werkruimte.

Heb wel één opmerking bij je zaagwerk. Anders dan bij plaatmateriaal heb je bij massief houtbewerking geen baat bij een fijnvertand zaagblad. Integendeel zelfs, het zaagt heel wat lastiger
(veel meer weerstand) en de zaagsnede verbrand snel, zelfs met een scherpe zaag, terwijl de splintering nauwelijks minder is dan bij een scherpe zaag met heel wat minder tanden.
Voor schulp en afkortwerk op een paneelzaag ben je met een zaagblad van 300mm, welks 36 tot max. 48 tanden heeft, heel wat beter af. Voorzien van een wisseltand is dit het summum om mee te zagen, terwijl de zaagsnede toch loepzuiver is. Met als bijkomend voordeel, geen verbrande zaagsneden, en het zaagt veel vlotter.

Soms is " minder meer" zeker bij het zagen van massief hout.


Mvg,

André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zeg: hardwax.
En ik zeg: zoekfunctie :)
Zo staat er in een ander topic iets over afwerking met een op tungolie gebaseerde bootolie.
Tungolie geeft voor zo ver ik weet uv bescherming, lijnolie niet.
Tungolie vergeeld minder dan op lijnolie gebaseerde producten.
Als je een moment hebt, zoek ik het topic betreffende de bootolie even voor je op :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.