Raad ivm deze volière?

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Ik heb hier een model gemaakt van een buiten voliere die ik binnenkort wil bouwen.
Omdat het de eerste keer is dat ik oa pen-en-gleuf-verbindingen ga maken, en voor knelpunten aan de duiden, zou ik graag jullie tips en advies vragen.

Bijna alle delen zijn standaardmaten voor behandeld tuinhout.

Een algemeen zicht:
- Er komt nog glas in de deur.
- Alles staat op 4 funderingspalen die ca 80cm in de grond zullen gaan, en 5cm boven de grond steken.
Kioy1.jpg



Hoek:
Hoe moet ik hier de hoekbalk A met het frame B verbinden, en hoe het frame met funderingspaal C?
maH0Q.jpg



Voor de vloer zou ik 1 balk gebruiken in het midden (geschroefd), en 2 latten van 2cm breed aan de zijkanten.
Het moet sporadisch 1 persoon kunnen dragen (100kg).
ZKZkn.png
 
Laatst bewerkt:

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Hoe zaag ik het best deze hoek van 18°?
(de lengte van de snede is ca 28cm)
WqPuM.png


Hoe zaag ik best de hoek in de platen voor de nok?
De platen zijn 150cm breed, dat wordt nogal iets om te zagen.
0tAas.png
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Zonder al teveel ervaring op dit gebied zou ik de liggers met een pen in de verticale balk aanbrengen. Dan kan de verticale balk uit één stuk bestaan. Idem voor de middenbalk. De vloer zou ik op de liggers aanbrengen en rondom ruimte laten voor de wandbekleding. Aan de voorkant kan je iets van een drempel aanbrengen.
Voor het zagen van da dakbalken kan je het beste een mal onder de juiste hoek maken als geleider voor een cirkelzaag. Voor de dakplaten kan je een lange rechte geleide gebruiken met de cirkelzaag onder de juiste hoek. Als je dit voor het eerst doet kan je het beste oefenen op stukken afval.
Ik zou ook een nokbalk aanbrengen, desnoods alleen binnen de voor- en achterpanelen. Dat maakt de constructie simpeler. Je kan het dak er op vastzetten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Inderdaad. Balk A zolang doortrekken tot ie op de funderingspalen komt, of beter + die 80 cm fundering. De horizontale liggers daarin bevestigen.
De diameter van een balk bij een overspanning moet 1/20 van de afstand zijn. Bij 1.25 voldoet ie (7cm) daaraan bij het dubbele niet. Voeg, of twee funderingspalen toe, of gebruik een dikkere balk. Wat je bij die 6cm balk kan doen met de vloer is die 6 cm balk overdwars om de 50 cm en lange planken nemen.
Tevens zou ik de deur meer body geven. Volgens mij vergroot dit de stevigheid van de deur, het glas is veiliger en omdat de onderkant vaak smerig wordt door opspatten zie je dat ook minder.
Overigens, als ik dit terug lees lijkt het of ik er verstand van heb maar ik heb alleen ooit een keer een beetje theorie genoten.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Zonder al teveel ervaring op dit gebied zou ik de liggers met een pen in de verticale balk aanbrengen. Dan kan de verticale balk uit één stuk bestaan. Idem voor de middenbalk. De vloer zou ik op de liggers aanbrengen en rondom ruimte laten voor de wandbekleding. Aan de voorkant kan je iets van een drempel aanbrengen.
Voor het zagen van da dakbalken kan je het beste een mal onder de juiste hoek maken als geleider voor een cirkelzaag. Voor de dakplaten kan je een lange rechte geleide gebruiken met de cirkelzaag onder de juiste hoek. Als je dit voor het eerst doet kan je het beste oefenen op stukken afval.
Ik zou ook een nokbalk aanbrengen, desnoods alleen binnen de voor- en achterpanelen. Dat maakt de constructie simpeler. Je kan het dak er op vastzetten.

Er is een driehoekvormige nokbalk, alleen zie je die niet ;-)
Dank voor de andere commentaar.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Inderdaad. Balk A zolang doortrekken tot ie op de funderingspalen komt, of beter + die 80 cm fundering. De horizontale liggers daarin bevestigen.
De diameter van een balk bij een overspanning moet 1/20 van de afstand zijn. Bij 1.25 voldoet ie (7cm) daaraan bij het dubbele niet. Voeg, of twee funderingspalen toe, of gebruik een dikkere balk. Wat je bij die 6cm balk kan doen met de vloer is die 6 cm balk overdwars om de 50 cm en lange planken nemen.
Tevens zou ik de deur meer body geven. Volgens mij vergroot dit de stevigheid van de deur, het glas is veiliger en omdat de onderkant vaak smerig wordt door opspatten zie je dat ook minder.
Overigens, als ik dit terug lees lijkt het of ik er verstand van heb maar ik heb alleen ooit een keer een beetje theorie genoten.

Ik had net na het maken van de tekening ook die vrees, er staan inmiddels ook funderingspalen in het midden op de tekening.
Dat van de vloer is een goed idee.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het is mijn eerste tekening met SketchUp! Er zit wel een paar uur in, maar beter op computer alles perfect hebben, en dan bij het bouwen geen problemen meer.

Sketchup is een prachtig gratis 3D tekenprogramma. Als je er mee begint kijk dan een naar instructie filmpjes op YouTube.

Als je gaat tekenen kan je het beste van de diverse onderdelen een component maken. Dus neem een tafel. Blad is een component, poot is een component. Poten kan je kopiëren dus hou je twee componenten en vijf onderdelen. Als je de een poot langer maakt gaan de andere van zelf mee.

Verder zit er in het programma een uitgebreide bibliotheek met onderdelen van fabrikanten maar ook van alleman en iedereen. Je kan dus projecten van een ander importeren en die naar eigen smaak aan passen. Ook het tekenen van een keuken is prima te doen met alle apparatuur door de grote fabrikanten.

Probeer het eens en zet even door. Volg een paar lessen op YouTube en ervaar hoe snel je dingen op pikt.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
De 2 middelste 'sier'palen (die ook het gaas vasthouden) zijn nu 90x90mm.
Dit omdat deze gleufpalen een sponning hebben van 23mm breed zodat de rabat-planken (21mm) er in passen. Ik had liever dunnere palen (70x70mm) genomen,
maar deze kan ik alleen in Nederland vinden, en deze hebben dan een sponning van slechts 18mm breed.
Eigenlijk zijn deze palen veel te breed (optisch lelijk) voor hun functie.

Nu heb ik weinig ervaring en vroeg ik me af of ik zelf met een bovenfrees een gleuf van 22-23mm breed en 20mm diep kan frezen in een massieve 70x70mm paal over een lengte van 176cm, of is het niet haalbaar?
 

WR1944

Oud hout
Een groef in een balk frezen met een bovenfrees is niet moeilijk. Je hebt minimaal een zijgeleider nodig maar als je er een tweede aan de andere kant kunt monteren heb je geen probleem met het van het rechte pad afwijken. Ook ben je wat stabieler t.a.v. het kantelen. Neem niet teveel tegelijk af, werk in stappen, zowel in de diepte als in de breedte. Als je de frees hebt ingesteld voor de eerste gang kan je het beste alle balken afwerken voordat je aan de volgende gang begint. Het bespaart je veel verstellen en alle balken krijgen de zelfde behandeling. Je kan de gleuf zo beter op de gewenste breedte maken. Zorg wel voor een scherp bit.
 

arnoldus

Nieuw lid
22 sep 2012
16
0
België, W-Vlaanderen
Dat is duidelijk!
Wat bedoel je met zijgeleider? Ik begrijp dat het is om steeds dezelfde afstand van de rand te behouden. Maar is dat iets dat dat je op elke frees hebt, of is het iets anders?
Ik heb nog geen frees, dus kan ik mij evengoed een aanschaffen die dit kan.
 

WR1944

Oud hout
De meeste bovenfrezen hebben de mogelijkheid twee ronde staven door de voet te steken en in een willekeurige positie vast te zetten. Hierop kan je een zijgeleider schuiven waarmee je een vaste afstand tot een rand kan instellen. Op diezelfde stangen kan je aan de andere kant een identieke zijgeleider schuiven. Hierdoor is de frees als het ware opgesloten en kan zijdelings niet bewegen. Als je niet voor een tweede geleider gaat kan je het oplegvlak voor de frees vergroten met een balk tegen de deur te klemmen. Hierdoor heb je een betere stabiliteit. Het recht houden van een frees vergt wat oefening maar met het nodige gevoel lukt dit wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.