Welke frees?

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Dag mensen,

ik ben met spoed op zoek naar een frees om de onderstaande profilering te kunnen maken in een MDF paneel van 18 en/of 22 mm dik.

wie weet welke dit zijn?

M.v.g.

foto2.jpg
foto1.jpg
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Je hebt in ieder geval meerdere frezen nodig en zult het dan ook in meerdere etappes moeten frezen, welke frezen je precies nodig hebt is moeilijk op de foto te zien.
Een frees die dit in 1 keer kan frezen bestaat naar mijn weten (nog) niet. Maar ik ben ook geen expert in frezen.
 

Joe

Actieve deelnemer
17 mei 2012
43
1
Dat ziet er uit als een standaard paneel deur.
Doorgaan wordt dit gemaakt met 3 verschillende frezen. -Profielfrees -Contra profielfrees -Bossing frees.
De frezen zijn meestal erg duur, dus misschien kan je beter op zoek naar een bedrijf die deze profielfrezen heeft liggen.

Ramon
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Dat klopt, ik dacht dan ook aan een profiel/contraprofiel en een bossing frees.
Misschien zijn deze duidelijker:
oz82g.jpg

UjSeg.jpg
 

tuoh

Oud hout
Laat mij één ding duidelijk stellen, een dergelijke profilering kan je niet frezen in één stuk MDF.
Wil je dus die deur of de profilering kopieren dan zal dat moeten gebeuren in verschillende stadia, en met verschillende stukken MDF, die je nadien pas kan samen bouwen tot één geheel.

Even een vlakke plaat MDF profileren om het uitzicht van die deur te bekomen gaat dus niet.
Voorbeelden van profielfrezen vind je onder andere in de online cataloog van CMT.


Mvg,

André
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Gebruik een profielaftaster... een profielaftaster neem je iets gemakkelijker mee naar een winkel of bedrijf die dergelijke profielfrezen hebben.

Al met al een lastig klusje om exact de zelfde deur te gaan reproduceren!

De bovendorpel, onderdorpel en kalf zal het moeilijkst zijn gezien je daarvoor inderdaad contraprofielen voor nodig zult hebben.
Wat betreft de panelen, die zou je eventueel op een cirkel- formaatzaag schuin kunnen zagen, zonder daar een bossingfrees voor nodig te hebben.
 
Laatst bewerkt:

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Gebruik een profielaftaster... een profielaftaster neem je iets gemakkelijker mee naar een winkel of bedrijf die dergelijke profielfrezen hebben.

Al met al een lastig klusje om exact de zelfde deur te gaan reproduceren!

De bovendorpel, onderdorpel en kalf zal het moeilijkst zijn gezien je daarvoor inderdaad contraprofielen voor nodig zult hebben.
Wat betreft de panelen, die zou je eventueel op een cirkel- formaatzaag schuin kunnen zagen, zonder daar een bossingfrees voor nodig te hebben.

Het hoeft niet exact dezelfde deur te zijn, het gaat alleen om de profilering.
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Laat mij één ding duidelijk stellen, een dergelijke profilering kan je niet frezen in één stuk MDF.
Wil je dus die deur of de profilering kopieren dan zal dat moeten gebeuren in verschillende stadia, en met verschillende stukken MDF, die je nadien pas kan samen bouwen tot één geheel.

Even een vlakke plaat MDF profileren om het uitzicht van die deur te bekomen gaat dus niet.
Voorbeelden van profielfrezen vind je onder andere in de online cataloog van CMT.


Mvg,

André

Dat weet ik, ik heb het dan ook verkeerd geformuleerd, ik zoek dus frezen die deze profilering kunnen maken.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Heb misschien iets voor je gevonden, na een post van rick in een ander topic over frezen, ben ik die site even gaan napluizen en daar hebben ze frezen die uit massief MDF redelijk in de buurt komen van wat je hebben wil. Het profiel wordt iets simpeler dan de deur in je foto's maar tis verder hetzelde idee. ze hebben diverse profielen om uit te kiezen. Voor zover ik het kan zien is het een 2 staps proces met 2 verschillende frezen.

http://www.routercutter.co.uk/category.aspx?cid=37
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.