Kistje van plataan,notenhout en lacewood

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Forummers,

Mijn ladekastje"onderbroken" heeft een heleboel chaos in mijn hoofd teweeg gebracht. Er blijven allemaal nieuwe ideeen mijn hoofd binnen zweven. Dan is het zaak om zo snel mogelijk iets uit te schetsen anders blijft dit idee onrust veroorzaken op mijn harde schijf,haha.

Dit kistje is gemaakt van kwartiers gezaagd plataan , amerikaans noten en aan de binnenzijde zit wat lacewood (louro faia).

IMG_4459.jpg

IMG_4460.jpg

IMG_4461.jpg

IMG_4462.jpg

IMG_4463.jpg

IMG_4464.jpg

De deksel was een stuk walnotenhout 52mm. Dit stuk heb ik aangevallen met de haakse slijper met saburrtooth opzetstuk. Daarna schuren en nog meer schuren. Het was de bedoeling om een soort van greepje te maken waarmee je het dekseltje op kunt tillen.

Aan de buitenzijde van het kistje heb ik een lijntje gefreesd om aan te geven hoe het dekseltje op de onderkant moet. Misschien kennen jullie dit euvel : heb je een kistje gemaakt en ben je enorm druk geweest met het verloop van de houtnerf.....dan zet iemand de deksel er "verkeerd" op met als gevolg dat de nerf niet meer doorloopt......grrrrr.....Hopelijk wordt het hierdoor een stukje duidelijker:D

Het kistje heeft alweer een nieuwe eigenaar. Soms heb je van die projecten die al weg zijn voordat het klaar is. Dat is de bedoeling ook anders wordt het huis zo vol.

Kistje is afgewerkt met een lak op waterbasis, deze lak verkleurt niet en verdonkert het hout ook niet. In het geval van plataan vind ik dat een groot voordeel.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Mooi kistje. Het probleem dat het dekseltje niet goed op het kistje zit, heb ik niet zo snel denk ik. Mijn stukken zijn niet altijd dusdanig precies dat het dekseltje er op verschillende manieren op kan. In dat geval is het gebrek een voordeeltje.

Binnenkort eens aan de slag met het hout dat ik van je heb, eerst nog een frees aanschaffen en een freestafeltje maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@woodrob : Zeker een aanrader, Baptist heeft ze weer op voorraad volgens mij !! Je mag anders hier die van mij ook wel eens proberen.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Leuke kistje Rick. Ben momenteel ook weer bezig met een kistje. Ik vind persoonlijk je buitenkanten iets te dik. Ik denk dat ze 18 of 20mm zijn. Ik vind het zelf mooier op 10-15mm. Het Saburrtooth werk is wederom fantastische gelukt, erg mooie vorm!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
een van je mooiste kistjes rick! dat verticale streepje in combinatie met het ingekaderde vrijere deel is zeer geslaagd.

De verhoudingen zijn misschien niet helemaal optimaal (diktes, diepte deksel), maar zeker een heel mooi resultaat! Misschien moest je maar eens een serie maken in deze stijl, waarbij je enkel zoekt naar de juiste verhoudingen, en niet telkens een nieuw concept uitwerkt?

Bvb een serie van 5 -10 doosjes, die telkens maar op 1 punt verschillen van elkaar. Als je de serie naast elkaar zou leggen zie je de verschillende stappen. Met 1 verschil bedoel ik oa ook de algemene dikte of diepte van de randen van het deksel. Of de afschuining ervan, etc... Je zal ervan te kijk staan hoeveel het eerste doosje van het laatste zal verschillen en toch met mekaar verband zal houden!

Ik zou dan niet beginnen te werken met fel contrasterende houtssoorten. Hou het simpel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.