probleem boren van cilinder vorm voor reelseats

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hallo iedereen ,

volgens mij had ik verkkerd gepost!?!?

ik zal me eerst even voorstellen:
Mijn naam is Rene Hummel en ik ben 37 jaar en woon in Drenthe
ik bouw vishengels ,en nu wil ik mijn eigen reelseats gaan draaien
hiervoor heb ik redelijk wat materiaal aangeschaft ,maar nu moet het leren draaien pas beginnen natuurlijk

ik heb een minidraaibankje van jet bij baptist gekocht en er gelijk een oneway chuck opgezet

het probleem waar ik nu even tegen aan loop is ls volgt

ik heb een cilinder gedraaid van 12 cm lang en 21 mm doorsnee

als ik hier met de boorkop een gat doorheen wil boren zie ik dat hij niet goed gecentreerd er doorheen komt (aan de achterkant is het net of hij scheef doorheen komt)

ik heb een spiraalboor in de boorkop van 16 mm doorsnee

nu wil graag wat dingen uitsluiten

wat zou dit kunnen zijn?

heb ik het hout toch niet helemaal recht geklemd?

zou het hout toch iets scheef gezaagd zijn? maar in de chuck centreert hij toch ?

ik merk dat op het moment dat de boor het hout raak hij iets verschuift om het hout te grijpen (nu zit de center los omdat ik hem natuurlijk aan moet draaien ) en hier zit dus wat speling!
zou dit het kunnen zijn ?
zou het een oplossing ziin om de boorkop eerst vast te zetten en eerst een centreerpunt maken ?dmv de hele center aan de drukken?
en als ik een begin heb dan de center vast zetten ,en waar de boorkop in zit gewoon los zetten zodat ik hem kan draaien om zo een gat te boren!

op mijn materiaal heb ik niet bezuinigd ,dat zou dan toch ook goed moeten zijn!?!?


zou iemand weten wat ik nog niet helemaal goed doe ?
of ik het wel kan proberen ?



ik bedankt jullie alvast voor jullie hulp voor wie me even uit de brand kan helpen:D
 
Dag Rene,
Ik doe het feitelijk anders om. Ik neem een stuk hout die een overmaat heeft t.o.v. de maat die het voorwerp uiteindelijk moet krijgen. Hierin boor ik het gat, direct op de vereiste diameter. Daarna centreer ik het stuk hout op het geboorde gat en draai het voorwerp dan pas op de vereiste diameter. Werkt zelfs op een lengte van 50 centimeter. Nog even een veiligheidsopmerking. Hou de boorkop vast bij het terughalen van de boor om het boormeel te lozen. Dit om te voorkomen dat de boorkop los komt uit het het tegencenter. Risico is namelijk dat als die los komt de boorkop gaat slingeren en volledig uitbreekt met alle onplezierige gevolgen voor je zelf.
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Daarna centreer ik het stuk hout op het geboorde gat ????

wat bedoel je hier precies mee Jan?

de rest begrijp ik .ik heb zelf een paar klosjes geboord nu dus zover ben ik al

en heb je een idee wat mijn probleem zoasl ik het hierboven aangeef?


groet rene
 
Wat ik bedoel is nadat het gat geboord is centreer je op het boorgat. Dat wil zeggen voor het boren van het gat draai ik aan beide zijde het hout rond zodat het in de spankop past en wel op zijn uiterste maat. Dan bevestig het hout aan een zijde in de spankop. De ander zijde centreer ik op het centerpunt van het hout met het tegencenter. Dan stel ik mijn bril van de draaibank in op het einde van het hout bij de het tegencenter zodat het tegencenter weg kan en het hout toch gecentreet kan draaien. Vervolgens boor ik het gat door de gehele lengte van het hout. Vervolgens centreer ik het hout bij de bril met een meedraaiend puntvormige tegencenter in het boorgat en haal de bril weg. dan draai ik de buitenkant bij het tegencenter zuiver op een iets kleinere maat die nog in de spankop past maar dan zuiver op het boorgat. Vervolgens draai ik het hout om en span de zuivere kant op in de spankop. De andere zijde ook al zou daar het boorgat bijvoorbeeld 7 mm uit het midden zitten centreer ik weer in het boorgat zodat nu de hele lengte van het boorgat zuiver is op de draaias van de draaibank. Op dat moment kan ik de gehele buitenkant rond en op maat draaien die dan ook zuiver is met de binnen zijde. Met name voor langere lengtes is dit een methode om vrij zuiver te kunnen werken. Mocht je het niet geheel kunnen volgen mail dan je telefoonnummer dan zal ik contact met je opnemen om het zo nodig duidelijker uit te leggen.
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hoi Jan ,

Ik heb je een privebericht met mijn nummer gestuurd hoor.ik ga nu even de deur uit ,mara vanaf een uur of 18.00 ben ik weer thuis

Groetjes Rene
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hallo ,

Vanmiddag even aan het boren geweest ,2 nieuwe boren gehaald.
en ik moet zeggen als een mes door de boter
moet zeggen dat ik wat aanpassingen gedaan heb ,wat zoals het nu lijkt zeer goed uitpakt!

1 probleempje waar ik tegenaan liep .

ik heb bij een blokje van 12 cm en 3cmx3cm eerst een gat voorgeboord met een 10 mm boor

nu ik het gat groter wou boren met de 15 mm boor .ging de boor als het ware aan het kappen ,hij had de neiging om vast te lopen ,en je kon horen dat hij stukjes hout kapte
niet de hele tijd maar toch wel regelmatig

nou was mijn eerste gedacte dat ik te groot heb voor geboord!

ik had niet de tijd om wat anders te proberen dus dat ga ik maandag doen ,maar wat is jullie gedachte hier over?

Groet Rene ,en ene goed weekend!
 

tuoh

Oud hout
Hallo ,

Vanmiddag even aan het boren geweest ,2 nieuwe boren gehaald.
en ik moet zeggen als een mes door de boter
moet zeggen dat ik wat aanpassingen gedaan heb ,wat zoals het nu lijkt zeer goed uitpakt!

1 probleempje waar ik tegenaan liep .

ik heb bij een blokje van 12 cm en 3cmx3cm eerst een gat voorgeboord met een 10 mm boor

nu ik het gat groter wou boren met de 15 mm boor .ging de boor als het ware aan het kappen ,hij had de neiging om vast te lopen ,en je kon horen dat hij stukjes hout kapte
niet de hele tijd maar toch wel regelmatig

nou was mijn eerste gedacte dat ik te groot heb voor geboord!

ik had niet de tijd om wat anders te proberen dus dat ga ik maandag doen ,maar wat is jullie gedachte hier over?

Groet Rene ,en ene goed weekend!


Te hoog toerental!!!!


André
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Tuoh ,ik boor op 1000 tpm

zou dat te hoog zijn ,normaal toch niet !

jij zegt dus bij een klosje wat voorgeboord is moet je een lager toerental hebben?

groetjes rene
 

tuoh

Oud hout
Ik zou alleszins toch eens proberen met een lager toerental, 300 à 500 tr/min, en bij de uiteindelijke boordiameter zeker traag voeden. Dat boren moet ook niet echt op de draaibank gebeuren, een kolomboormachine werkt even goed of beter voor korte stukken. Die ga je bij het draaien toch centeren op de boring, het gat moet dus niet echt in het midden zitten:D

Maar eender welke machine je gebruikt, het trapsgewijs boren moet normaal gezien probleemloos werken. Zit er soms wat speling op de as van de losse kop tijdens het boren?
Je kan de as bij het boren niet vastzetten, enige speling is dan niet uit te sluiten, en met een lange boor in de kop vergroot je de afwijking nog wat.
Als je bij het boren de klemmoer van de as in de losse kop juist tegen de as draait zonder er spanning op te zetten gaat eventuele speling verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Je zal wat moeten experimenteren om toch tot een bevredigend resultaat te komen, Rome is tenslotte ook niet op één dag gebouwd.


Mvg,

André
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hoi tuoh

ik ga het eens proberen op een lager toerental,ik had inderdaad wat speling maar wat je zegt dat was mij ook te binnen geschoten ,en ik heb dus ook de klemmoer tegen de as gezet zonder hem helemaal vast te zetten natuurlijk!

verder is het zekers niet noodzakelijk om op de draaibank te boren ,maar wel een uitdaging om dit goed te beheersen !

groetjes Rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.