Vraag over het boren van cilinders voor het maken van Reelseats

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hallo iedereen ,

ik zal me eerst even voorstellen:
Mijn naam is Rene Hummel en ik ben 37 jaar en woon in Drenthe
ik bouw vishengels ,en nu wil ik mijn eigen reelseats gaan draaien
hiervoor heb ik redelijk wat materiaal aangeschaft ,maar nu moet het leren draaien pas beginnen natuurlijk

ik heb een minidraaibankje van jet bij baptist gekocht en er gelijk een oneway chuck opgezet

het probleem waar ik nu even tegen aan loop is ls volgt

ik heb een cilinder gedraaid van 12 cm lang en 21 mm doorsnee

als ik hier met de boorkop een gat doorheen wil boren zie ik dat hij niet goed gecentreerd er doorheen komt (aan de achterkant is het net of hij scheef doorheen komt)

ik heb een spiraalboor in de boorkop van 16 mm doorsnee

nu wil graag wat dingen uitsluiten

wat zou dit kunnen zijn?

heb ik het hout toch niet helemaal recht geklemd?

zou het hout toch iets scheef gezaagd zijn? maar in de chuck centreert hij toch ?

ik merk dat op het moment dat de boor het hout raak hij iets verschuift om het hout te grijpen (nu zit de center los omdat ik hem natuurlijk aan moet draaien ) en hier zit dus wat speling!
zou dit het kunnen zijn ?
zou het een oplossing ziin om de boorkop eerst vast te zetten en eerst een centreerpunt maken ?dmv de hele center aan de drukken?
en als ik een begin heb dan de center vast zetten ,en waar de boorkop in zit gewoon los zetten zodat ik hem kan draaien om zo een gat te boren!

op mijn materiaal heb ik niet bezuinigd ,dat zou dan toch ook goed moeten zijn!?!?


zou iemand weten wat ik nog niet helemaal goed doe ?
of ik het wel kan proberen ?



ik bedankt jullie alvast voor jullie hulp voor wie me even uit de brand kan helpen!:D
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Hallo Rene,

Een kleine afwijking aan de boor kan dit probleem veroorzaken. Boor niet goed geslepen?
Je kunt proberen eerst het gat te boren en het materiaal centreren op het gat en dan pas afdraaien!

Groeten, ernie
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
hallo Ernie,

het is een splinternieuwe boor ,en ik hij gaat er verder goed doorheen.dacht ik zo .

wat me ook opviel is dat het hout op een gegeven moment verschrikkelijk begint te piepen ,weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar je moet er een hoofdtelefoon bij ophebben
zou dat beteken dat de boor scheef door het hout gaat of zoiets ?
van de 11 cm gaat het zeg maar 6 goed en dan begint het .en ik moet steeds de center iets naar voren schuiven natuurlijk ,zou daar iets speling in kunnen zitten of
mag dit niets uitmaken?

bedanktvoor je snelle antwoord trouwens

groet rene
 

tuoh

Oud hout
Als je een gat wil boren van 16mm in hout begin je best eerst met een kleinere maat. Nog beter is het om eerst een aanzet te geven met een centerboortje, deze worden door metaaldraaiers gebruikt om een centerpunt te verkrijgen waar nadien het meedraaiende losse center inpast.
Deze centerboortjes zijn kort en hebben een boorpuntje en sauferein. Het is de ideale start voor de boren, boor wel in verschillende stappen, 8mm, 12mm 16mm. Dat piepen tijdens het boren komt van het vollopen van de spiraal met boormeel, bij het boren dus regelmatig de boor terugtrekken om dit boormeel te verwijderen.

Een andere manier is om eerst het stuk te doorboren, daarna schuif je dit doorboorde stuk op een passende as voorzien van schroefdraad. Deze as word dan ingespannen tussen de centers met het geboorde stuk erop geplaatst, wat op zijn beurt word vastgezet met twee moeren op de uiteinden van de as. Ga je nu het werkstuk draaien dan ben je 100% zeker dat het werkstuk gecentreerd is met de boring.


Mvg,

André
 
Dag Rene,
Ik doe het feitelijk anders om. Ik neem een stuk hout die een overmaat heeft t.o.v. de maat die het voorwerp uiteindelijk moet krijgen. Hierin boor ik het gat, direct op de vereiste diameter. Daarna centreer ik het stuk hout op het geboorde gat en draai het voorwerp dan pas op de vereiste diameter. Werkt zelfs op een lengte van 50 centimeter. Nog even een veiligheidsopmerking. Hou de boorkop vast bij het terughalen van de boor om het boormeel te lozen. Dit om te voorkomen dat de boorkop los komt uit het het tegencenter. Risico is namelijk dat als die los komt de boorkop gaat slingeren en volledig uitbreekt met alle onplezierige gevolgen voor je zelf.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eerst boren (op de draaibank) dan draaien. Je kunt het voorgeboorde stuk hout dan in de draaibank centreren op het boorkanaal, waarmee de nog te draaien buitenkant met enige securiteit automagisch concentrisch wordt met het boorkanaal.

Je kunt verschillende typen inserts hebben voor reelseats. Die voor een vliegenreel zijn vaak gewoon 'recht'; dan heb je te maken met reelringen, of een schroefreelring waarbij de schroefdraad op de seat 'hoger' ligt dan de insert. Ook kun je een schroefreelhouder hebben waarbij de schroefdraad gelijk ligt met de insert; in dat geval moet je een 'verdieping' in de insert frezen, bij voorkeur direct op de draaibank, met een bovenfrees(je) dat boven de draaibank gemonteerd is en evenwijdig aan het bed kan bewegen. Op duurdere reelseats met ringen zie je ook wel eens inserts die (over een gedeelte van de lengte) niet cirkelvormig zijn in doorsnede, maar waarvan een kant 'afgeplat is. Dat kun je met enige 'moeite' betrekkelijk eenvoudig zelf doen op een draaibank, door de insert, na cylindrisch draaien, evenwijdig aan het bed wat te verschuiven; je gaat dan excentrisch draaien waarbij er maar van een zijde materiaal wordt weggenomen.

Kortom, uitdagingen genoeg...
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Bedankt voor de tips Henk en Andre ,het word me steeds duidelijker

inderdaad uitdagingen genoeg en ik kan flink aan de slag de komende tijd

groet rene
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En dan krijg je b.v. zoiets:

dscn3925.jpg
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Mooi gedaan Henk

hoe werk je ze altijd af als ik vragen mag? ze moeten tenslotte wel tegen water kunnen!


Groetjes Rene
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Je gebruikt de pinchuck voor het rondraaien nyckle?

of zijn er meerdere opties?

zou je daar eens wat over kunnen vertellen ?

gr rene
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja, met een pin chuck, of met een full length mandrel kun je een hol voorwerp op een as schuiven die vervolgens gecentreerd in de draaibank gezet wordt, tussen beide centers. Dit is m.i. vooral handig met 'fragiel' werk, zoals bal- en vulpennen. Iets dat meer substantie heeft kun je ook klemvast tussen twee centers centreren door beide centers gewoon in het kanaal te 'persen'. Daarbij moet je wel oppassen dat de kracht niet zo hoog is (of de wanddikte zo dun wordt) dat het werkstuk onder de druk verbuigt, of dat de druk van het (meestal tegen-)center het werkstuk splijt: Je kan ook niet heel agressief materiaal afnemen, want de 'meenemer' werkt hierbij meestal uitsluitend op frictie.

Ik had hier een stuk ASCII art in gedachten, maar ik krijg dit systeem niet zo ver dat ik echt een monospaced font ter beschikking krijg. Daarom zonder plaatje. Wil iemand toch een visuele ondersteuning, dan even roepen, dan maak ik wel een potloodtekening die ik inscan. Ofzo.

Afwerken van reel seats doe ik met lijnolie. Gewoon zo vaak herhalen dat je een 'harde' laag in EN op het hout krijgt. Het is in theorie wat minder duurzaam dan lak, maar is onder gebruiksomstandigheden meer dan voldoende waterafstotend, en in voorkomende gevallen heel eenvoudig te herstellen of onderhouden (gewoon weer even inoliën).
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je kunt CA (superlijm, secondenlijm) op de draaibank als instant 'afwerking' aanbrengen. Beter is dan een BLO (boiled linseed oil/CA) combinatie. Beide afwerkingen worden voornamelijk toegepast op vul/balpennen en zijn m.i. minder geschikt voor een reel seat. CA, en in mindere mate BLO/CA is een afwerking die vooral OP het hout ligt, en hard en slijtvast, maar ook kwetsbaar is. Voor een pen prima, maar voor een reelseat op een hengel minder. Dat geldt in mindere mate (afhankelijk van de taaiheid van het uitgeharde product) overigens ook voor andere lakken. Ik zou voor een reelseat als ik hem ging lakken denk ik een goede kwaliteit jachtlak gebruiken. Maar nogmaals - ik denk dat een rijke olieafwerking (veel lagen) een beter eind/gebruiksresultaat oplevert. Tungolie zal waarschijnlijk beter zijn dan lijnolie, maar ik heb over mijn lijnolieproducten niet te klagen.

Overigens kun je met CA lijm ook nog wat anders leuks doen, namelijk op de draaibank als soort van sanding sealer gebruiken - dwz met draaiende bank opbrengen met schuurpapier. Je krijgt dan uiteindelijk een 'finish' die bestaat uit een mengsel van (heel fijn) houtschuurstof en CA lijm...

De duurzaamste reelseats krijg je overigens met 'gestabiliseerd' hout - daarbij zit de afwerking niet op, maar in het hout, doordat het hout (enigszins poreus hout is hierbij een voordeel) onder afwissend druk en vacuum geimpregneerd wordt met een prepolymeer (een acrylaatoplossing) en vervolgens gebakken om het acrylaat te laten polymeriseren. Je hebt dan een soort hout/polyacrylaat mengmateriaal dat zich heerlijk laat draaien en hoogglans afwerken, zonder dat het nog een laklaag nodig heeft... Sommigen onder ons vinden dit echter smokkelen en beschrijven het materiaal als in feite plastic. Daar valt wat voro te zeggen.

Dat impregneren kun je overigens, mocht je geinteresseerd zijn, in je schuurtje, met wat knutselwerk, zelf doen... Heb het zelf nooit geprobeerd, maar heb wel de documentatie er voor.
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hoi Henk ,
bedankt voor het antwoord,

Maar waarom is het niet geschikt voor reelseats ,die amerikanen doen het toch allemaal!
zou je met tungolie ook een dergelijke glanslaag kunnen krijgen?
hoe zou ik dat kunnen bereiken?
over hoeveel lagen praat je dan ,en hoe polijst of ik schuur ik dit precies?

Als je documentatie hebt voor dat impregneren/stabiliseren hoe ik me aanbevolen ,want dat wil ik weleens proberen op termijn!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Zoals mijn voorgangers al aangaven is de meest logische volgorde eerst boren en dan als een pen verder verwerken. Ik heb zelf eens een proef gedaan om het hout van een reelhouder te maken. Ik heb in een stuk rvs 16 mm (gemakkelijk te verkrijgen wordt in de beveiliging gebruikt als beveiligingsstang) twee gaatje geboort en tussen de centers ingespannen. Het werkstuk heb ik met twee stelringen (din 705 of 703) vastgezet. Wel voorzichtig draaien anders gaat het geheel slippen. Strakke lijnen en succes ik gaan binden.

Groeten Wim
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hoi Wim,

Wat bedoel je met voorzichtig draaien anders gaat het geheel slippen als ik vragen mag?

groet rene
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Maar waarom is het niet geschikt voor reelseats ,die amerikanen doen het toch allemaal!

Je bedoelt dat hobby-reelseat-draaiers CA gebruiken? dat wil nog niet zeggen dat het ook geschikt is voor dit gebruik. Ik dnek dat veel draaiers het zonder nadenken vanuit hun pennendraaiervaring ook op reelseats gebruiken zonder zelf visser te zijn/zich af te vragen wat de praktijk-eisen voro een reelseat zijn. CA is, m.i., veel te hard/bros, om gebruikt te worden in toepassingen waar het vorowerp nogal wat impact te verduren krijgt - je laat je hengel eens vallen, steekt hem met reel en al onder water omdat je een vis moet landen of onthalen, je steunt het in het gras omdat je je lijn door de ogen moet halen bij het optuigen, de veelvoet schuurt, noem maar op. Je gaat een houten boot ook niet met een CA-finish afwerken... De afwerking moet bij dit soort toepassingen vooral taai zijn. Een jachtlak afwerking of een rijke olieafwerking.

zou je met tungolie ook een dergelijke glanslaag kunnen krijgen?

Voor zover ik weet ga je met een olieafwerking nooit hoogglans bereiken, maar je kunt, als je veel geduld hebt, en over een periode van een paar weken elke dat een of meer dunne lagen aanbrengt, in laat trekken, en goed uitpolijst, wel een goede halfglanzende afwerking krijgen.[/QUOTE]

Als je documentatie hebt voor dat impregneren/stabiliseren hoe ik me aanbevolen ,want dat wil ik weleens proberen op termijn!

Ik zal kijken of ik het bestand terug kan vinden...
 

rene1975

Nieuw lid
22 sep 2012
20
0
Hoi henk ,

ben het helemaal met je eens .tru oil gebruiken ze ook wel eens lees ik
dat gebruiken ze op het hout van de handvat van een geweer.!

maar we gaan aan het uitproberen ,en dan komen we er wel achter wat alemaal wel en wat niet wil

goet rene
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.