Eetkamer tafel van beli en notenhout.

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Forum slaven :)
Een poosje geleden heb ik bij Rick wat beli en notenhout gekocht, de bedoeling was om hiervan een behuizing voor een subwoofer te maken.
Mijn meisje wat erg gecharmeerd van het hout, en zodoende ontstond het plan om een eetkamer tafel te gaan maken.
Het beli is kwartiers gezaagd.

initieel plan tafelblad:
Aangezien de planken mooi dik zijn, wil ik ze in de lengte gaan verlijmen mbv lamello's.
Persoonlijk lijkt mij een accent van notenhoot in het beli blad wel mooi, en de poten wil ik dan ook in noten uitvoeren.
Dus: een massief blad van ongeveer 5 cm dik, rustend op notenhouten poten van ongeveer 10 bij 10 cm.
Globale maten blad: 200 a 230 bij 100 a 120 cm.
Haaks op de verlijmde delen van het blad is het plan om aan de onderzijde ongeveer 40 uit de kopse kanten sleuven te vrezen tbv profielen om kromtrekken te voorkomen, de profielen worden geschroeft in overmaatse gaten/sleuven in het profiel, zodat e.e.a kan werken.
Nu wordt het blad behoorlijk zwaar, dus om doorzakken te voorkomen is het de bedoeling dat er twee u profielen in de lengte richting worden geplaatst, deze worden ook ingefreesd.

initieel plan poten:
De poten zaag ik dus uit de noten planken, en wel zodanig dat de gespiegelde zijden in het zicht komen.
Moet goed gaan.
Nu heb zijn er twee opties om het visueel aantrekkelijk te maken.
Optie 1: de poten door laten lopen tot de bovenkant van het blad, dit moet ik even in adobe oid simuleren, om te kijken of het inderdaad zo oogt als we willen.
Probleem is dan de bevestiging aan het blad, heb wel het e.e.a. in de handel gevonden, maar heb wel wat twijfels bij de mechanische eigenschappen hiervan.
Verder zijn deze verbindingen visueel ook niet echt aantrekkelijk te noemen, dus, we zoeken verder naar mogelijkheden voor deze optie :).
Optie 2: het blad op de poten laten rusten.
Er gaan dan overmaatse staalplaten gebruikt worden om de poten aan het blad te bevestigen, welke ingefreesd gaan worden in het blad.
Resume: staalplaad aan poot bevestigen middels schroeven en lijm, en dan dit geheel weer aan het blad schroeven, hetzij met bolkop schroeven, hetzij met een rampa achtige oplossing, de poten moeten wel demonteerbaar blijven namelijk.

initieel plan afwerking:
Het blad mag niet gaan glimmen.
Om de tekening van het hout volledig tot zijn recht te laten komen, wil ik deze afwerken met olie.
Nu gaat mijn voorkeur uit naar danish oil :)
We willen natuurlijk geen kringen in de tafel, dus wat er nog uitgezocht moet worden is wat voor soort finish hier overheen kan, zou een tweecomponenten pu lak mogelijk zijn??

Ben benieuwd naar jullie input, shoot mannen :cool:
 
Laatst bewerkt:

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
120cm is erg breed voor een eettafel. Tip: probeer het eens uit met een hele multiplex plaat (is vaak 244x122) op een paar schragen o.i.d., en dan aan beide zijden aanschuiven met een bord op tafel, dan kun je beoordelen of het inderdaad is wat je wil.
Voor bevestiging van de poten, kijk ook eens hier.
Verder: mooi plan!
 
Laatst bewerkt:

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
als afwerking kan je barend palm bootolie gebruiken ik heb het ook op mijn tafel en je hebt geen last van kringen die trekken heel snel weg
en je kan het indien nodig elk jaar opnieuw doen om het fris te houden dat is met lak lastiger

groeten Bas
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ Roald: de tafel gaat 110 breed worden, en de bevestiging: daar ben ik al uit; we hebben toch besloten het blad OP de poten te laten rusten.

@ Bas: Bedankt voor je tip betreffende de palm bootolie, ga er wat van bestellen om te kijken hoe e.e.a. uitwerkt op de plankskes :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mannen: ik zit hier met een peukje en een kopje koffie wat te mijmeren over de manier van afwerken van de tafel to be :)
Het doel is om e.e.a. zodanig af te werken dat de kopse kanten niet donkerder opkleuren dan de rest van het hout.

Nu heb ik een idee: danish oil als een porien filler gebruiken.

Dus: alles netjes opschuren met zeg korrel 220, 1 laag danish aanbrengen, en gelijk , terwijl de olie nog nat is, schuren met 400.
Volgens mij schuur je de olie en schuurstof dan IN de porien.
Dit proces net zo lang/vaak herhalen tot het er goed gevuld uitziet.

Afwerking:
Een dunne laag 2 componenten PU Lack, zodat kringen e.d. met een sloffe doek verwijderd kunnen worden.

Optie twee:
Als filler shellac gebruiken.

Graag jullie input over deze kwestie; is mijn gedachtengang juist??

Het uiteindelijke doel is om een NIET glimmende tafel te krijgen, die met een sloffe doek kan worden gereinigd, en waarvan de kopse kanten NIET donkerder kleuren dan de rest van het hout

Alvast bedankt voor de positieve input!!!!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@Jaap : Tja...Ik weet niet of ik met 2,5 meter balken als handbagage het vliegtuig in kom

@wupsie : Yep, die tamar weet wel wat hij doet, verder is het ook nog eens een zeer geschikt persoon
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Rick en tamar: bedankt, leuk om jullie eens in levende lijfe te ontmoeten :).

Heb de balken op tekening uitgezocht, gelukkig was deze niet al te wild, dus kwam het eigenlijk neer op een selectie op kleur.
Uit het noten een stuk met mooie tekening gezocht: dit gaat in het midden in de lengte van de tafel komen.
Als teaser de balken los op onze betsaande tafel gelegd, en dat ziet er toch monsterachtig mooi uit.
Toen jullie <Rick & Tamar> weg waren, even een foto van de mockup gemaakt en gemaild naar het hardwerkende meisje
Haar reactie was zeeeeer positief, maar er waren vraagtekens bij de poten: deze wil ik massief laten lijken, en monteren op de hoeken, onder het blad, dus niet door laten lopen door het blad, maar de fleule des huizes denkt daar toch iets anders over :)
Dus op het moment aan het nadenken over een alternatief poten plan.
Verder even een proefje gemaakt met twee soorten olie, eerst een mooi stukkie hout afgezaagd, netjes geschuurd, en vervolgens twee kanten in de lemon oil gezet, en de andere twee in de danish oil.
Een ander stukje is in de osmo hardwax-olie gezet.

Mijn voorkeur gaat uit naar de lemon oil: mooie eiglans, maar glimt niet te erg, tekening komt mooi omhoog, en in vergelijking met de deense variant is er minder vergeling.
De osmo variant is de tweede favoriet: het hout behoud zijn blonde uitstraling, het voelt ook naturel, en de tekening ziet er met de hardwax ook wel ok uit.

Sterk argument van de freule: aangezien de tafel in vergelijking met de kamer groot wordt, is het handiger, visueel gezien, om deze niet te donker af te werken, ik moet zeggen, sterk punt.

Morgen eens kijken of het droog blijft, dan ga ik proberen om de lijmvlakken mooi vlak te krijgen, zodat het blad verlijmd kan worden.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Gezien de afmetingen wordt dit een beste tafel, die waait niet zomaar weg. Plan klinkt interessant. Ik ben erg benieuwd naar de foto's van dit project! Succes met de werkzaamheden en het maken van keuzes!

Groeten G.A.V.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ G.A.V.: bedankt, de planken liggen nu te aklimatiseren in de kamer, op onze tafel.
Ik draai ze elke dag om, weet niet of het wat uitmaakt, maar baad het niet, schaad het niet :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Nee man, planken liggen nu op onze oude tafel, for the time being, heb nu eerst andere dingen te doen, zoals een schuur bouwen :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Langzamerhand is er qua tijd weer wat ruimte om aandacht te schenken aan de tafel:)
Nu zat ik te bedenken dat het leuk/handig zou zijn, als er in het midden van de tafel een deel hittebestendig zou zijn.
Je weet wel: lekker koken, mensen over de vloer, dampende pannen op tafel en smullen maar :)
Ja ok, je kunt onderzeters gebruiken, klopt helemaal, maar het moet toch mogelijk zijn om een dergelijk iets in te bouwen?
Heb al eindeloos zitten zoeken naar losse hittebestendige onderzetters, maar die kunnen mij niet echt bekoren.
Dus: eigenlijk ben ik op zoek naar een materiaal dat net zo makkelijk te bewerken is als hout, en bij aanraking met hete pannebodems niet verkleurd/vervormd, en makkelijk te reinigen is.
Zijn er bijvoorbeeld hele dichte houtsoorten geschikt voor dit doel??
Heb bv nog wat wenge liggen, en daar heb ik heteluchtblazert op los gelaten> het wenge gaf geen krimp, het begon wel heerlijk te ruiken trouwens.
Nu is wenge redelijk druk, dus niet echt een mooie combi met beli.
Voor de gekkigheid heb ik wat verzaagd en verlijmd alla snijplank, en de kopsekant mooi opgeschuurt, dat is dan wel weer mooi door de veel fijnere struktuur.
Wat zijn jullie ideeen hier over??

Bedenk mij net dat elke houtsoort warmte isoleerd, hmmmm, mischien een aantal smalle strippen rvs of aluminium iets verhoogd infrezen?
Of ijzer :)
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
...Nu is wenge redelijk druk, dus niet echt een mooie combi met beli.
Voor de gekkigheid heb ik wat verzaagd en verlijmd alla snijplank, en de kopsekant mooi opgeschuurt, dat is dan wel weer mooi door de veel fijnere struktuur.
Wat zijn jullie ideeen hier over??

Wenge hoeft niet druk te zijn, is afhankenlijk hoe het gezaagd is. Het wordt vaak dosse gezaagd omdat je dan de mooie kathedralen of vlammen krijgt. Kwartiers gezaagd heeft het gewoon een rechte nerf.
Of je een kopshouten snijplank mooi en constructief verantwoord kan verwerken in een tafelblad weet ik niet ( heb het iig nog nooit gezien), maar je kan natuurlijk wel onderzetters maken die je mooi vind.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@coko: Bedankt voor je reactie, het is echter niet de bedoeling een snijplank te intergreren in de tafel, het idee is meer een hittebestendige zone te creeren in het centrum van de tafel.
Als dit met hout gerealiseerd moet worden zou het in stroken moeten, zodat er gleuven ontstaan
Denk dat het lastig gaat worden om iets te maken dat EN visueel aantrekkelijk is EN praktisch werkbaar, waarbij je dan moet denken aan afwerking, en het effect van de hoge temperatuur om het omringende hout met afwerking op de lange termijn.
Nu heb ik ooit een metaalsoort gezien, welke roestbruin wordt aan de oppervlakte, maar dan niet verder oxideert, vergelijkbaar met aluminium, zal eens kijken of ik er achter kan komen hoe dat spul heet, mischien is dat een optie.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.