Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Eetkamer tafel van beli en notenhout.

Forum slaven
    Een poosje geleden heb ik bij Rick wat beli en notenhout gekocht, de bedoeling was om hiervan een behuizing voor een subwoofer te maken.
    Mijn meisje wat erg gecharmeerd van het hout, en zodoende ontstond het plan om een eetkamer tafel te gaan maken.
    Het beli is kwartiers gezaagd.

initieel plan tafelblad:
    Aangezien de planken mooi dik zijn, wil ik ze in de lengte gaan verlijmen mbv lamello's.
    Persoonlijk lijkt mij een accent van notenhoot in het beli blad wel mooi, en de poten wil ik dan ook in noten uitvoeren.
    Dus: een massief blad van ongeveer 5 cm dik, rustend op notenhouten poten van ongeveer 10 bij 10 cm.
    Globale maten blad: 200 a 230 bij 100 a 120 cm.
    Haaks op de verlijmde delen van het blad is het plan om aan de onderzijde ongeveer 40 uit de kopse kanten sleuven te vrezen tbv profielen om kromtrekken te voorkomen, de profielen worden geschroeft in overmaatse gaten/sleuven in het profiel, zodat e.e.a kan werken.
    Nu wordt het blad behoorlijk zwaar, dus om doorzakken te voorkomen is het de bedoeling dat er twee u profielen in de lengte richting worden geplaatst, deze worden ook ingefreesd.

initieel plan poten:
    De poten zaag ik dus uit de noten planken, en wel zodanig dat de gespiegelde zijden in het zicht komen.
    Moet goed gaan.
    Nu heb zijn er twee opties om het visueel aantrekkelijk te maken.
    Optie 1: de poten door laten lopen tot de bovenkant van het blad, dit moet ik even in adobe oid simuleren, om te kijken of het inderdaad zo oogt als we willen.
    Probleem is dan de bevestiging aan het blad, heb wel het e.e.a. in de handel gevonden, maar heb wel wat twijfels bij de mechanische eigenschappen hiervan.
    Verder zijn deze verbindingen visueel ook niet echt aantrekkelijk te noemen, dus, we zoeken verder naar mogelijkheden voor deze optie .
    Optie 2: het blad op de poten laten rusten.
    Er gaan dan overmaatse staalplaten gebruikt worden om de poten aan het blad te bevestigen, welke ingefreesd gaan worden in het blad.
    Resume: staalplaad aan poot bevestigen middels schroeven en lijm, en dan dit geheel weer aan het blad schroeven, hetzij met bolkop schroeven, hetzij met een rampa achtige oplossing, de poten moeten wel demonteerbaar blijven namelijk.

initieel plan afwerking:
    Het blad mag niet gaan glimmen.
    Om de tekening van het hout volledig tot zijn recht te laten komen, wil ik deze afwerken met olie.
    Nu gaat mijn voorkeur uit naar danish oil
    We willen natuurlijk geen kringen in de tafel, dus wat er nog uitgezocht moet worden is wat voor soort finish hier overheen kan, zou een tweecomponenten pu lak mogelijk zijn??

Ben benieuwd naar jullie input, shoot mannen
    Laatst gewijzigd door wupsie; 21-09-12 om 09:42. Reden: ongelukkige zinsbouw

120cm is erg breed voor een eettafel. Tip: probeer het eens uit met een hele multiplex plaat (is vaak 244x122) op een paar schragen o.i.d., en dan aan beide zijden aanschuiven met een bord op tafel, dan kun je beoordelen of het inderdaad is wat je wil.
    Voor bevestiging van de poten, kijk ook eens hier.
    Verder: mooi plan!
    Laatst gewijzigd door roald; 21-09-12 om 10:57.

als afwerking kan je barend palm bootolie gebruiken ik heb het ook op mijn tafel en je hebt geen last van kringen die trekken heel snel weg
    en je kan het indien nodig elk jaar opnieuw doen om het fris te houden dat is met lak lastiger

groeten Bas

@ Roald: de tafel gaat 110 breed worden, en de bevestiging: daar ben ik al uit; we hebben toch besloten het blad OP de poten te laten rusten.

@ Bas: Bedankt voor je tip betreffende de palm bootolie, ga er wat van bestellen om te kijken hoe e.e.a. uitwerkt op de plankskes

Mannen: ik zit hier met een peukje en een kopje koffie wat te mijmeren over de manier van afwerken van de tafel to be
    Het doel is om e.e.a. zodanig af te werken dat de kopse kanten niet donkerder opkleuren dan de rest van het hout.

Nu heb ik een idee: danish oil als een porien filler gebruiken.

Dus: alles netjes opschuren met zeg korrel 220, 1 laag danish aanbrengen, en gelijk , terwijl de olie nog nat is, schuren met 400.
    Volgens mij schuur je de olie en schuurstof dan IN de porien.
    Dit proces net zo lang/vaak herhalen tot het er goed gevuld uitziet.

Afwerking:
    Een dunne laag 2 componenten PU Lack, zodat kringen e.d. met een sloffe doek verwijderd kunnen worden.

Optie twee:
    Als filler shellac gebruiken.

Graag jullie input over deze kwestie; is mijn gedachtengang juist??

Het uiteindelijke doel is om een NIET glimmende tafel te krijgen, die met een sloffe doek kan worden gereinigd, en waarvan de kopse kanten NIET donkerder kleuren dan de rest van het hout

Alvast bedankt voor de positieve input!!!!
    Houterig mannekke

Jeeeeeeeeeeeyyyyy!!!
    Morgen komt Rick onze planken veur de tafel brengen!!!!!
    Houterig mannekke

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Nou ja....eigenlijk komt Tamar (www.tonnema.nl) de planken brengen en ik rijd mee hahaha !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Oh, wanneer kom je mij wat brengen.

Na het bekijken van www.tonnema.nl ben ik in al mijn nederigheid maar een stukje gaan schuren.
    Mooi werk, echt heel mooi, daar straald het vakmanschap af.
    Houterig mannekke

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    @Jaap : Tja...Ik weet niet of ik met 2,5 meter balken als handbagage het vliegtuig in kom

@wupsie : Yep, die tamar weet wel wat hij doet, verder is het ook nog eens een zeer geschikt persoon
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten