trekzaag: een scheppach of metabo?

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Voor wat kluswerk in huis en tuin zoek ik een afkortzaag met trekfunctie. Deze twee zitten allebei in dezelfde prijsklasse en hebben ongeveer dezelfde specs. Met andere gereedschappen van Metabo heb ik wel goede ervaringen, ook kwa verkrijgbaarheid onderdelen. Ik twijfel tussen deze twee, de Scheppach KGZ251 (2250W) of de Metabo KGS216M (1500W).

Het beugeltje bij de beschermkap van de Scheppach ziet er een beetje klungelig uit, vind ik, maar wie ben ik. Ik ga er vooral hout mee zagen.

Heeft er iemand ervaringen mee?

scheppach kgz251.jpg KGS216M_0102160400.jpg

Ik lees hier: http://www.woodworking.nl/showthrea...ing-Metabo-PK255&p=12050&viewfull=1#post12050 dat de kwaliteit van de Metabo te wensen over laat. China materiaal. Maar een klasse hoger is ook meteen een verdubbeling van prijs.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hou er wel rekening mee dat geen van beide exact de ingestelde hoek zaagt, maar dat is bij andere merken (behalve de top) niet beter. Een plank afkorten van 250mm levert al gauw een kleine mm afwijking op. Ook Dewalt lijd aan dit euvel, om maar een ander merk te noemen.
Het zijn machines die wel geschikt zijn voor de ruwere klussen, maar als het echt juist moet zijn ga je beter in een ander prijssegment kijken, of naar een ander type zaagmachine.

Kan je met deze tekortkoming leven dan is de Scheppach de beste keuze ( aanmerkelijk zwaardere motor)

Mvg,

André
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Inderdaad, anders moet je een radiaalzaag nemen in een vaste opstelling, maar daar heb ik de ruimte niet voor.
Zo te zien heeft de scheppach ook vaste instellingen voor verschillende hoeken, dan is de kans iets groter dat je 2x dezelfde hoek zaagt ;)
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Ik heb zelf de Metabo. Zonder afstellen van de tafel wordt er inderdaad niet 100% haaks gezaagd maar na wat geknungel heb ik het haaks gekregen! Ook bij maximale zaagbreedte!! En de Metabo heeft ook vaste hoekinstellingen. Ik vind het een fijne machine om wat kluswerk thuis te doen. Voor dit prijsegment een goede keuze dus! Een minpuntje is wel de stofopvang, maar dat zal bij andere ook bagger zijn lijkt me zo! ik sluit vaker mijn stofzuiger aan, dat schilt iets.
Succes met je keuze! Hoor graag wat het geworden is en wat je ervaring is.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Doener
"Voor wat kluswerk in huis en tuin zoek ik een afkortzaag" Ik weet niet hoe hoog jouw eisen zijn? Ik heb kort geleden de "LIDL"
afkortzaag van mijn buurman geleend. Ik moet eerlijk erkennen dat ik erg onder de indruk was van deze zaag, ookal omdat hij maar 90 euro was. Met een beetje tunen was er prima mee te werken.
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Het zijn beide redelijke machines waar je wat geluk mee moet hebben kwa nauwkeurigheid. Ik neig persoonlijk meer naar metabo, maar ik heb alleen made in germany spul vorig jaar
uit Engeland een kgs 255 plus gehaald voor nog geen 190 euro bij anytools aan de onderkant kan je dan ook zien wat ze afwijken staat erop met viltstift. Of dat
ook zo is met de 216 weet ik niet. Zullen waarschijnlijk niet getest worden.

Al met al denk ik niet dat het echt veel uitmaakt welke dat je kiest, misschien kan je de handleiding downloaden en daaraan zien of ze een beetje te tunen zijn.
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Mijn eisen voor deze zaag zijn 'gemiddeld' Als het perfect haaks moet zijn voor interieurwerk wijk ik uit naar een machinale werkplaats, voor werkstukken thuis van steigerhou of sloophout is dit goed. Ik heb een dewalt radiaalzaag overwogen, maar ik wil er de ruimte niet voor opofferen.
Bij anytools zie ik kgs216 voor 180pond staan, in nl 190 euro, hier is ie goedkoper dus.
 
Laatst bewerkt:

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik heb de Metabo kgs216 besteld. Hij komt maandag binnen als het goed is. Dan kan ik meteen een buitenkeuken mee gaan maken. Mooi zo, tegen de winter :p
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Laat je je ervaringen te zijner tijd aan ons weten? Ik ben zeer geïnteresseerd, want ik overweeg 'm ook te kopen. Veel plezier en succes ermee!
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Ik heb er nu een aantal keer mee gewerkt. Naar mijn menig is het een prima machine. Zaagt netjes haaks. Als het niet helemaal haaks is, zijn daar stelschroeven voor.
Hij springt wel vrij abrupt aan bij het aanzetten van de motor, dus meteen vol gas, anders dan mijn Mafell invalzaag ;)
1500watt is voldoende. De laserindicator voor de zaaglijn is ook erg fijn. Duidelijke gradenboog, voor zowel horiztonaal als diagonaal bereik.

Een nadeel wat ik ondervind is dat wanneer je hem instelt op groeven zagen, dus een beperkte diepte zagen mbv de instelschroef, dat hij dan niet meer helemaal tot het einde van je plankje of balkje komt. Dit is op te lossen door er een latje oid tussen te leggen. Op deze diepte instelling zit overigens geen maatverdeling, dus dat moet je even met de duimstok afmeten. Meestal moet het gewoon afgekort worden en dat doet ie super over een breedte van 30 cm.
De stofafzuiging is redelijk, hij brast er wel wat naast. Ik maak er nog een aan/afvoertafel voor, daar maak ik dan een opvangbak aan waar de stofzuiger (Kärcher 3.500 Power Tool) dan ook op zit.
En, zoals bij zoveel zaagmachines, is gehoorbescherming ook wel prettig. Ik heb van Matabel al 20 jaar een boormachine, decoupeerzaag en slijptol, veel gebruikt, en ze doen het nog super.

Bij beperkt budget is het een prima keuze. Op MP vind je Einhell ook voor slechts een paar tientjes goedkoper, begin er niet aan.
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Bedankt voor het delen van je ervaringen. Ze bevestigen het beeld dat ik al gekregen had: een goede prijs/kwaliteitverhouding en een prima machine voor het wat ruwere afkortwerk. Ik denk dat ik 'm ook ga aanschaffen als een klus om een schuur te gaan bouwen voor vrienden doorgaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.