straightedge

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hallo forumgenoten.
Ik heb als woodnoob een prangende vraag:
Wat is de nerderlandse benaming voor een zgn straightedge???
Je weet wel, een 100%vkalle dikke lineaal waarmee je de vlakheid van van alles en nogwat kunt controleren.
Google translator bied geen uitkomst, en ik wil vandaag zo'n ding , samen met wat andere spullen gaan bestellen.
Alvast bedankt

Grt: Wupsie
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
klopt, een rei.. vloerenleggers en stucmaardoors gebruiken ook vaak een rei, verkrijgbaar in allerlei vormen en maten.
 
A

Athanor

Guest
Dan reist :p bij mij wel de vraag naar welke kwaliteit je op zoek bent, vooral wat precisie betreft. Een rei voor het uitvlakken van stucwerk is volgens mij lang niet zo zuiver als een precisieinstrument zoals bijvoorbeeld de veritas exemplaren. Voor het precies afstellen van mijn vlakbank gebruik een Veritas rei.

Fons
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Het gaat er inderdaad om hoe naukeurig je wilt werken en wat het mag kosten Als je voor absurd naukeurig en gruwelijk duur gaat dan zou je ook eens kunnen kijken naar een haarliniaal :)
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Effe ingelezen, nu even kijken of zo'n apparatus welke voldoet aan DIN 874 00 betaalbaar is :)
Later meer info :)

Laat dat 00 maar varen denk ik.
Een rei van 100cm kost al snel 100 euro zie ik, das wel even slikken.

E.e.a. wil ik aanschaffen om een vlak-vandiktebank netjes af te stelln.

Als ik trouwens veritas rei invoer in goegle, spuugd deze voornamelijk onbruikbare resultaten op m'n scherm :)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Ik stel al jaren machines af met een recht geschaafde houten lat, dat werkt tot hiertoe perfekt. Daar hoef je dus hoegenaamd geen dure rei voor aan te schaffen.
In de houtbewerking is een rechte houten lat voor alles en nog wat te gebruiken, het is slechts met de opkomst van de CNC gestuurde machines dat er soms metalen reien gebruikt worden om één en ander te controleren. Daarvoor werden metalen reien enkel gebruikt in de metaalbewerking, waar men soms werkt tot 0,001mm, dan moet je dus echt een rechte rei hebben.
Bij houtbewerking ben je al heel goed bezig als je werkt met toleranties tot 0,1mm;) Met een houten exemplaar is dit zonder meer te benaderen, als je weet hoe je ze moet gebruiken.

Mvg,

André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Andre: bedankt voor je relativerende verhaal,ik ga er zeker mijn voordeel mee doen.
Soms slaat de mensch door op zijn zoektocht in onbekend terrein, laten we het daar maar op houden :)
Toch ga ik een rei aanschaffen, niet een type van 100 euro, maar wel iets bruikbaars wat maatvast is, maar op het moment is de prio zeer laag.
Bij het testen van een vandiktebankje kan ik natuurlijk ook een schuifmaatje mee nemen, wel zo makkelijk
Het is tijd om het laatste restje bier uit de fles te drinken , en richting bed te gaan.

Bedankt voor al jullie positieve input.

Oja, wisten jullie al dat er een tafel gebouwd gaat worden??
Morgen maak ik een topic aan.

Grt: Wupsie
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je een lange rei besteld moet je zorgen dat de verzender de rei voldoende solide verpakt. Transporteurs, met name UPS en DHL, zijn in het algemeen niet erg fijngevoelig. Wat dacht je trouwens van een lange waterpas. Die zijn ook mooi recht en je hebt er dan ook nog een waterpas bij.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
@ Tuo: bedankt, maar normaal gesproken ben ik niet in de gelegenheid om een houten lat drrog te bergen.
@ avos: bedankt voor de tip, dit is zeker het overwegen waard.
@ WR1944: daar zeg je zoiets; denk dat ik op zoek moet naar een winkel en net als vroeger er de deur voor uit moet :)

We laten e.e.a. even sudderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.