Wat te doen met eiken bomen

henkie1

Nieuw lid
19 sep 2012
4
0
Hallo forumleden,

helaas ben ik geen meubelmaker of houtbewerker maar ik heb wel wat vragen over hout, met name eiken bomen. Uit een stuk bos komt door uitdunning een aantal eiken bomen vrij, in totaal ca. 30 stuks, variërend in dikte van 30 cm tot 70 cm doorsnede. Nu kan ik dit hout als brandhout verkopen, echter:
1- vind ik dit jammer, het lijkt mij goed hout om planken en balken van te zagen
2- levert dit veel werk en weinig geld op.

Nu heb ik het idee om de bomen in verplaatsbare stukken van 3 m te (laten) zagen en deze bij een houtzagerij in de buurt te laten verzagen tot planken (bekantrecht en onbekantrecht) en balken. Ik heb genoeg ruimte (en tijd) om ze thuis te laten drogen. Heeft iemand enig idee wat dat dan zou kunnen opbrengen? Bij de prijslijst van de houthandel zie ik prijzen staan van 3000/m3. Dat lijkt mij voor een amateur niet echt haalbaar, maar wat is dan wel een reële prijs?

Daarnaast ligt er nog een beuk van ca. 90 jr oud, een basis van 130 cm. Kan ik hier nog iets mee behalve als brandhout verkopen? Van deze boom vind ik het helemaal jammer om het hout rücksichtlos te verbranden.

Alvast bedankt voor de reactie(s).
 
hout verbranden is zowieso erg zonde,tenzij het heel slecht hout is
waar ligt dit hout trouwens? ben zelf ook op zoek naar leuke stukken eiken/beuken:)

vaker zitten er stukken in bomen die zeer geschikt zijn voor draaiwerk(vergroeiingen en dergelijken)
daarnaast leveren gewone planken en balken ook een redelijke prijs op(persoonlijk vindt ik zelfs een zeer goede prijs soms)
ik zou zelf 1 a 2 eiken in grote stukken zagen en die zo op marktplaats zetten.
nu word er bijna niets van ongekloofde stukken hout aangeboden en ik denk dat daar wel vraag naar is
de rest zou ik mooi op laten zagen en drogen(ook de beuk)
als ze goed droog zijn kun je er zeker een mooie prijs voor krijgen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hallo forumleden,

helaas ben ik geen meubelmaker of houtbewerker maar ik heb wel wat vragen over hout, met name eiken bomen. Uit een stuk bos komt door uitdunning een aantal eiken bomen vrij, in totaal ca. 30 stuks, variërend in dikte van 30 cm tot 70 cm doorsnede. Nu kan ik dit hout als brandhout verkopen, echter:
1- vind ik dit jammer, het lijkt mij goed hout om planken en balken van te zagen
2- levert dit veel werk en weinig geld op.

Nu heb ik het idee om de bomen in verplaatsbare stukken van 3 m te (laten) zagen en deze bij een houtzagerij in de buurt te laten verzagen tot planken (bekantrecht en onbekantrecht) en balken. Ik heb genoeg ruimte (en tijd) om ze thuis te laten drogen. Heeft iemand enig idee wat dat dan zou kunnen opbrengen? Bij de prijslijst van de houthandel zie ik prijzen staan van 3000/m3. Dat lijkt mij voor een amateur niet echt haalbaar, maar wat is dan wel een reële prijs?

Daarnaast ligt er nog een beuk van ca. 90 jr oud, een basis van 130 cm. Kan ik hier nog iets mee behalve als brandhout verkopen? Van deze boom vind ik het helemaal jammer om het hout rücksichtlos te verbranden.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Ik denk dat je je op die prijs bij de houthandel niet blind moet staren; dat is ovengedroogd hout wat indien nodig jaren kan liggen. Ik zou van een paar honderd euro per m3 uitgaan. Het probleem is waarschijnlijk dat mensen die perfect hout zoeken toch naar de houthandel gaan en de andere mensen zullen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

Voor die beukenboom het ik als houtdraaier best ideeën trouwens. Iets als een deel van het hout voor mij en een schaal voor jou. Wellicht kun je zo'n deal ook met andere houtdraaiers sluiten? Kettingzaagkunstenaars hebben misschien ook interesse? Ruilen lijkt me haalbaarder dan veel geld verdienen aan de boom.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik verwacht ook dat je niet direct al teveel geld gaat verdienen aan de bomen. Het laten verzagen is een optie maar dan moeten het wel "mooie"stammen zijn. Misschien eens een belletje doen met Jaap vanLeersum van InlandsHout ???
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Eikenhout op stam zonder noesten geschikt voor meubelmakers kost inkoop circa €800 dan moet het nog verzaagd en gedroogd worden, een andere klasse die vaak voor eiken balken worden gebruikt kost inkoop ongeveer €125 zonder verzagen.
30 stammen kun je laten graden BV door een boswachter.

verder zou ik het hout niet vervoeren naar een zagerij maar een mobiele zagerij laten komen, bv een woodmizer ik denk dat dragt bosbouw je wel aan een adres kan helpen in je regio.

Succes
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ovengedroogde Franse eik (boolhout) kost tussen de 1000 en 1500 Euro/m3, afhankelijk van de dikte van de planken en de kwaliteit. Heel goede en heel slechte bomen zullen hier nog van afwijken. Welke eik is het trouwens? Wintereik, zomereik of Amerikaanse eik? De eik in de houthandel is traag groeiende wintereik.
 

henkie1

Nieuw lid
19 sep 2012
4
0
hout verbranden is zowieso erg zonde,tenzij het heel slecht hout is
waar ligt dit hout trouwens? ben zelf ook op zoek naar leuke stukken eiken/beuken:)

vaker zitten er stukken in bomen die zeer geschikt zijn voor draaiwerk(vergroeiingen en dergelijken)
daarnaast leveren gewone planken en balken ook een redelijke prijs op(persoonlijk vindt ik zelfs een zeer goede prijs soms)
ik zou zelf 1 a 2 eiken in grote stukken zagen en die zo op marktplaats zetten.
nu word er bijna niets van ongekloofde stukken hout aangeboden en ik denk dat daar wel vraag naar is
de rest zou ik mooi op laten zagen en drogen(ook de beuk)
als ze goed droog zijn kun je er zeker een mooie prijs voor krijgen

Lijkt mij een goed plan. Ik denk dat ik er maar een 4-jaren plan van ga maken. De eerste dunning kan ca. 40 bomen opleveren (eiken en beuken, verschillende afmetingen). Dat wordt teveel voor mij alleen in 1 keer. En zo kan ik meteen eens zien wat 2 jaar drogen met het hout doet.

Wat voor stukken zoek je (diameter, lengte). Misschien heb ik wel wat liggen.
 

henkie1

Nieuw lid
19 sep 2012
4
0
Ovengedroogde Franse eik (boolhout) kost tussen de 1000 en 1500 Euro/m3, afhankelijk van de dikte van de planken en de kwaliteit. Heel goede en heel slechte bomen zullen hier nog van afwijken. Welke eik is het trouwens? Wintereik, zomereik of Amerikaanse eik? De eik in de houthandel is traag groeiende wintereik.

Ik durf het niet te zeggen, ik denk een echte oer-hollandse eik :D. Hij groeit in elk geval niet snel, zeker niet in de winter. Serieus, ik weet het echt niet. Ik zal er eens een kenner bij halen, dan weet ik ook meer. In elk geval bedankt voor je reactie!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
hout verbranden is zowieso erg zonde,tenzij het heel slecht hout is

Nou, als je het gebruikt om voedsel te roken of anderszins te bereiden dan vind ik dat nog wel meevallen - ik zou wel geinteresseerd zijn in wat eiken brandhout. Toegegeven, brandhout brengt minder op dan planken; daarom wordt vaak het overschot tot brandhout verzaagd.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik durf het niet te zeggen, ik denk een echte oer-hollandse eik :D. Hij groeit in elk geval niet snel, zeker niet in de winter. Serieus, ik weet het echt niet. Ik zal er eens een kenner bij halen, dan weet ik ook meer. In elk geval bedankt voor je reactie!

Wintereik heeft een lang steeltje aan zijn bladeren, zomereik een kort. Ik heb ooit voor school bladeren van de winter en zomereik moet zoeken. Zomereik geen probleem, voor de wintereik alle eiken in de buurt afgelopen. Maar ik heb het wel nooit meer vergeten.
De Amerikaanse eik heeft grote bladeren die in de herfst fel verkleuren. De schors is, en zeker bij jonge bomen, veel gladder dan de inlandse eiken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wintereik heeft een lang steeltje aan zijn bladeren, zomereik een kort.
Ezelsbruggetje: want de zomer is altijd veel te kort, en de winter altijd veuls te lang...

De Amerikaanse eik heeft grote bladeren die in de herfst fel verkleuren.
Niet alleen dat, maar de 'Amerikaanse eik' (er zijn er veel meer, maar er is voor zover ik weet maar 1 soort veelvuldig in NL aangeplant) heeft bladeren met spitse lobben, terwijl winter- en zomereik bladeren met ronde lobben hebben.

Steeneik heeft vrijwel niet-gelobde bladeren die niet afvallen. De bladeren hebben wel een gekartelde rand, een beetje als hulst. (En het hout heet azijnhout.)
 

tbecker

Nieuw lid
21 nov 2012
2
0
Hallo forumleden,

helaas ben ik geen meubelmaker of houtbewerker maar ik heb wel wat vragen over hout, met name eiken bomen. Uit een stuk bos komt door uitdunning een aantal eiken bomen vrij, in totaal ca. 30 stuks, variërend in dikte van 30 cm tot 70 cm doorsnede. Nu kan ik dit hout als brandhout verkopen, echter:
1- vind ik dit jammer, het lijkt mij goed hout om planken en balken van te zagen
2- levert dit veel werk en weinig geld op.

Nu heb ik het idee om de bomen in verplaatsbare stukken van 3 m te (laten) zagen en deze bij een houtzagerij in de buurt te laten verzagen tot planken (bekantrecht en onbekantrecht) en balken. Ik heb genoeg ruimte (en tijd) om ze thuis te laten drogen. Heeft iemand enig idee wat dat dan zou kunnen opbrengen? Bij de prijslijst van de houthandel zie ik prijzen staan van 3000/m3. Dat lijkt mij voor een amateur niet echt haalbaar, maar wat is dan wel een reële prijs?

Daarnaast ligt er nog een beuk van ca. 90 jr oud, een basis van 130 cm. Kan ik hier nog iets mee behalve als brandhout verkopen? Van deze boom vind ik het helemaal jammer om het hout rücksichtlos te verbranden.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Beste Henkie,

Heb je nog eiken stammen liggen of dikke beuken?

Ben namelijk wel geintereseerd in een paar dikke stammen. Waar liggen ze?

Gr Thomas
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Bij het groeien van de boom moet je er al rekening mee houden dat je de boom voor zaaghout wilt gebruiken. Dicht naast elkaar zodat ze recht groeien en regelmatig de onderste takken verwijderen zodat de noesten er uit kunnen groeien. Dat lukt niet allemaal in een generatie! Daarnaast is het belangrijk dat ze op arme grond groeien waardoor ze langzaam groeien. Het is belangrijk dat de bomen in de winter worden gekapt. Dan heb je later minder of geen last van boktor en houtwurm. Direct na het kappen de zaagsnede behandelen met bijvoorbeeld slaolie om te voorkomen dat het kopse hout in gaat drogen en er scheuren ontstaan. Of je de boom daarna direct moet laten zagen is niet iedereen dezelfde mening toegedaan. Ik heb het een keer laten doen en kreeg boktor en houtwurm in de spintlaag. De rest valt mee. Om transportkosten te vermijden is het handig om ze met een mobiele zaag te laten zagen zodat je ze daarna zelf kunt "handelen". Als ze nog vers zijn, zijn ze aanmerkelijk zwaarder dan dat je een paar jaar wacht. Wacht je met zagen zorg dan wel dat ze van de grond af liggen en niet pal in de zon. Het mooiste is als je ze kunt wateren (zoek op "wateren van hout" en Peter Fraanje). Niet alleen de duurzaamheid neemt toe maar voor eiken is het zo dat ze daarna stabiel worden, dus niet meer werken. Bij eiken is dat wel prettig. Als je daarna hebt gezaagd is het belangrijk dat je ze heel netjes stapelt, met latjes er tussen.
Belangrijk is dat je een erg vlakke en stabiele ondergrond hebt en dat de latjes recht boven elkaar komen te liggen. De stapel mag weer niet in de felle zon komen te liggen maar de wind moet er wel door kunnen. Aan de bovenkant afdekken uiteraard. Ik heb begrepen dat het hout een cm per jaar droogt. Ik dacht altijd op de hele plank maar onlangs hoorde ik dat het per kant is. Scheelt de helft van de droogtijd als dat zo is. Als ze dan eindelijk zover zijn dat je ze kunt gebruiken blijkt dat ze niet meer zo vlak zijn als toen ze net van de zaag afkwamen. Ik heb de ervaring dat bij de noesten er nog wel eens vervelende dellen kunnen ontstaan. Ik heb het hout laten zagen met een Lintzaag. Ondanks het secure stapelen zijn ze ook nog wel eens een beetje bol gaan staan. Het bevalt mij het beste om de plaat dan in het midden door te zagen met de cirkelzaag. Daarna lijm ik ze weer omgekeerd tegen elkaar. Vervolgens zaag ik zoveel mogelijk de oncourante stukken weg en het beste is om die zo snel mogelijk in de kachel te stoppen waarmee je voorkomt dat je ze later toch probeert te gebruiken. Daarna moet je ze vlakken en schaven. Aan houtkrullen geen gebrek. Hopelijk vind je er een afnemer voor, of kun je er zelf iets mee. Uiteindelijk heb je dan de grondstof waar je iets moois mee kunt maken.

Het is allemaal prachtig om te doen, maar kost veel tijd en als je bezig bent denk je regelmatig "had ik niet beter naar de houthandel kunnen gaan". Ik heb dat onlangs gedaan en moest ruim 2100 euro per M3 aftikken. De volgende keer zoek ik wel weer in mijn eigen stapel:).
Mijn eindconclusie is: Van een krantenwijk hou je netto meer over, maar daar heb je lang niet zoveel plezier van.
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb begrepen dat het hout een cm per jaar droogt. Ik dacht altijd op de hele plank maar onlangs hoorde ik dat het per kant is. Scheelt de helft van de droogtijd als dat zo is.

Op school leerde ik indertijd dat hout gemiddeld 5mm per jaar per kant van de plank droogt, dus een centimeter in totaal per jaar.
Natuurlijk zullen de omstandigheden ook een rol spelen, en de houtsoort.

Verder bedankt voor je uitgebreide uitleg, heb er van opgestoken!

Groeten,
Steven
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
neem eens contact op met http://haalhout.nl/
zij handelen alleen in Nederlands hout

misschien zijn zij wel geïnteresseerd en kunnen ze je ook vertellen hoe ze de boel aangeleverd zouden willen hebben

edit: o en oeps ik zie dat dit al een wat ouder bericht is sorry :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.