Woodworkers privé beitelproject

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben de laatste tijd niet erg actief meer op het forum, omdat het laatste jaar het echte houtbewerken wat uit de gratie is geraakt bij mij. Meubels en andere (gebruiks)voorwerpen van hout komen bijna niet meer mijn werkbank af, en had ik dus ook weinig te laten zien op het forum. In plaats daarvan is het accent wat meer verschoven naar de metaalkant van onze hobby. Ik heb altijd al graag mijn eigen gereedschappen mogen maken, en de laatste tijd ben ik me daar wat meer mee bezig aan het houden. Dat heeft weer een heel ander scala aan andere activiteiten en technieken naar boven gebracht. Zowiezo is de metaalbewerking een geheel andere tak van de sport, maar ook dingen zoals foto-etsen voor het maken van logo's op mijn gereedschappen, ergonomie (wat is nu een goed handvat), staalsoorten en harden en dergelijke. Wat betreft die laatste twee heb ik al aardig wat vooruitgang geboekt. ik heb namelijk een half jaartje stage gelopen bij een loonharderij, en daar veel kennis opgedaan.

Om eens te kijken hoe een beitel zo'n heel proces doorloopt, ben ik alvast een privébeitelproject begonnen. Ik heb wat gereedschapstaal gekocht en ben gewoon begonnen met wat ontwerpen en dergelijke, en het resultaat is zoals op de foto te zien is.

3 hakbeitels
3 normale beitels
2 'paring' beitels
4 korte beitels

Ik ben wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Hopelijk zijn ze ook na het harden nog netjes.

Ik houd jullie verder op de hoogte!
 

Bijlagen

  • Beitels.jpg
    Beitels.jpg
    96,3 KB · Weergaven: 994

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Wow! Ziet er goed uit. Heb je ook nog foto's van de productie? zijn de bijtels machinaal gefreesd en geslepen?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heb je ook nog foto's van de productie? zijn de bijtels machinaal gefreesd en geslepen

Ik heb eerlijk gezegd ondertussen niets gefotografeerd. Meestal neem ik me dat wel voor, maar komt het er ondertussen niet van omdat ik dan snel door wil werken. Ik heb eerst in een cadprogramma een drie ontwerpen gemaakt met alle relevante informatie. Daarvan heb ik vervolgens houten modellen gemaakt op ware grootte, omdat ik van mening ben dat je pas iets kunt controleren op ergonomie en functionaliteit als je het in je eigen handen hebt gehad. Dat bleek een goede zet, want van die ontwerpen viel er al eentje af in verband met produceerbaarheid. Ik heb geen metaalbewerkingsmachines zoals een frees- of draaibank, en er zat een ontwerp tussend dat zonder die machines te moeilijk te maken zou zijn.

Hoofdmoot van de gebruikte machines zijn een haakse slijper, een werkbankslijpmachine en een bandschuurmachine. Niet ideaal, maar het werkt met wat geduld best. Ik deed ongeveer een uur over een beitel.

Goed werk !!! Wil ze binnenkort wel eens "live" zien !!
Je bent altijd welkom om ze te komen bekijken, geef maar aan wanneer. Er is trouwens een kans dat ze binnen korte tijd verzonden worden naar de harderij. ;-)

Klopt het dat de beitels nog geslepen moeten worden?
Dat klopt inderdaad. Er is nog niets aan de vouw gedaan, dat gebeurd pas na het harden. Als ik ze nu zou slijpen zal ik straks weer enkele milimeters eraf moeten halen om bij het goede staal te komen, omdat zo'n vouw te dun is. Met een haakse kant geld dat verhaal minder.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco
Ik geloof dat je wel een gave hebt met dat metaal. Je start ziet er veelbelovend uit. Mocht er ooit een productielijn ontstaan dan wil ook wel een Woodworker/Metalworker:)original bij je kopen. Ik ga je projectje zeker volgen.

HG Hugo
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Hugo,

Bedankt voor je compliment! Het is ook bijzonder mooi werk om zo zelf gereedschap te maken. Misschien ga ik het inderdaad ooit nog eens uitbouwen tot iets moois, wie weet ;-).

Ik zal je in ieder geval op de bestellijst zetten ;-)

PS: ik heb nog staal over voor 2 paringbeitels, mocht je (iemand) dat interessant vinden, laat het dan maar horen. Die zouden dan nog met de eerstvolgende harding meekunnen.

Wat verder niet op de foto staat is dat ik ook afschrijfmesjes heb gemaakt, ook van officieel 01 staal, die zijn uiteindelijk ook bestemd voor verkoop.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
LJ heeft daar wel een leuke toevoeging in gevonden. Het voelt wel fijn wanneer blijkt dat een werkstuk zo vaak bekeken wordt. Toch haalt LJ het niet bij woodworking.nl !!!!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Lumberjocks is inderdaad wat te massaal. Ik vind het alleen handig als je binnen korte tijd veel reacties wilt ;-). Toch heb ik het gevoel dat Lumberjocks op z'n retour is, in ieder geval wat betreft de projectenpagina. Een jaar of wat geleden kon je er echt alles opzetten, goed of slecht, en nog kreeg je minstens tien positieve reacties. Nu is dat veel minder, die standaard werkstukken krijgen nauwelijks nog 3 reacties, en alleen die er uitspringen komen boven de 10. Het kan natuurlijk ook dat ze kritischer zijn geworden ;-).
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Beitelblok.jpg

Korte beitels.jpg

Vandaag de korte beitels maar eens zo ver mogelijk afgemaakt. Alvast de handvatten zodanig klaargemaakt dat de beitels straks na het harden er zo aan kunnen. Tevens een beitelblok gemaakt van esdoorn. De handvatten zijn van appelhout.

Nu moeten de messing ringen nog gepoetst worden en er wordt nog een logo in ge-etst. Binnenkort gaan de beitels naar de harder, ben benieuwd!
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ziet er mooi uit, maar houd je ook rekening met de slijpbaarheid van de beitels?
De erg smalle ruggen kunnen in mijn inziens problemen geven tijdens het slijpen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De beitels zijn ondertussen op de terugweg vanaf de harderij. Ik had ze vorige week woensdag verzonden, en had vandaag een belletje gedaan om te vragen of ze in goede orde waren aangekomen. Het bleek dat ze ondertussen al gehard waren, en verzendklaar! Volgens de harder zijn ze netjes recht gebleven, en hebben een hardheid van 62HRC. Als ik ze binnen heb, ga ik zo snel mogelijk hadvatten draaien. Een mooi logo op het staal en de messing ringen etsen en ze natuurlijk slijpen. En dan natuurlijk kijken of ze ook in gebruik tot z'n recht gaan komen!
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Dat ziet inderdaad heel er goed uit, ik kan me voorstellen dat dat in de top 3 staat. Misschien kan je aan Jaap vragen of je je gebruikersnaam kan wijzigen in Ironworker:)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jeroenv
wat een gaaf project zeg!
wat kost dat harden nou?

Het is inderdaad erg leuk om te doen. Gereedschap maken heeft zowiezo al mijn sterke interesse, maar beitels zijn toch weer een stukje hoger dan wat ik tot nu toe altijd gemaakt heb. Prijs om te harden weet ik eigenlijk niet precies, ik ben een oud-stagiair en mocht als dank een keer wat voor eigen gebruik laten harden.

@Peterderooij: Ironworker is inderdaad een goede, mischien moet ik een combi van mijn nieuwe naam maken. Of gewoon de oude houden... ;-)
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Paarbeitel.jpg

paarbeitel vertikaal.jpg

Een van de 'paring' beitels is bijna af: gevlakt en gedimensioneerd. Het moeilijkste en tijdrovende gedeelte is nu wel acher de rug. Die lange, dunne beitels zijn erg mooi om te zien zo.

Lengte van het blad is 180mm, breedte 15mm, dikte 4mm, staalsoort O1 (1.2510). Er komt een vouw aan van 25 graden. Over de vorm van de handvatten ben ik nog niet uit. Het getoonde handvat is een zichtmodel.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.