Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 63

Woodworkers privé beitelproject

Ik ben de laatste tijd niet erg actief meer op het forum, omdat het laatste jaar het echte houtbewerken wat uit de gratie is geraakt bij mij. Meubels en andere (gebruiks)voorwerpen van hout komen bijna niet meer mijn werkbank af, en had ik dus ook weinig te laten zien op het forum. In plaats daarvan is het accent wat meer verschoven naar de metaalkant van onze hobby. Ik heb altijd al graag mijn eigen gereedschappen mogen maken, en de laatste tijd ben ik me daar wat meer mee bezig aan het houden. Dat heeft weer een heel ander scala aan andere activiteiten en technieken naar boven gebracht. Zowiezo is de metaalbewerking een geheel andere tak van de sport, maar ook dingen zoals foto-etsen voor het maken van logo's op mijn gereedschappen, ergonomie (wat is nu een goed handvat), staalsoorten en harden en dergelijke. Wat betreft die laatste twee heb ik al aardig wat vooruitgang geboekt. ik heb namelijk een half jaartje stage gelopen bij een loonharderij, en daar veel kennis opgedaan.

Om eens te kijken hoe een beitel zo'n heel proces doorloopt, ben ik alvast een privébeitelproject begonnen. Ik heb wat gereedschapstaal gekocht en ben gewoon begonnen met wat ontwerpen en dergelijke, en het resultaat is zoals op de foto te zien is.

3 hakbeitels
    3 normale beitels
    2 'paring' beitels
    4 korte beitels

Ik ben wel tevreden met het resultaat tot nu toe. Hopelijk zijn ze ook na het harden nog netjes.

Ik houd jullie verder op de hoogte!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Wow! Ziet er goed uit. Heb je ook nog foto's van de productie? zijn de bijtels machinaal gefreesd en geslepen?

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Goed werk !!! Wil ze binnenkort wel eens "live" zien !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

ja dat proces wil ik ook wel van wat naderbij bekijken!

Klopt het dat de beitels nog geslepen moeten worden?

Heb je ook nog foto's van de productie? zijn de bijtels machinaal gefreesd en geslepen
    Ik heb eerlijk gezegd ondertussen niets gefotografeerd. Meestal neem ik me dat wel voor, maar komt het er ondertussen niet van omdat ik dan snel door wil werken. Ik heb eerst in een cadprogramma een drie ontwerpen gemaakt met alle relevante informatie. Daarvan heb ik vervolgens houten modellen gemaakt op ware grootte, omdat ik van mening ben dat je pas iets kunt controleren op ergonomie en functionaliteit als je het in je eigen handen hebt gehad. Dat bleek een goede zet, want van die ontwerpen viel er al eentje af in verband met produceerbaarheid. Ik heb geen metaalbewerkingsmachines zoals een frees- of draaibank, en er zat een ontwerp tussend dat zonder die machines te moeilijk te maken zou zijn.

Hoofdmoot van de gebruikte machines zijn een haakse slijper, een werkbankslijpmachine en een bandschuurmachine. Niet ideaal, maar het werkt met wat geduld best. Ik deed ongeveer een uur over een beitel.

Goed werk !!! Wil ze binnenkort wel eens "live" zien !!
    Je bent altijd welkom om ze te komen bekijken, geef maar aan wanneer. Er is trouwens een kans dat ze binnen korte tijd verzonden worden naar de harderij. ;-)

Klopt het dat de beitels nog geslepen moeten worden?
    Dat klopt inderdaad. Er is nog niets aan de vouw gedaan, dat gebeurd pas na het harden. Als ik ze nu zou slijpen zal ik straks weer enkele milimeters eraf moeten halen om bij het goede staal te komen, omdat zo'n vouw te dun is. Met een haakse kant geld dat verhaal minder.

Hallo Wilco
    Ik geloof dat je wel een gave hebt met dat metaal. Je start ziet er veelbelovend uit. Mocht er ooit een productielijn ontstaan dan wil ook wel een Woodworker/Metalworkeroriginal bij je kopen. Ik ga je projectje zeker volgen.

HG Hugo

Hallo Hugo,

Bedankt voor je compliment! Het is ook bijzonder mooi werk om zo zelf gereedschap te maken. Misschien ga ik het inderdaad ooit nog eens uitbouwen tot iets moois, wie weet ;-).

Ik zal je in ieder geval op de bestellijst zetten ;-)

PS: ik heb nog staal over voor 2 paringbeitels, mocht je (iemand) dat interessant vinden, laat het dan maar horen. Die zouden dan nog met de eerstvolgende harding meekunnen.

Wat verder niet op de foto staat is dat ik ook afschrijfmesjes heb gemaakt, ook van officieel 01 staal, die zijn uiteindelijk ook bestemd voor verkoop.

lumberjocks nr 1.jpg

Op lumberjocks is het project ook populair ;-) Ik kreeg opeens een mailtje dat het in de dagelijkse top drie stond. ik wist niet dat Lumberjocks die optie had.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    LJ heeft daar wel een leuke toevoeging in gevonden. Het voelt wel fijn wanneer blijkt dat een werkstuk zo vaak bekeken wordt. Toch haalt LJ het niet bij woodworking.nl !!!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Lumberjocks is inderdaad wat te massaal. Ik vind het alleen handig als je binnen korte tijd veel reacties wilt ;-). Toch heb ik het gevoel dat Lumberjocks op z'n retour is, in ieder geval wat betreft de projectenpagina. Een jaar of wat geleden kon je er echt alles opzetten, goed of slecht, en nog kreeg je minstens tien positieve reacties. Nu is dat veel minder, die standaard werkstukken krijgen nauwelijks nog 3 reacties, en alleen die er uitspringen komen boven de 10. Het kan natuurlijk ook dat ze kritischer zijn geworden ;-).

Forum Rechten