Vandikte bank smeren

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik wou de schroefspindels van de vandiktebank (Electra Beckum 260) even smeren, maar ik zag een sticker dat er een Camelia olie oid geadviseerd wordt. Wat is dat? Wat gebruiken jullie daarvoor? Ik stond al klaar met de bus WD40, maar heb die maar even weer terug gezet.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
ik had ook ergens gehoord dat je houtglijmiddel goed kan gebruiken om je houtbewerkingsmachines te smeren. maarja ... anderen keken me aan alsof ze water zagen branden toen ik het zei. en ik heb zelf nog geen houtglijmiddel gekocht dus ik heb er helaas nog geen ervaring mee.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Dat Bison houtglijmiddel heb ik wel eens ergens gezien. Nu alleen nog even bedenken waar dat was. Ik vind het voor zulke dingen altijd wel handig als ik het gewoon in de buurt kan kopen.
 

Kjelt

Actieve deelnemer
11 dec 2008
74
0
In de handleiding van mijn vvdb wordt expliciet "Molykote DX" genoemd.
Vrij duur maar je hebt ook niet zoveel nodig, alleen ook redelijk lastig aan te komen.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kjelt zei:
In de handleiding van mijn vvdb wordt expliciet "Molykote DX" genoemd.
Vrij duur maar je hebt ook niet zoveel nodig, alleen ook redelijk lastig aan te komen.
Leuke discussie.
Volgens mij wordt camelia-olie zeker ook gebruikt in huidverzorginsprodukten (vraag je vriendin eens).
Verder moet je onderscheid maken in de smering van metalen onderdelen zoals spindels en
het laten glijden van hout op bijvoorbeeld aanvoer-/afvoer tafel van een vlak-/vandiktebank.
Ik denk denk dat voor de eerste situatie b.v. Molykote DX (oliehoudend) wordt gebruikt en voor de tweede een ander middel. Het mag dan namelijk niet in het hout dringen. Ik gebruik al jaren Waxilit 22-30P van de fa Acmos. Wel heeeeeel dun met een doek aanbrengen, anders heb je b.v. bij de vandiktebank kans dat aan de onderzijde houtkrulletjes vastplakken en groeven in het houtvlak veroorzaken. Volgens mij heb ik dat spul lang geleden ooit bij Baptist in Arnhem gekocht.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik heb een busje houtglijmiddel gevonden bij de locale ijzerwarenhandel!

Op de tafels smeer ik trouwens gewoon simpele meubelwas, geen bijenwas want dat kan weer plakkerig worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.