Japanse schaaf

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In het voorjaar heb ik van Kodama uitleg gekregen over de Japanse schaaf 'Kana'.
Omdat ik een aantal voordelen zag in deze schaaf heb ik er zelf eentje aangeschaft.
Ik heb een relatief goedkope schaaf gekocht om mee te beginnen.
www.feinewerkzeuge.de/jhobm.htm
De tweede uit het rijtje is het geworden.
Uit de verpakking is de schaaf onbruikbaar. Eerst moet de zool zorgvuldig gevlakt worden en dan moet een groot deel verder weg geschraapt worden zodat enkel een smal draagvlak juist achter de beitel en op het einde van de blok achterblijft.
www.feinewerkzeuge.de/OdateWerkzeuge.pdf
De spaanbreker en het draagvlak van de beitel moeten tevens bijgewerkt worden. Bij mijn schaaf is het beitelbed te ruim, waardoor een stukje papier nodig is om de beitel te laten klemmen.
En dan moet de beitel uiteraard gewet worden.
Een eerste tuning van de schaaf gaf niet het verhoopte resultaat. Ze schaafde wel, maar niet zoals ik had gehoopt. Een tweede poging gaf meer resultaat, en na nog wat bijwerken werden de resultaten zienderogen beter.
Nu doet ze het zeer behoorlijk, hoewel ik er zeker van ben dat het nog beter kan. Maar de ervaringen die ik iedere keer op doe maken het resultaat telkens beter. Ik ben er ondertussen achter gekomen dat de wetstenen absoluut vlak moeten zijn. De minste afwijking vindt je terug in de werking van de schaaf.
Ook de positie van de hand is van belang. Eerst nam ik de schaaf achteraan vast, maar hierdoor is de druk op de schaaf niet goed verdeeld. Van voor de schaaf neer houden, en trekken met de andere hand achter de beitel maakt een wereld van verschil.
In ieder geval heb ik een fijn stuk gereedschap erbij, maar er is nog een flinke weg te gaan vooraleer ik deze schaaf helemaal goed kan gebruiken.
 

Bijlagen

  • Afbeelding 016.jpg
    Afbeelding 016.jpg
    66,5 KB · Weergaven: 392
  • Afbeelding 015.jpg
    Afbeelding 015.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 384
  • Afbeelding 017.jpg
    Afbeelding 017.jpg
    54,1 KB · Weergaven: 380
  • Afbeelding 018.jpg
    Afbeelding 018.jpg
    53,6 KB · Weergaven: 381
  • Afbeelding 019.jpg
    Afbeelding 019.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 381
  • Afbeelding 020.jpg
    Afbeelding 020.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 381
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo mathieu
Mooie aankoop man. Ik heb er ook wel eens naar gekeken maar heb altijd het idee dat ik eerst het gewone schaven nog maar eens wat beter onder de knie moet krijgen. Dapper dat je op voorspraak van kodama( de andere Mathieu ) deze stap zet. Dat er werk aan een nieuwe schaaf zit is niet bijzonder, maar hier kennen we die techniek al uit ten treuren. Op internet heb ik er wel 100 verschillende filmpjes van gezien. Dat Japanse tunen is voor mij nieuw. Weet je daar ook wat beeldmateriaal van te vinden. Was het mes al zo uitgehold of heb jij daar ook voor moeten zorgen? Ik hoop er snel mooie beelden van te zien.

Hartelijke groet Hugo
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
De schaafbeitel wordt inderdaad, net als steekbeitels, geleverd met holle rug. Dit is om het vlakken te vergemakkelijken. Een absoluut vlakke spiegelzijde is noodzakelijk om de beitel echt scherp te krijgen. Door de holte moet er minder materiaal weggenomen worden.
Filmpjes zijn moeilijk te vinden. Dit is er een, maar het is enkel om een beeld te krijgen.
www.youtube.com/watch?v=yFXMDtYKGvc
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Pracht van een schaaf...
Sinds ik de japanse zagen ontdekt heb, ben ik helemaal overtuigt van de japanse gereedschappen en werkwijze.
Zeer indrukwekkende wereld..!
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mooi he, nieuw gereedschap leren gebruiken! Ik kan me mijn eerste pogingen met een Japans zaagje nog goed herinneren, ging voor geen meter, $%#@ding, rare jongens, die Japanners, enz enz. Ik zou nu niet meer anders willen, mijn westerse zagen zijn al een behoorlijke poos ongebruikt en stoffig.

Japanse schaven ben ik nog niet aan begonnen, maar het zit wel iedere keer in mijn hoofd. Maar, net zoals Hugo, denk ik nog veel te kunnen "bijschaven" aan mijn techniek met westerse schaven, eerst dat maar echt helemaal onder de knie krijgen (als de fysiek het weer toelaat, voorlopig doet mijn schouder al pijn als ik naar een schaaf kijk!)

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.