belasting op eikenhout

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Wie kan me helpen. In de Napoleontische tijd werd belasting geheven op eikenhout. Preekstoelen, banken enz.werden overgeschilderd en vurehout werd zo geschilderd, dat het op eikenhout leek.

Mijn vraag is, waarom werd deze belasting ingevoerd?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
In de tijd van Napoleon kende men belasting op luxe goederen. Marmer en eikenhout vielen daar ook onder. Zo kwam Napoleon dus
o.a. aan zijn geld.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Ik ha al wel eerder gehoord dat eikenhout een hoge belasting kon hebben maar dat dat zo letterlijk genomen moest worden...
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dank je wel Jan. De belasting op eikenhout was eigenlijk een luxe belasting om de oorlogsmachine te bekostigen. Ik zat te denken aan de meer praktische zaken. Affuiten, wielen en andere zaken die van eikenhout werden gemaakt.

Het is eigenlijk dus een vervolg op schoorsteen- en ramenbelasting.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Precies Nykle. Daarom zie je nu nog oude huizen waarvan één of meerdere ramen zijn dichtgemetseld om minder belasting hoeven te betalen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
301
Heelsum
Daarom zie je nu nog oude huizen waarvan één of meerdere ramen zijn dichtgemetseld om minder belasting hoeven te betalen.

Das dan wel grappig en wist ik niet dat dat de reden was, bij ons in de (nieuwbouw)wijk hebben ze dat geprobeerd na te bootsen en vanuit de bouw al "dichte" ramen gemetseld. Staat best leuk, effect doet t goed. Ik zal eens checken of die mensen ook minder OZB hoeven te betalen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.