Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

belasting op eikenhout

Wie kan me helpen. In de Napoleontische tijd werd belasting geheven op eikenhout. Preekstoelen, banken enz.werden overgeschilderd en vurehout werd zo geschilderd, dat het op eikenhout leek.

Mijn vraag is, waarom werd deze belasting ingevoerd?

Misschien hadden ze toen ook al linkse partijen :-)
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

In de tijd van Napoleon kende men belasting op luxe goederen. Marmer en eikenhout vielen daar ook onder. Zo kwam Napoleon dus
    o.a. aan zijn geld.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ik ha al wel eerder gehoord dat eikenhout een hoge belasting kon hebben maar dat dat zo letterlijk genomen moest worden...

Dank je wel Jan. De belasting op eikenhout was eigenlijk een luxe belasting om de oorlogsmachine te bekostigen. Ik zat te denken aan de meer praktische zaken. Affuiten, wielen en andere zaken die van eikenhout werden gemaakt.

Het is eigenlijk dus een vervolg op schoorsteen- en ramenbelasting.

Precies Nykle. Daarom zie je nu nog oude huizen waarvan één of meerdere ramen zijn dichtgemetseld om minder belasting hoeven te betalen.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Daarom zie je nu nog oude huizen waarvan één of meerdere ramen zijn dichtgemetseld om minder belasting hoeven te betalen.
    Das dan wel grappig en wist ik niet dat dat de reden was, bij ons in de (nieuwbouw)wijk hebben ze dat geprobeerd na te bootsen en vanuit de bouw al "dichte" ramen gemetseld. Staat best leuk, effect doet t goed. Ik zal eens checken of die mensen ook minder OZB hoeven te betalen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Scheppie Bekijk Berichten
    Misschien hadden ze toen ook al linkse partijen :-)
    Heehee, pas je een beetje op je woorden...

;-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nyckle Bekijk Berichten
    Het is eigenlijk dus een vervolg op schoorsteen- en ramenbelasting.
    Maar de raam-belasting was niet napoleontisch, maar Engels, en is ouder... Of ik moet me heel erg vergissen.

Forum Rechten