Prachtige boeken over hout.

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Hallo,

Naar aanleiding van een bericht ivm met iepen moest ik denken aan boeken waar ik persoonlijk heel veel plezier aan heb gehad en nog steeds heb. Het zijn niet zozeer super technische boeken maar elke houtbewerker zou ze moeten gelezen hebben.

Twee boeken over hout die ik zeer graag bekijk en regelmatig herlees zijn;

Natuurlijk bouwen met hout · 33 boomsoorten die zich thuisvoelen in Nederland en België

Elke inlandse houtsoort die ook maar iets kan beteken voor ons houtbewerkers wordt er prachtig in beschreven.Niet enkel hoe de boom er van buiten uitziet, maar vooral wat wij er mee kunnen doen. Dus wie enkel eik en beuk kent en denkt dat populieren enkel goed zijn voor de karton fabriek, zeker een aanrader! Ook is het boek een pleidooi en leidraad om duurzamer na te denken over ons bomenbeleid en tropisch houtgebruik in de lage landen.
Bij mij in de buurt is het boek te vinden in 2 kleine bibliotheken, en voor wie geld wil uitgeven:Natuurlijk bouwen met hout · 33 boomsoorten die zich thuisvoelen in Nederland en België.

Daarnaast

Japan culture of wood

Hier worden aan de hand van 30 zeer uiteenlopende objecten, van bruggenbouw tot verfijnd draaiwerk, stap voor stap de techniek getoond die een meester vakman gebruikt om tot een prachtig werkstuk te komen. Zeer inspirerend boek met prachtige foto's. Ik heb dit boek ontdekt in de bib van Gent, dus andere grotere steden hebben hem misschien ook.
http://www.bol.com/nl/p/japan-culture-of-wood-buildings-objects-techniques/1001004002312077/

Veel leesgenot,

Geert
 

kodama

Actieve deelnemer
Ik heb deze voor de gelegenheid nog eens uit mijn bibliotheek gehaald en dit zijn inderdaad twee leuke en informatieve boeken. Aanraders, zeker voor de timmerlui onder ons zijn ze verplichte kost.
Geert bedankt om ze nog eens onder de aandacht te brengen.
Japan Culture of wood heb ik trouwens van collega/vakman Caspar gekregen. Een mooi cadeau waar ik en mijn andere collega's al veel plezier hebben aan gehad. Merci, Caspar.

Ik vertrek naar Noorwegen nu. Een beetje spelen met handgereedschap op een mooi afgelegen locatie.
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Modalen bij Bergen. Een restauratie project van een 'stave' schuur. Een internationaal gezelschap van timmerlui uit Europa die enkel met handgereedschap het hele ding zullen bouwen. Ik zal er nog een workshop geven en wat andere leuke dingen naast het werk ter handen. Uitgebreid verslag volgt als ik terug ben.
Ik kan niet geloven dat ik nog achter de computer zit als ik sebiet mijn trein en vlucht moet halen.
Caspar je hoort nog van me als ik terug ben. Groetjes,
Mathieu
 
  • Leuk
Waarderingen: luk knops

Vrouwtjeskip3

Nieuw lid
18 apr 2014
10
0
Hallo,

Naar aanleiding van een bericht ivm met iepen moest ik denken aan boeken waar ik persoonlijk heel veel plezier aan heb gehad en nog steeds heb. Het zijn niet zozeer super technische boeken maar elke houtbewerker zou ze moeten gelezen hebben.

Twee boeken over hout die ik zeer graag bekijk en regelmatig herlees zijn;

Natuurlijk bouwen met hout · 33 boomsoorten die zich thuisvoelen in Nederland en België

Elke inlandse houtsoort die ook maar iets kan beteken voor ons houtbewerkers wordt er prachtig in beschreven.Niet enkel hoe de boom er van buiten uitziet, maar vooral wat wij er mee kunnen doen. Dus wie enkel eik en beuk kent en denkt dat populieren enkel goed zijn voor de karton fabriek, zeker een aanrader! Ook is het boek een pleidooi en leidraad om duurzamer na te denken over ons bomenbeleid en tropisch houtgebruik in de lage landen.
Bij mij in de buurt is het boek te vinden in 2 kleine bibliotheken, en voor wie geld wil uitgeven:Natuurlijk bouwen met hout · 33 boomsoorten die zich thuisvoelen in Nederland en België.

Daarnaast

Japan culture of wood

Hier worden aan de hand van 30 zeer uiteenlopende objecten, van bruggenbouw tot verfijnd draaiwerk, stap voor stap de techniek getoond die een meester vakman gebruikt om tot een prachtig werkstuk te komen. Zeer inspirerend boek met prachtige foto's. Ik heb dit boek ontdekt in de bib van Gent, dus andere grotere steden hebben hem misschien ook.
Japan - Culture of Wood, Christoph P Henrichsen | 9783764370220 | Boeken | bol.com

Veel leesgenot,

Geert
Beste Geert,

In welke bib van Gent heb jij deze gevonden? Ik zou het boek graag eens willen inzien.

Groeten,
Henri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.