iemand bekend met Shopmate radiaalzaag?

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Iemand die bekend is met een radiaalzaag van Shopmate? 10" en in dubbel verstek in te stellen.
Ik heb er een op het oog maar ken het merk eigenlijk niet. Komt geloof ik uit de US of canada.
 

tuoh

Oud hout
Waarom een Shopmate radiaalzaag? Het is een merk dat in Europa nauwelijks voorkomt, eventuele wisselstukken zoeken word dan een potentiële nachtmerrie.

Tweedehands vind je tientallen machines van Dewalt of Elu, die zijn zeker even goed (voor zover dit opgaat bij een radiaalzaag) Een juiste hoek zagen met deze machines is een utopie, dat lukt bijna nooit, en zeker niet bij een dubbele hoek. Er zit altijd wat afwijking op, soms 1/10 graad soms meer. Voor een deel is dit toe te schrijven aan de constructie (speling tussen de diverse onderdelen) voor een ander deel is het zaagblad hier debet aan. Niet scherp genoeg, verkeerde bladkeuze( teveel of te weinig tanden voor die bepaalde klus) etc.

Het zijn ideale zagen om hout af te korten, timmerwerk, grovere constructies waarbij het niet op 0,5mm aankomt etc, het zagen van halfhoutse verbindingen, zelfs het uithollen van wrongstukken lukt ermee. Werken met dubbel zaagblad of verstelbare frees is ook geen enkel probleem. Het is kortom een mooie allrounder, maar voor precisiewerk komen ze te kort.
Er zijn maar twee merken die hier met kop en schouder bovenuit steken, namelijk Omga en Graule, deze merken zijn absolute top in dit wereldje, de rest komt op de tweede plaats.

Niettegenstaande dit alles heb ik al jaren een radiaalzaag in gebruik, en ben ik een zeer tevreden gebruiker van mijn "Elu" Als je maar in gedachte houd van wat kan of niet kan met de machine, zo loop je ook geen teleurstellingen op bij het gebruik ervan.


Mvg,

André
 

doener

Actieve deelnemer
22 dec 2011
53
0
Eindhoven
Dank jullie wel. Ja, ik zag deze op mp staan en was leuk geprijsd. Maar om inderdaad geen teleurstelling te kopen vanwege niet verkrijgbare onderdelen laat ik hem staan. Ik ga toch liever voor een merk wat nog bestaat en waar nog iets van te krijgen is.
Was ook niet bepaald in de buurt....

Het gaat mij ook vooral om het perfect haaks zagen van planken e.d. Het verstekzagen is leuk maar ondergeschikt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.