help: een slot maken voor een ladekast.

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Zoals ik al had gemeld in "Goed afsluitende lade maken" wil ik een ladekast gaan maken.
Ik heb nu een idee hoe ik de lades ga maken zodat de inhoud niet door elkaar kan raken maar nog niet hoe ik de lades kan afsluiten.

Het liefst zou ik met één slot alle lades willen sluiten en openen. Het hoeft niet als een kluis te sluiten als de lades maar goed dicht blijven zitten tijdens transport.
De kast zal ongeveer 80cm hoog worden met totaal iets van 8 of 10 lades met verschillende maten, waarvan meer dan de helft ondiepe lades hebben.

Heeft iemand een mooi innovatief idee of misschien een kant en klaar systeem? Alle ideeën zijn welkom.

Alvast bedankt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Heel simpel: een plaat die je in een groef schuift die driekwart rondom de voorkant loopt. De plaat houdt de laatjes op z'n plek en je zet hem vast met een slot.

Arthur
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Ik zat ook aan een dergelijke oplossing te denken maar vroeg me af of er een meer technische oplossing is die de lades van binnen afsluit.
Misschien een soort schuifslot (als bij openslaande deuren) waar haakjes in de stang zitten die in de lades haken?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Optie: Achterin de zijkant van de lades een gat maken waar een pal in valt. De pallen voor alle lades maak je vast op een lat, zodat alle lades tegelijk op slot gaan.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Hafele heeft een systeem voor meerdere lades af te kunnen sluiten. Of een latje aan een automaten cilinder en dat als je hem dicht draait er gleuven in de lat zitten die achter pennetjes haken..
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik had vroeger een bureau waarbij de lades alleen open konden als de bovenste lade een klein stukje open stond.

Er zat een plaatje op de bovenste lade wat een staafje/latje naar beneden drukte als je hem dicht deed. Alle lades waren aan de achterzijde voorzien van een oog waarin dit staafje/latje dan viel >> gesloten lades.

Voordeel was dat ik alleen de eerste lade echt op slot hoefde te doen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Nóg een ander systeem, maar geen idee hoe je het (simpel) maakt:
Er kan steeds maar één lade tegelijk open (behalve de bovenste, ondiepe lade, die kan altijd open). Idee is dat je kastje dan niet kan omkiepen door teveel lades tegelijk open.
 

Nearoth

Nieuw lid
5 aug 2012
24
0
Delft
Ik heb bij Hafale mooie sloten gezien, ik denk dat met wat knutselwerk ik een dergelijk ladeslot zelf kan maken met eeen kantelslot en een schuivende lat die door het op en neer schuiven (doordat het kantelslot draait) palletjes in de lades druk en deze zo sluit.

Heb ook verschillende soorten sloten gezien die in japanse (/oosterse) kasten worden gebruikt. Deze systemen lijken op de systemen waar Burley en Roald het over hebben, door geheime en verborgen sloten. Zijn mooie systemen maar misschien wat lastig.

Dit wordt mijn eerste echte grote project :)

Bedankt voor jullie reacties!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.