lijmklemmen onderhoud

cracktor

Actieve deelnemer
27 jan 2011
106
0
Amsterdam
www.artwooddesign.nl
ik heb een hele stapel oude lijmklemmen en sergeants liggen.. die wil ik graag het onderhoud geven dat ze verdienen.
Plan A is met een staalborstel en WD 40 de roest eraf halen..

Maar ik heb vaak gezien dat er olie op gaat om te smeren en het metaal te beschermen. welke olie kan je daarvoor gebruiken & waar haal ik die?

Alvast bedankt!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik zou toch siliconen olie of droog smeermiddel gebruiken. Vet en olie gaan stof vergaren en voordat je het weet heb je vettige vingers en aansluitend plekken op je werkstukken
 
Laatst bewerkt:

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ontroesten is een vak apart. Je kan elektrische ontroesten, citroenzuur gebruiken. Een tijdje in de dieselolie, of een duur middeltje uit de winkels. Er zijn heel veel mogelijkheden, gebruik de zoekmethode van het forum maar eens, je staat versteld van de resultaten.
Onderhoud van metaal gereedschap doe ik eigenlijk altijd met WD 40 Zit in een spuitbus met ook nog eens een rietje er aan. Omdat het heel dun is werkt het snel en is het makkelijk te verwerken. Ik hoor veel mensen klagen over de siliconen in de samenstelling. Ik heb er eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad. Maarja ieder zijn eigen idee. WD staat voor waterverdrijvend.
 

Swart

Nieuw lid
24 aug 2012
15
0
Ik heb mijn veritas schaaf weer mooi kunnen krijgen door hem simpelweg uit elkaar te halen en de onderdelen een nachtje in coca cola te laten liggen. De volgende middag met staalwol oppoetsen en daarna inspuiten met WD40.
Misschien ook een idee voor je lijmklemmen?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Het werkzame bestanddeel in coca cola is citroenzuur, dit is ook makkelijk zuiver verkrijgbaar en heel handig in gebruik.
Heb ooit elektrolytisch ontroest, dat ging goed, maar is nogal omslachtig, en er komen ook gevaarlijke dampen vrij.

Met citroenzuur is het eigenlijk heel erg simpel: je doet wat citroenzuur in water, legt daar het te ontroesten metaal in voor een dag of 2, en wanneer je het er uithaalt droog je het en borstelt het af.
Als er bij zware roestvorming nog steeds roest te bespeuren is, herhaal je gewoon het proces.

Dit geeft gewoonweg een schitterend resultaat, en aangezien citroenzuur helemaal niet giftig is hoef je geen handschoenen aan, en je kiepert het 'afvalwater' gewoon weg zonder iets te verontreinigen.

Succes ermee!

Steven
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou toch siliconen olie of droog smeermiddel gebruiken. Vet en olie gaan stof vergaren en voordat je het weet heb je vettige vingers en aansluitend plekken op je werkstukken
Persoonlijk zou ik nooit geen siliconen producten in mijn werkplaats willen hebben. Vetvlekken krijg je wel weg, maar siliconen is echt een vloek als je ook maar iets lijm, verf, lak etc. doet. En je besmet (dat woord gebruikten wij altijd) alles als je het aan je handen oid hebt. Het zit ergens onzichtbaar op, maar als je dan met afwerkmiddelen of lijm aan de slag gaat, dan hecht er gewoon niks.

jaap
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Een goed antiroest middel is Ballistol (eigenlijk wapenolie). Het is niet giftig en kan ook op keukenmessen e.d. gebruikt worden. Ik heb het nog niet geprobeerd maar het kan zelfs als olie op hout worden gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.