Zwaluwstaarten maken

krikri

Nieuw lid
4 sep 2012
5
0
Hallo,

Ik ben van plan om enkele laden te maken. Tot nu toe werkte ik altijd in verstek in mdf en dan met lamellos lijmen, maar nu had ik deze graag eens met zwaluwstaart verbindingen proberen te maken. Ik beschik momenteel over een bovenfrees met de nodige frezen maar weet eigenlijk niet hoe ik juist moet beginnen. Moet ik nog een soort mal kopen en hoe ga ik dan verder te werk? Mocht iemand een goeie link hebben met wat info zou dit een grote hulp zijn.

Ik ben eigenlijk een beginner maar met jullie info zou ik er toch graag iets moois van maken.

Bedankt op voorhand!

Groeten,
Kristof
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kristof,

hoeveel lades moet je maken ? Het kan namelijk zijn dat je dit sneller met de hand kan doen ipv een met een machine. Er is al redelijk wat geschreven over het frezen van zwaluwstaarten. Er is zelfs een forumlid die een mal heeft laten maken voor een groot aantal forumleden. Je hebt inderdaad een mal nodig voor het frezen. Ik ben zelf enorm onder de indruk van de Leigh-jig. Ik heb net even "routing dovetails"ingetypt op google. Daar kwamen er redelijk wat dingen tevoorschijn. Even "google-en" kan een stuk helpen. Succes!!
 

krikri

Nieuw lid
4 sep 2012
5
0
Kristof,

hoeveel lades moet je maken ? Het kan namelijk zijn dat je dit sneller met de hand kan doen ipv een met een machine. Er is al redelijk wat geschreven over het frezen van zwaluwstaarten. Er is zelfs een forumlid die een mal heeft laten maken voor een groot aantal forumleden. Je hebt inderdaad een mal nodig voor het frezen. Ik ben zelf enorm onder de indruk van de Leigh-jig. Ik heb net even "routing dovetails"ingetypt op google. Daar kwamen er redelijk wat dingen tevoorschijn. Even "google-en" kan een stuk helpen. Succes!!

Dag Rick,

in totaal zou ik zo'n 4 lades moeten maken. Eigenlijk zijn deze zelf maar bestemd voor een werkbank in m'n tuinhuis. Via zo'n Leigh-jig lijkt het wel niet zo moeilijk om dit te doen, maar het zouden zotte kosten zijn zeker om voor een paar lades zo'n machine aan te schaffen...

Misschien kijk ik later wel nog eens uit als er nog eens zo'n actie doorgaat op het forum waar je zo'n mal kan aanschaffen.

In ieder geval bedankt voor de snelle respons!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
Tot nu toe werkte ik altijd in verstek in mdf en dan met lamellos lijmen, maar nu had ik deze graag eens met zwaluwstaart verbindingen proberen te maken.

Naast de sterkte is het visuele aspect van zwaluwstaarten ook wel belangrijk. Als je dus de staarten in MDF wilt maken zou i kdat plan nog eens heroverwegen, het lijkt mij de moeite van al het werk niet waard. tenzij je natuurlijk het staarten maken zo leuk vind dat het je niet meer uitmaakt dat je er niks van ziet als je klaar bent en de lades afgewerkt zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
In sommige boeken over bovenfrezen worden dit soort mallen beschreven om zelf te maken. Ik zou er ook nooit een kopen (tenzij via zo'n actie als hier), want dat is veel te duur voor de enkele keer gebruik. Maar zelf maken is best goed mogelijk en leuk om te doen. (denk ik, want nog niet gedaan)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.