Zwaluwstaarten maken

krikri

Nieuw lid
4 sep 2012
5
0
Hallo,

Ik ben van plan om enkele laden te maken. Tot nu toe werkte ik altijd in verstek in mdf en dan met lamellos lijmen, maar nu had ik deze graag eens met zwaluwstaart verbindingen proberen te maken. Ik beschik momenteel over een bovenfrees met de nodige frezen maar weet eigenlijk niet hoe ik juist moet beginnen. Moet ik nog een soort mal kopen en hoe ga ik dan verder te werk? Mocht iemand een goeie link hebben met wat info zou dit een grote hulp zijn.

Ik ben eigenlijk een beginner maar met jullie info zou ik er toch graag iets moois van maken.

Bedankt op voorhand!

Groeten,
Kristof
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Kristof,

hoeveel lades moet je maken ? Het kan namelijk zijn dat je dit sneller met de hand kan doen ipv een met een machine. Er is al redelijk wat geschreven over het frezen van zwaluwstaarten. Er is zelfs een forumlid die een mal heeft laten maken voor een groot aantal forumleden. Je hebt inderdaad een mal nodig voor het frezen. Ik ben zelf enorm onder de indruk van de Leigh-jig. Ik heb net even "routing dovetails"ingetypt op google. Daar kwamen er redelijk wat dingen tevoorschijn. Even "google-en" kan een stuk helpen. Succes!!
 

krikri

Nieuw lid
4 sep 2012
5
0
Kristof,

hoeveel lades moet je maken ? Het kan namelijk zijn dat je dit sneller met de hand kan doen ipv een met een machine. Er is al redelijk wat geschreven over het frezen van zwaluwstaarten. Er is zelfs een forumlid die een mal heeft laten maken voor een groot aantal forumleden. Je hebt inderdaad een mal nodig voor het frezen. Ik ben zelf enorm onder de indruk van de Leigh-jig. Ik heb net even "routing dovetails"ingetypt op google. Daar kwamen er redelijk wat dingen tevoorschijn. Even "google-en" kan een stuk helpen. Succes!!

Dag Rick,