Schakelaar voor garage om alle stroom er af te halen.

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Hoi,

Aangezien er bij mij veel gereedschap in de garage sta wil ik het graag zo maken dat als ik de garage verlaat een schakelaar om kan zetten
om alle stroom eraf te halen. Soms komen hier namelijk jonge kinderen en ik moet er niet aan denken dat ze even met de zaagtafel
gaan spelen.
Kan dit met een werkschakelaar of een sleutel schakelaar en wat voor 1 heb ik er dan nodig(opbouw). Alles is 230v en ik wil hem ertussen zetten waar
de kabel naar binnen komt. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen ben niet zo bekend met elektra.

Bvd,
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Dit hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, beetje afhankelijk wat de toevoer is, maar er van uitgaande dat jij de schuur binnenkomt met 3 x 2,5 m3 en die dan is opgedeelt. Zou je kunnen kiezen voor een schakelaar met sleutel.
Ergens komt er denk ik een grondkabel naar binnen en tussen de eerste lasdoos en waar hij uit de grond komt moet de schakelaar komen. Ik zou ook gewoon voor opbouw gaan.

Als je meer info wenst dan is het gemakelijk als je evt foto plaats. Van wat de situwatie is.

Hans
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
bedoel je ook iets met zo'n noodstop? zo'n rode knop die je indrukt en uit moet trekken als je weer stroom wilt?

lijkt mij handig, ben alleen geen electricien, weet dus niet hoe het moet, heb wel een cursus gevolgd, maar meer voor kleine dingen :)
hoop dat er wel mensen zijn die je kunnen helpen, succes
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Het is max 16 amp. en het is inderdaad een 3aderige grondkabel die binnenkomt. Sleutelschakelaar denk ik dat het dan word kan ik de sleutel eruit halen. Vandaag was er iemand
zo leuk geweest om aan de stelknop van me lintzaag te draaien. Ik schrok me kapot toen ik hem aanzette lint liep eraf en door de klap ervan is mijn zwengel kapot dus gelijk
weer een extra klusje.

Iemand trouwens een idee welke ik moet hebben voor 230v 16amp https://www.elektroschakelmateriaal.nl/elektrotechniek/industriele_componenten/werkschakelaars.html

Of kan ik deze gebruiken gewone werkschakelaar.

https://www.elektroschakelmateriaal...ar-t0-1-8200i1-1-po-2008795-207074-12172.html
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als het voor alleen onderbreken van de kabel nodig is kan je elke sleutelschakelaar gebruiken met een éénpolig schakelcontact. De minimale versies zijn vanaf 20A in de handel. Als je overige schakelmateriaal in een (spat)waterdichte uitvoering is moet de sleutelschakelaar dit ook zijn als die in dezelfde ruimte zit.
Bij twijfel kan je beter een installateur in de arm nemen. Of misschien woont één van de forummers met meer kijk op electra bij je in de buurt en kan hij het klusje klaren.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Is dit ook iets:
images
Kun je gelijk zien of de stroom aan staat of niet.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
Ik zou persoonlijk gaan voor een sleutelschakelaar, want dat is het veiligst.
Want dan is de kans dat de machines aangezet kunnen worden uitgesloten, en als je kiest voor een standaard schakelaar dan is de kans dat ze die aankrijgen altijd aanwezig.

Hans
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Hij is besteld een sleutelschakelaar dan weet ik inderdaad zeker dat alle stroom eraf is en dat niemand de stroom er weer op krijgt. Bedankt in ieder geval voor het meedenken,
dan kan ik nu me lintzaag gaan maken. De slinger is doorgedraaid dus dat word een leuke wiel eraf halen draadstang losdraaien met een tang en dan met de kolomboor
het staal doorboren waar de hendel zit om er een stukje staal door te duwen.
Pas een nieuwe kolomboor dus dan kan ik die alvast uit gaan proberen.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
88
2
wolvega
ik zou er personelijk wel voor kiezen om alleen de wandcontactdozen te schakelen en de verlichting niet en eventueel 1 wandcontactdoos ook niet i.v.m. opladers van b.v. accuboormachine
 

noobzr

Actieve deelnemer
11 jan 2012
59
0
Verlichting zit op een aparte kabel dat is het enigste wat het straks nog doet. Komen er 2 binnen ik dacht 1 maar er komt er 1 aan de
zijkant binnen en 1 aan de achterkant. Opladen is voor mij in de garage niet zo belangrijk aangezien ik dat meestal boven doe
omdat daar ook nog een deel gereedschap ligt beitels en elektrisch gereedschap dat moet nog naar beneden, maar daar
moet ik eerst kasten voor maken.
Het huis is van 1929 en in die tijd is er zoveel aan verbouwt dat de groepen in de stoppenkast heel raar verdeeld zijn.

Groep 1: helft van de keuken woonkamer en een halletje en de kelder
groep 2: andere helft van de keuken wc hal slaapkamer en een deel van de garage het licht
groep 3: hoekje van de keuken voor de droger en vriezer
groep 4: Andere stuk van de garage en de tuin
groep 5: 2 slaapkamers en een halve slaapkamer
groep 6: andere helft van de slaapkamer overloop en de douche.

Alles behalve logisch
 

WR1944

Oud hout
Misschien lijkt het soms onlogisch maar er zit wat systeem in die gekte. Ik ben geen expert maar ik meen me te herinneren dat men in een bepaalde periode (ergens voor WW2) de zekeringen over de helft van een ruimte verdeelde. De gedachte was dat bij het doorsmelten van de veiligheid er nog in de helft van de ruimte spanning op schakelaars en contactdozen stond en je dus niet in een totale black-out zat. Met het naoorlogse centraaldozensysteem is die filosofie weer verlaten.
 

rich@rd

Nieuw lid
30 aug 2011
5
0
Dit is toch niet helemaal verlaten.

Het is nog steeds zo dat in de keuken de kamer minimaal 2 groepen zijn aangelegd om bovengenoemde reden.
Ik ben zelf druk bezig een zogeheten keuterboerderijtje verbouwen en ga dit bijvoorbeeld ook gebruiken op de overloop.
De overloop is zodanig van vorm dat 2 lichtpunten erg handig is.

Dus: een lichtpunt op de hotelschakeling en een lichtpunt op een andere groep dat bruikbaar is als "nachtlampje"

Het idee van 2 groepen blijft een goed idee in mijn optiek.
 

rohan

Nieuw lid
4 sep 2012
15
0
Ik heb een kleine meterkast in me schuur gemaakt, 1x 16amp groep erin met schakelaar

gr

rohan
 

Dirkhj

Actieve deelnemer
In de bijkeuken heb ik een wasmachine schakelaar geplaatst die de hele werkplaats uitschakeld, zwaar genoeg voor draaibank (1500 w) afzuig 750 w) en verlichting, de rest van de app. staat nooit gelijktijdig aan
De eigenschap van deze schakelaar is dat hij beide draden onderbreekt zodat je het echt spanningsvrij maakt.
De enige die hier vanzelfsprekend niet op geschakeld zit is het alarmsysteem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.