Stofafzuiging grote afkortzaag

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Al enige tijd ben ik van plan om een grote afkortzaag aan te schaffen.
Ik heb een tijdje met de DW780 gewerkt op zich is dit een goede machine voor het grotere werk het enige nadeel vind ik is dat hij een belabberde stofafzuiging heeft.
Vooral als er bij de klant binnen gewerkt moet worden geeft dit een hoop ergernis.

Nu is mijn vraag aan julie of iemand een afkortzaag weet die een goede stofafzuiging heeft.
En dan bedoel ik dus dat wanneer ik een hele dag stokkenwanden sta te zagen dat er daarna niet een halve meter zaagsel op de grond ligt.

Alvast bedankt.
 

A.N

Actieve deelnemer
Welke afzuiging heb je er achter zitten?
Toch niet dat bijgeleverde stofzakje

Heb zelf ook een 780 XPS in gebruik en ben tevreden over de stofafzuiging.
Het systeem is echter niet helemaal optimaal daarvoor zou de afzuiging in de draaikap moeten zitten zoals de Festool Kapex dat heeft
Wij gebruiken de machine dagelijks en ik moet zeggen dat 90% van de stof verdwijnt in de afzuiging

Dewalt 780 002.JPG
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een Kapex, maar daar blijft toch wel bijna een kwart van het stof rond de machine liggen geloof ik. Eerst zat die rubber flap er niet bij, maar na montage maakt dit weinig verschil.

Je kan ook denken aan een tafelcirkelzaag met afkortfunctie.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik moet toch zeggen bijtel, dat ik met mijn kapex echt een uitmuntende stofafzuiging heb.
Ik gebruik hiervoor de festool CTL 26E met ingekorte 36mm AS slang..
Naar mijn ervaring met andere Afkortzagen bij uitstek de beste afkortzaag, met simpelweg
fantastische stofafzuiging..

Gr rick
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Met mijn kapex 120 en ctl26 durf ik zo bij particulieren in de huiskamer iets te zagen..
Hij is ook heel mobiel met de KAPEX UG SET.. Wel altijd eerst de stofzuiger op gang laten komen
voordat je de zaag door het materiaal haalt. Dit zorgt er voor dat er nog minder stof
Los komt..

Gr rick
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Ik gebruik net als Rick een Kapex icm een CLT 26. Geweldige combinatie, met een uitstekende stofafzuiging!
 

timmerman

Actieve deelnemer
17 mei 2008
32
0
Hallo,

Dank voor de reacties die jullie gegeven hebben.
Sorry dat ik tussendoor niet gereageerd heb maar ik heb het nogal druk en dan zijn dit de dingen die er het eerste bij inschieten.

Als stofzuiger gebruik ik een starmix ard 1625, deze vindt ik qua prijs kwaliteit verhouding beter dan de festool versie, ook omdat er standaard een dikke slang bijgeleverd wordt.

Ik had eigenlijk wel een beetje verwacht dat de kapex goed uit de bus zou komen, maar ik wilde wel even zekerheid.

Echter heb ik dan nog een vraag: hoe kwetsbaar is de kapex op de bouw?

Er wordt op de bouwplaats in het algemeen iets minder netjes met machines omgegaan dan in de werkplaats er kan bijv. wel eens een balk op de machine vallen of hij kan nat regenen
Hoe goed houdt deze machine zich onder zulke omstandigheden?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die van mij is tweedehands, door een aannemer gebruikt. Hij ziet er wel een beetje mishandeld uit, maar zaagt nog erg precies. De verstekschaal heb ik wel wat bijgesteld. Ik vind de degelijkheid dik in orde bij deze machine. Nat regenen weet ik niet.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Iemand bekend of er een 36mm slang op een Festool Mini of Midi past? En hoe de stofafzuiging dan is? Dit omdat de Mini en Midi op papier "minder" zijn als bijv een CTL 26. Ik heb al een CTL 26 staan maar ik zit te denken aan een Mini of Midi voor de Kapex. Dit omdat die wat makkelijker onder de tafel passen + wat makkelijker mee te nemen zijn op locatie.
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Mijn kapex staat regelmatig buiten, maar ik zou geen enkele zaag in de regen zetten.
Een druppel of wat is natuurlijk geen probleem, maar in de volle regen, no go!
Hij houdt zich verder prima, al heb ik tussendoor al eens de kapex opnieuw moeten
calibreren.. Geen probleem overigens.

In alle festool stofzuigers zit tegenwoordig dezelfde moter,
alleen het volume van de stofzak/bak is anders. Tussen een ctl26 en midi
zit dus geen verschil meer qua zuigkracht. In de mini en midi serie
zit een boven aansluiting voor de slang. De bijgeleverde d27 slang heeft
hiervoor een haakse koppeling. Als je een d36 wilt gebruiken steekt hij dus recht
omhoog. Voor mij geen probleem, voor een ander misschien wel. Als ik hem
op de kapex aansluit, zet ik er toch geen systainers op.
Als je een D36 slang inkort, bv 1,5 mtr, speciaal voor het gebruik met de kapex, zal
je dit heel goed merken, aanzienlijke verbetering!

Ik denk dat je heel tevreden zult zijn als je een kapex aanschaft, helemaal
met de UG SET. Deze set beschermt ook goed tijdens transport.

Gr rick
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Bedankt voor je reactie. Dan wordt het sparen voor een mini of midi voor de kapex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.