Vernis/Lak over (Biopin) tungolie

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo mensen,

Op de site van Barend Palm (Biopin) staat ook een speciale lak die je over de tungolie kan aanbrangen om het slijtvaster te maken. Kan ik hiervoor ook andere soorten/merken blanke lak/vernis gebruiken of gaat dat mis? Iemand ervaring mee?

Bedankt,

David
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Geen ervaring mee David80.
Waar ik wel ervaring mee heb is dat je, in geval van twijfel, best de aangewezen producten van hetzelfde merk kan gebruiken.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja dat is wel het veiligste inderdaad. Maar ik zit te twijfelen of ik toch niet voor een hardwax ga ipv. vernis. Het is iedere keer toch weer een hoop werk dat schuren en lakken.

Op dit forum las ik positieve verhalen over osmo hardwax, is dit ook wat voor buiten? Over 5 lagen tungolie dan.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ja weet ik, van hem heb ik ook eerder het advies gekregen om biopin bootolie te gebruiken. Maar ik val mensen liever niet lastig met privé berichten. Hij zal eerdaags wel reageren op dit draadje waarschijnlijk.
 

tuoh

Oud hout
Hallo David,

normaal gezien word Biopin of Barend Palm olie afgewerkt met de bootlak om een meer slijtvast oppervlak te verkrijgen. Beide producten zijn uitentreuren getest op comtabiliteit. Het ene product versterkt het andere, eens het aftakelen van de lagen gaat beginnen word de lak terug op sterkte gebracht door één laagje bootolie, dit geeft de aangetaste lagen terug stabiliteit, daarna terug één laagje bootlak en klaar is kees. Het onderhoud van de lagen kan je op deze manier tot in het oneindige volhouden.

Ga je nu na het aanbrengen van wat lagen bootolie deze afwerken met een vreemd product dan gaat het grote voordeel van de olie verloren. Begint namelijk deze vreemde eindlaag te deformeren dan moet je terug opnieuw beginnen op blank hout. Osmo en Woca om maar twee merken te noemen hebben zeker hun verdienste, binnenshuis welteverstaan, buiten doe je er niet veel mee. Ga je met vernis aan de slag dan kom je terug die oude kwaal tegen van deze produkten (niet elastisch genoeg) Na enkele maanden begint je dan problemen te krijgen met inwatering, dit als gevolg van barstjes in de eindlaag, dan ben je terug bij af.

Ik zou adviseren om bij het systeem te blijven, daar ga je op langere termijn het meeste baat, en het minste werk bij hebben:D

Mvg,

André
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Kijk daar is de Chef :p

Het is inderdaad het slimste om bij producten van 1 merk te blijven. Echter vorig jaar had ik de tungolie 'niet' mat uitgepoetst met een doek, het resultaat is dan dus hoogglans. Persoonlijk vind ik dit teveel schitteren in de zon; niet fijn voor een tafel. Erg jammer dat de Biopin bootlak alleen in hoogglans is te krijgen. Ik ben dus op zoek naar een matte en krasvaste afwerking voor het tafelblad (deze staat al in 5 lagen tungolie).

Misschien kan ik over de Biopin bootlak nog een laag tungolie doen en die mat uitpoetsen?
 

tuoh

Oud hout
JA, dat is geen probleem, even over de laklaag met wat schuurpapier en terug een laag bootolie erop, dit geeft een mattere finish.
Nu is die (hoog)glans bij bootlak niet voor niks, dat geeft een duurzamere eindlaag dan een matte finish.
Maar je kan een oppervlak ook gewoon met bootolie behandelen en onderhouden, enkel het interval om een laagje bij te plaatsen gaat dan omlaag. In plaats van om de 3 jaar moet je dan eens een nieuw laagje bijplaatsen na 2 jaar.
En krasvastheid, ja, geen enkel produkt is echt krasvast, het ene gaat wat sneller gebruikssporen laten zien dan het andere, maar bij bootolie valt dat tot hier toe heel goed mee. Het is ook heel snel op te waarderen, krijg je matte plekken dan even met de vod wat olie erover en de dag nadien is alles terug piccobello.
De 12voetsjol die ik enkel met bootolie behandeld heb ligt er nog steeds als nieuw bij, ondanks het toch wel intensieve gebruik van het ding blijft alles mooi glimmen.

Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

verbertus

Actieve deelnemer
17 jun 2012
49
0
Gent (be)
De 12voetsjol die ik enkel met bootolie behandeld heb ligt er nog steeds als nieuw bij, ondanks het toch wel intensieve gebruik van het ding blijft alles mooi glimmen.

Mvg,

André

André, mag ik vragen of dit alleen boven of ook onder de waterlijn is?

Met dank,
Bert
 

tuoh

Oud hout
Bert,

de bootolie zit alleen op de delen boven de waterlijn. De olie is niet geschikt om een romp te beschermen onder de waterlijn, daar zijn weer andere produkten voor.

Onder de waterlijn heb ik er een teervervanger opgesmeerd. Niet dat dit produkt zo uitmuntend is, maar het geeft het bootje een authentieker uitzicht. Het is meegenomen dat dit produkt ook heel goed bevalt om een houten romp te beschermen onder de waterlijn. Ik ben me bewust van de kromme redenatie bij dit laatste punt, maar je moet ook al eens wat geluk hebben in het leven:D

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.