En weer een werf minder.

  • Onderwerp starter DervishD
  • Startdatum

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
met 150.000 kosten gaat het snel downhill zonder orders, ben benieuwd of hun fabriek in Hongarije ook failliet is.
 

RSI

Actieve deelnemer
26 jan 2012
69
0
Het is erg moeilijk voor velen om het hoofd boven water te houden, zowel voor gevestigde waarden en grote bedrijven als zzp'ers.
De werkingskost van een bedrijf is maar een deel van het probleem, de overhead en loonkost swingen de pan uit dezer dagen.
De economische crisis hakt er stevig in en de politiek blinkt uit in onbekwaamheid om de nodige maatregelen te treffen.

Enfin, politiek hoort niet thuis op dit forum.
Maar ik weet dat vele pro's in de sector het moeilijk hebben, en het is jammer dat het vakwerk langzaamaan verdwijnt door, onbetaalbaar en niet rendabel, met bijkomende torenhoge eisen van de klant . . .
 
D

DervishD

Guest
Het zijn inderdaad hele moeilijke tijden maar ik heb tot nu toe sinds het uitbreken van de crisis gelukkig nog geen dag zonder werk gezeten, ik kom op 1 of andere manier altijd op de juiste plek terecht. Momenteel zit ik via Marnic bij een 1 mans bedrijf en betimmeren we samen de boten. Daardoor kunnen we voor een scherpe prijs een betimmering afleveren omdat er voor het bedrijf maar heel weinig bijkomende kosten zijn. Bij een werf zoals Scheepsreparatie Friesland waar ik hiervoor zat ligt het weer heel anders. Daar zijn ze voor een groot deel afhankelijk van de chartervaart maar veel schippers stellen nu werk uit of doen het zelf. Dan ben je in 1x bijna 3 kwart van je werk kwijt.
 

WR1944

Oud hout
Vlak voor dat ik naar Amerika vertrok was er een seniorenmiddag van m'n laatste werkgever. Het was natuurlijk erg leuk vlak voor het vertrek nog de gelegenheid te hebben om met veel oud-collega's te praten. Het Gorkumse bedrijf, een scheepswerf aan de Merwede, stond op het punt een nieuwe aanbouw aan het hoofdkantoor te openen. Het hoofdmagazijn was in de tijd na m'n pensionering 3 maal zo groot geworden. Toen ik er in 1984 begon waren er ruim 250 medewerkers maar nu werken er tegen de 1000. En de orderportefeuille is nog nooit zo vol geweest. Door een gezonde bedrijfsvoering is het ondanks de crisis mogelijk om aan de bak te blijven. Maar het is soms moeilijk om op het juiste moment de juiste beslissingen te nemen over de koers van een bedrijf. En als je te weinig diversiteit kent ben je meer afhankelijk van de ontwikkelingen in je smalle segment.
 
D

DervishD

Guest
Diversiteit is inderdaad belangrijk. Zo gaan we binnenkort ook meubels van steigerhout maken. Mensen zijn daar helemaal gek van en we hebben de eerste orders al binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.